Στο κέντρο της Αθήνας επιστρέφουν σταδιακά οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου αποκτώντας ακίνητα σε στρατηγικά σημεία.
Η απόβαση των μεγάλων αλυσίδων στο κέντρο συνδυάζεται, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αφενός μεν στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην χώρα μας και αφετέρου στην διαθεσιμότητα μεγάλων ποιοτικών κενών χώρων σε καλές τιμές, τα οποία έμειναν ξενοίκιαστα λόγω κρίσης.
Tην πρώτη της μεγάλη επένδυση στο κέντρο της Αθήνας πραγματοποίησε η Leroy Merlin η οποία την Παρασκευή 20 Απριλίου πραγματοποίησε τα εγκαίνια του νέου καταστήματος της στη Βασιλίσσης Σοφίας 112 (δίπλα στι Ιπποκράτειο Νοσοκομείο).
Το κατάστημα εκτείνεται σε 3 ορόφους συνολικού εμβαδού 5.300 τ.μ., διαθέτει 300 θέσεις υπόγειας στάθμευσης.
Πρόκειται για το πρώτο «home improvement» κατάστημα που θα λειτουργήσει στον αστικό ιστό της Αθήνας, στα πρότυπα του καταστήματος που διαθέτει ο Γαλλικός όμιλος στο κέντρο του Παρισιού. Είναι ένα εγχείρημα που για πρώτη φορά δοκιμάζεται στην Ελλάδα και ο όμιλος είναι έτοιμος να το στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις. Το νέο κατάστημα δημιουργεί 125 άμεσες θέσεις εργασίας, ενώ θεωρείται πως θα ενισχύσει τη δυναμική της ευρύτερης περιοχής, καθώς και το επενδυτικό περιβάλλον της χώρας.
Το ακίνητο άνηκε στην τεχνική εταιρεία Δάκων η οποία θα κατασκεύαζε ένα μεγάλο πολυκινηματογράφο με εμπορικά καταστήματα. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια της εταιρείας στο ακίνητο, συνολικής επιφανείας 35.000 τ.μ., θα κατασκευάζονταν 10 κινηματογραφικές αίθουσες, χώροι εστίασης, καταστήματα, γυμναστήριο και στο υπόγειο 16 διάδρομοι μπόουλινγκ, ενώ προβλεπόταν και η κατασκευή 750 θέσεων στάθμευσης. Όμως μετά από προσφυγή των κατοίκων το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) το 2005 μπλόκαρε την κατασκευή.
Εν αναμονή και της άφιξης του πρώτου outlet εμπορικού κέντρο στο κέντρο της Αθήνας, βρίσκεται τόσο ο εμπορικός κόσμος όσο και το καταναλωτικό κοινό.
Η επένδυση αφορά το εμπορικό ακίνητο Capitol του ομίλου Χαραγκιώνη στη συμβολή των οδών 3ης Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού, εκεί όπου σήμερα στεγάζεται μεταξύ άλλων το Μουσείο Αυτοκινήτου.Ηδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από μεγάλες αλυσίδες για την μίσθωση του χώρου, ο οποίος θα είναι 8.000 τετραγωνικά μέτρα και θα φιλοξενεί περί τα 50 καταστήματα.
Η δημιουργία του πρώτου εμπορικού εκπτωτικού χωριού, αναμένεται να προκαλέσει ισχυρές ανακατατάξεις στον εμπορικό χάρτη του κέντρου καθώς θα προκαλέσει μεγάλες πιέσεις στους ισχυρούς παίκτες της αγοράς.
Το άνοιγμα καταστήματος στο κέντρο εξετάζει και η διοίκηση των ΙΚΕΑ, μία πρακτική που αφορά στον συνολικό σχεδιασμό της αλυσίδας με ενδεχομένως άλλο concept όπως αυτά που έχει σε περιφερειακές πόλεις δηλαδή εκθετήρια και σημεία πώλησης με επιλεγμένα προϊόντα που κυρίως απευθύνονται στις ανακαινίσεις και στην τουριστική αγορά.
Η πρακτική αυτή ήδη ακολουθείται από την μητρική εταιρεία, σε πόλεις όπως το Λονδίνο και το Παρίσι.
Μία ακόμη μεγάλη άφιξη στο κέντρο ήταν αυτή της αλυσίδας αθλητικών ειδών Intersport, η οποία άνοιξε ένα νέο μεγάλο κατάστημα στη Σταδίου 23 (στο παλιό υποκατάστημα της Marfin που έχασαν την ζωή τους από εμπρησμό τρεις άνθρωποι).
Είναι ένα από τα μεγαλύτερη καταστήματα της αλυσίδας το οποίο εκτείνεται σε τρεις ορόφους σε ένα νεοκλασικό κτίριο που μετρά ιστορία 140 ετών.
Επίσης τον περασμένο Μάρτιο ένα ακόμη Public άνοιξε στο Κολωνάκι, σε ένα ιστορικό κτίριο στου Σκουφά.
Το Public στο Κολωνάκι είναι το 52ο κατάστημα της αλυσίδας στην Ελλάδα και την Κύπρο και έχει εξελιχθεί σε πόλο έλξης για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες της περιοχής.
Τέλος σε αναζήτηση κτιρίου στο κέντρο της Αθήνας βρίσκεται και η Jumbo, η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον, για κτίριο 7.500 τ.μ. στην οδό Σταδίου καθώς και ένα ακόμη ακίνητο στην οδό Ερμού, χωρίς ωστόσο όμως να υπάρξει συμφωνία.
Υποχωρούν τα κλειστά καταστήματα στο κέντρο
Υποχώρηση των κλειστών καταστημάτων στην Αθήνα και οριακή αποκλιμάκωση στις άλλες αγορές παρατηρείται στην επικαιροποιημένη έρευνα απογραφής της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της καταγραφής των κλειστών επιχειρήσεων σε κεντρικές εμπορικές αγορές της Αθήνας, του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Όπως δείχνει η έρευνα, καλύτερη είναι η εικόνα που καταγράφεται στην Αθήνα οπού παρατηρείται σημαντική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην αγορά της Αθήνας (μείωση των κλειστών καταστημάτων κατά 1,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο και 1,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος).
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι από το 2012 όπου είναι συγκρίσιμο το πεδίο απογραφής, το Μάρτιο του 2018 καταγράφεται το χαμηλότερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων που έχει καταγραφεί (24,9%).
Όπως δείχνουν τα στοιχεία νέες επιχειρήσεις διάφορων κλάδων εισέρχονται στην αγορά (εμπόριο τροφίμων, εστίαση, λοιποί κλάδοι) ενώ το λιανικό εμπόριο ένδυσης φαίνεται να μειώνεται σε όρους συγκέντρωσης. Μάλιστα σε όλες τις εμπορικές ζώνες Κολωνάκι, Πατησιών, Κεντρικές, Εξάρχεια διαπιστώνεται βελτίωση στην συγκέντρωση κλειστών καταστημάτων με εξαίρεση το Εμπορικό Τρίγωνο στο οποίο καταγράφεται οριακή αύξηση.