Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αναμένεται να έχει χαμένους και κερδισμένους αλλά και ευκαιρίες ενώ στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις είναι εκείνες που αναλαμβάνουν για την ώρα την πρωτοβουλία να ανοίξουν τον δρόμο για τα ηλεκτρικά οχήματα καθώς ενώ η έλλειψη κινήτρων αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα.
Σύμφωνα με την JPMorgan μέχρι το 2030 προβλέπεται ότι η ηλεκτροκίνηση θα κατέχει το 48% της παγκόσμιας αγοράς, κάτι που θα προκαλέσει αλυσιδωτές συνέπειες για τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους κλάδους.
Αν και η μετάβαση στην πιο καθαρή ενέργεια στην κίνηση οχημάτων αποτελεί μια πολυετή διαδικασία, το κόστος αποτελεί σημαντικό παράγοντα αλλά ίσως όχι και καθοριστικό. Ήδη η διαφορά κόστους μεταξύ ηλεκτροκίνητων οχημάτων και εκείνων εσωτερικής καύσης άρχισε να μειώνεται καθώς υποχωρούν οι τιμές των μπαταριών. Ωστόσο, όπως σημειώνει ίσως να μην χρειαστεί να πέσουν σημαντικά οι τιμές προκειμένου οι καταναλωτές να κάνουν στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα. Αυτό οφείλεται στις αυξανόμενες ανησυχίες για την αξία των συμβατικών οχημάτων τα οποία μπορεί να θεωρηθούν «παλιοσίδερα». Η εγκατάλειψη των συμβατικών οχημάτων και το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν χαμηλότερο κόστος συντήρησης και είναι λειτουργικά και σχεδιαστικά πιο απλά θα έχει ως συνέπεια να μειωθούν οι δουλειές για τις αντιπροσωπείες και τα συνεργεία που προσφέρουν after sales service και πωλούν ανταλλακτικά.
Η μείωση της ζήτηση για συμβατικά οχήματα θα εξαναγκάσει τις βιομηχανίες σε μείωση της παραγωγής τέτοιων οχημάτων αλλά και τα δάνεια που λαμβάνουν οι καταναλωτές από τις τράπεζες για την απόκτησή τους. Μάλιστα αυτά τα δάνεια μπορεί να εμφανίσουν δυσκολίες στην αποπληρωμή τους κάτι που θα οδηγήσει τις τράπεζες σε κατασχέσεις ενώ θα μειωθεί φυσικά και η ζήτηση για τα συγκεκριμένα δανειακά προϊόντα.
Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα αποτελέσει πλήγμα και στο πετρέλαιο δεδομένου ότι τα Ι.Χ. αντιστοιχούν στο 20% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Η τράπεζα εκτιμά πως η ζήτηση για πετρέλαιο θα μπορούσε να υποχωρήσει κατά περίπου 15% μέχρι το 2035.
Από την άλλη, κάθε αλλαγή έχει και κάποιους ευνοημένους. Μεταξύ αυτών είναι οι καταναλωτές και οι καταναλωτικές δαπάνες καθώς σύμφωνα με την τράπεζα, στην ευρωζώνη και στις ΗΠΑ τα προσωπικά οχήματα και η βενζίνη αντιστοιχούν περίπου 8-10% των καταναλωτικών δαπανών.
Η έλλειψη κινήτρων βάζει φρένο στην ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Όπως έχει αναφέρει μιλώντας στο insider.gr, ο κ. Γιώργος Αγερίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση δεν έχει αναπτυχθεί με γοργούς ρυθμούς καθώς, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλα κράτη, δεν υπάρχουν τα αντίστοιχα κίνητρα στην αγορά. Για παράδειγμα σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ισπανία, η Νορβηγία, η Ιταλία επιδοτείται η αγορά αυτοκινήτου με ένα ποσό μέχρι 6.000 ευρώ. Η τιμή για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου καλύπτει όλο το φάσμα από χαμηλές μέχρι μεσαίες και υψηλές τιμές.
Νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και λανσάρουν νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα ενώ πάγια τακτική τους εξακολουθεί να είναι η ηλεκτροκίνητη έκδοση ενός best seller τους.
Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα στην Ελλάδα αποτελεί το νέο «e-up powered by Protergia» της KOSMOCAR (Volkswagen, AUDI και ŠKODA). Το μοντέλο πωλείται στην τιμή των 19.950 ευρώ αντί των 29.000, η οποία είναι τιμή πώλησης για τα συμβατικά καθώς υπάρχει πρόγραμμα επιδότησης σε συνεργασία με την Protergia σε μια προσπάθεια να ανοίξουν το δρόμο της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Ακόμη, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με την κινέζικη BAIC Motor Corporation, θα επενδύσει 735 εκατομμύρια δολάρια σε υποδομές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην περιοχή. Η εταιρεία μάλιστα ανέφερε ότι μεγάλο μέρος των χρημάτων θα αφιερωθεί στην κατασκευή ενός νέου κινέζικου εργοστασίου μπαταριών υπό την κοινοπραξία Beijing Benz Automotive Co, Ltd.
Ο όμιλος Volvo Cars, ο οποίος ανήκει στην κινεζική Zhejiang Geely Holding Group, ανακοίνωσε ότι όλα τα νέα μοντέλα του από το 2019 θα είναι πλήρως ηλεκτρικά ή υβριδικά.