Νέες προοπτικές για την αγορά φυσικού αερίου

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Νέες προοπτικές για την αγορά φυσικού αερίου

Ως μια «ενδιαφέρουσα» αγορά βλέπουν οι επιχειρήσεις φυσικού αερίου την Ευρώπη με αποτέλεσμα να επιταχύνονται ή να «ξεκολλούν» επενδύσεις για την προμήθεια και τη μεταφορά.

«Η ζήτηση έως το 2030 θα αυξηθεί σημαντικά και εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 100 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από νέες πηγές σε σχέση με το 2015», σημείωσε ο κ. Δημήτρης Μανώλης, Διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ μιλώντας σε συνέδριο για τους υδρογονάνθρακες την Τετάρτη.

Όπως σημείωσε οι λόγοι που θα απαιτηθεί προμήθεια από νέες πηγές είναι η μειούμενη ενδογενής παραγωγή καθώς εξαντλούνται ήδη τα αποθέματα από τα υπάρχοντα υπό εκμετάλλευση κοιτάσματα ενώ μειώνονται οι εισαγωγές από τις παραδοσιακές αγορές. Ακόμη, το εξαγωγικό δυναμικό στην Ανατολική Μεσόγειο θα αυξηθεί κατά 30 bcm ανά έτος στην πιο συντηρητική εκδοχή ή κατά 50 bcm ανά έτος σύμφωνα με μια πιο θαρραλέα εκτίμηση.

Οι προοπτικές αυτές επιταχύνουν τις διαδικασίες για την διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας με την υλοποίηση νέων επενδύσεων και νέων έργων υποδομών στην Ανατολική Μεσόγειο.

Μια τέτοια επένδυση αποτελεί η υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med, ένα έργο το οποίο έχει κριθεί «τεχνικά εφικτό» και «οικονομικά βιώσιμο» όπως ανέφερε ο κ. Μανώλης επικαλούμενος τις μελέτες των οίκων IHS, Intec SEA και C&M Engineering .

O προϋπολογισμός του έργου είναι 5,2 δις. ευρώ και σε πρώτη φάση αναμένεται να μεταφέρει 10 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. «Σε συνδυασμό με τον αγωγό Poseidon και τους υπόλοιπους αγωγούς που υλοποιούνται στα Βαλκάνια θα υπάρχει η δυνατότητα προμήθειας αερίου προς Ιταλία, Βαλκάνια και Κύπρο» ενώ το έργο θα ενισχύσει την ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης των πηγών όδευσης και θα καταστήσει την Ελλάδα διαμετακομιστικό κόμβο στην Ανατολική Μεσόγειο», σημείωσε ο κ. Μανώλης.

Η «διαδρομή» της επένδυσης

Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά 8 δισ. κυβ. μέτρων ετησίως, ισραηλινό και κυπριακό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης. Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, στη συνέχεια θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).

Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).

Το έργο περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013.

Από τα τέλη Ιουλίου 2014, η περαιτέρω ανάπτυξη του έργου πέρασε στη δικαιοδοσία της εταιρείας «ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η Edison.

Η ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ ανέθεσε στις 11 Μαΐου 2015 τη σύμβαση εκπόνησης όλων των προ της Μελέτης Εφαρμογής (Front End Engineering Design - FEED) τεχνικών μελετών στην Κοινοπραξία INTECSEA – C&M Engineering. Οι μελέτες αναμένεται να ολοκληρωθούν στις αρχές του 2016. Το κόστος των εν λόγω μελετών, συνολικού προϋπολογισμού 4 εκατ. €, συγχρηματοδοτούνται κατά 50% από τους πόρους του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Επισημαίνεται ότι η εκπόνηση των εν λόγω μελετών χαίρει της στήριξης των Κυβερνήσεων Ελλάδας, Ιταλίας και Κύπρου.

Σημειώνεται ότι με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη και τις οικονομίες κλίμακος που επιτυγχάνονται, η δυναμικότητα του αγωγού αυξήθηκε από τα 8 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως στα 10 δις. κυβικά μέτρα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider