«Χύμα ή τυποποιημένο;» Το ερώτημα που «καίει» την ποτοποιία

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Χύμα ή τυποποιημένο;» Το ερώτημα που «καίει» την ποτοποιία

Σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκεται η Ελλάδα και μαζί της και η ελληνική ποτοποιία. Το ερώτημα που ζητά απάντηση δεν είναι άλλο από το εάν η Ελλάδα θα μείνει μια χώρα «του χύμα» ή θα προχωρήσει εντατικά στην τυποποίηση των δικών της αλκοολούχων ποτών.

Ο προβληματισμός αυτός διατυπώθηκε στη διάρκεια της ημερίδας που διοργάνωσε ο ΣΕΑΟΠ σε γνωστό ξενοδοχείο της Αθήνας με θέμα «Ανώνυμα χύμα ποτά και αποστάγματα - Κίνδυνος για την υγεία του καταναλωτή - Κέρδη για τους λαθρέμπορους», στο πλαίσιο της Τακτικής Γενικής του Συνέλευσης. Σήμερα από το σύνολο των ελληνικών αποσταγμάτων που παράγονται και τυποποιούνται στην Ελλάδα το 70% εξάγεται, ωστόσο το ποσοστό αυτών που τυποποιούνται είναι σημαντικά μικρότερο από τις ποσότητες που διακινούνται.

«Αν δεν υπήρχαν αντικίνητρα θα είχαμε μεγαλύτερη ακόμη ανάπτυξη, η επιστροφή του ΦΠΑ έχει λυθεί αλλά το θέμα της φορολογίας (διπλάσια και τριπλάσια από άλλες χώρες) και βέβαια τα χύμα προϊόντα που κυρίως έρχονται από τρίτες χώρες και μας εμποδίζουν να αναπτυχθούμε», τονίζει ο κ. Νίκος Καλογιάννης πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών. Πρόσθεσε μάλιστα ότι άλλο ένα μεγάλο θέμα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι έλληνες αποσταγματοποιοί είναι η αλλαγή του κανονισμού με τα ΠΓΕ προϊόντα και η διατήρηση του μειωμένου φόρου στο τσίπουρο που βάλλεται από λαθρεμπόριο και εισαγωγές από Βουλγαρία, Σκόπια και Αλβανία.

«Η ποτοποιία έχει τεράστιες δυνατότητες. Αν αναρωτηθείτε τι brand έχει η Ελλάδα διεθνώς θα δείτε τη ΦΑΓΕ, το ΜΕΤΑΞΑΣ και το ΟΥΖΟ 12. Κι αυτά μόνοι μας τα κάναμε, σκεφτείτε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε αν δεν υπήρχαν τα εμπόδια που υπάρχουν. Σκεφτείτε τι θα γινόταν αν ερχόταν ο ξένος εδώ και δοκίμαζε μόνο επώνυμα προϊόντα. Ο παραγωγός θα μπορούσε να στηριχθεί, οι επιχειρήσεις και κατ' επέκταση η οικονομία». Ο ίδιος τόνισε ότι η θέση του Συνδέσμου δεν είναι η κατάργηση των διήμερων παραγωγών, αλλά η ισότιμη μεταχείριση. «Δεν θέλουμε να φύγει το προϊόν του διήμερου, θέλουμε ίσους όρους και ελέγχους ώστε να μην γίνεται κατάχρηση σε βάρος των τυποποιητών» αναφέρει ο κ. Καλογιάννης.

Ευκαιρία που θα πρέπει να την αδράξουμε χαρακτήρισε την ανάπτυξη της ελληνικής ποτοποιίας ο Γεώργιος Ξηρογιάννης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών. Όπως σημείωσε, τα προϊόντα ποτών είναι πρεσβευτές. Αναδεικνύουν τόσο τον παραγωγό όσο και τη χώρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, ο κλάδος των ποτών έπεσε θύμα της υπερφορολόγησης. Από την πλευρά του ο Βασίλης Ζαφείρης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, υπογράμμισε ότι ο κλάδος των ποτών και των τροφίμων είναι ίσως ο πιο δυναμικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας με τεράστια εξαγωγική δύναμη που μεταφράζεται σε εξαγωγές αξίας 4,5 δισ. ευρώ και προορισμό σε 147 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σήμερα στον κλάδο της ποτοποιίας υπάρχει άμεση απασχόληση σχεδόν 14.000 άτομα, ενώ μαζί με αλλά στάδια παραγωγής και διακίνησης ξεπερνούν τους 31.000 εργαζόμενους, τόνισε ο Νίκος Βέττας Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ.

Πάντως παρά τη σημαντική προοπτική του κλάδου, η υπερφορολόγηση και οι πολιτικές που έχουν ακολουθηθεί τα τελευταία χρόνια έχουν οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης και συρρίκνωση της ελληνικής παραγωγής, Είναι ενδεικτικό ότι η υπερφορολόγηση είναι ένας από τους παράγοντες που ώθησε στη μείωση της κατανάλωσης. Η κατανάλωση ούζου σήμερα υπολογίζεται στα 835 χιλιάδες λίτρα κιβώτια από 1.618 που ήταν το 2009.Το κρασί και η μπύρα πάνε λίγο καλύτερα, ενώ πτώση υπάρχει στα αλκοολούχα. Όμως αν εξετάσει συνολικά κανείς τις εταιρείες του κλάδου θα δει ότι υπάρχει 50% πτώση των πωλήσεων από τις εταιρίες παραγωγής και εμπορίας.

Αναπόφευκτα η πτώση των πωλήσεων έφερε μείωση της συμβολής του κλάδου στο ΑΕΠ στο 1,5 δισ. ευρώ το 2016 από 3,5 δισ. ευρώ το 2009, ενώ στο μισό μειωθήκαν οι θέσεις εργασίας από 72.000 στις 32.000 στο ίδιο διάστημα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider