Προβληματισμό για τη βιωσιμότητα του πολυαναμενόμενου αγωγού East Med εξέφρασαν εμπειρογνώμονες από τον κλάδο της Ενέργειας από το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο στο πλαίσιο workshop που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ στην Αθήνα στις 30 και 31 Οκτωβρίου.
Το μεγάλο ενεργειακό έργο το οποίο θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας υποστηρίζεται τυπικά από τις κυβερνήσεις Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ και σύμφωνα με τη σχετική μελέτη βιωσιμότητας θεωρείται εφικτός.
Ωστόσο, όπως σημείωσαν τόσο η Dr. Gina Cohen, ενεργειακή σύμβουλος στο Ισραήλ όσο και ο Dr. Ηλίας Κονοφάγος, αντιπρόεδρος της εταιρείας Flow Energy στην Ελλάδα αλλά και ο κ. Τσαρλς Έλληνας, CEO της Cyprus Natural Hydrocarbons Company υπάρχουν αρκετά «εμπόδια» τα οποία φράσσουν το δρόμο του αγωγού East Med μέσω Ελλάδας.
Η Dr. Cohen ανέφερε σχετικά ότι πρόκειται για ένα δύσκολο έργο το οποίο θα έπρεπε να ξεπεράσει τεχνικές δυσκολίες, να αντιμετωπίσει γεωπολιτικούς κινδύνους ενώ όπως σημειώνει πρόκειται για ένα έργο πολύ υψηλού κόστους το οποίο θα πρέπει να βασιστεί στη λογική των υψηλών τιμών του αερίου. Την ίδια άποψη έδειξε να συμμερίζεται και ο κ. Έλληνας ενώ ο Dr. Κονοφάγος έθεσε θέμα αποθεμάτων.
Τα ενδεχόμενα αυξημένα κοιτάσματα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν περισσότερες προοπτικές για τον αγωγό σημειώνει ο Dr. Κονοφάγος, ο οποίος επισημαίνει σχετικά ότι «τότε θα ήταν ευκολότερο να συζητηθούν και τα κόστη και οι πιθανότητες κατασκευής του αγωγού (και μεταφοράς αερίου)».
Από την άλλη πλευρά, ο αγωγός υποστηρίζεται από τις κυβερνήσεις των τριών κρατών και από μεγάλες επιχειρήσεις «παίκτες» της αγοράς όπως είναι η ΔΕΠΑ καθώς και από τη διεθνή κοινότητα όπως είναι η αμερικανική κυβέρνηση. Στο πλαίσιο του workshop, ο πρόεδρος της ΕΔΕΥ, κ. Γιάννης Μπασιάς αναφέρθηκε στον συγκεκριμένο αγωγό υποστηρίζοντας ότι ένα τέτοιο έργο σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια. «Ο East Med ίσως να αποτελέσει σημαντική εναλλακτική λύση διότι θα επέτρεπε στην Ευρώπη να έχει μια επιπλέον όδευση σε περίπτωση που η τροφοδοσία LNG από την Αίγυπτο επιβραδυνόταν».
Ο αγωγός East Med θεωρείται ένα «ακριβό project», καθώς η κατασκευή του εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 6-7 δισ. ευρώ και η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στις αρχές του 2019 ενώ το έργο εκτιμάται ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2025. Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την Ιταλία. Το έργο περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013.
Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά 8 δισ. κυβ. μέτρων ετησίως, ισραηλινό και κυπριακό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης. Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, στη συνέχεια θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).
Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).