Εντός του δευτέρου τριμήνου του 2019 σκοπεύει να συστήσει το δικό της όχημα ειδικού σκοπού (SPV) η Τράπεζα Πειραιώς, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του insider.gr.
Με την κίνηση αυτή, η μεγαλύτερη ελληνική τράπεζα –σε όρους ενεργητικού- θα «σπάσει το νήμα» στον αγώνα μείωσης των κόκκινων δανείων, ακολουθώντας το παράδειγμα της Eurobank. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία γ’ τριμήνου, η Πειραιώς έχει στον ενεργητικό της μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 28,5 δισ. ευρώ και εκτιμάται ότι πάνω από 20 δισ. θα μεταφερθούν στο νέο όχημα.
Επικεφαλής της διαχείρισης του νέου οχήματος θα τεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Γιώργος Γεωργακόπουλος, ανώτερος γενικός διευθυντής και επικεφαλής του Piraeus Legacy Unit, ο οποίος θα μεταγράψει στη νέα –ανεξάρτητη- εταιρεία που θα συσταθεί έναν σημαντικό αριθμό εργαζομένων, ο οποίος θα μπορούσε να ανέλθει έως και τα 1.000 άτομα.
Μια γεύση για την κίνηση-ματ που προετοιμάζει η Τράπεζα Πειραιώς έδωσε ο CEO Χρήστος Μεγάλου από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, όπου είπε χαρακτηριστικά ότι, για την ταχύτερη μείωση των NPEs, «η Τράπεζα Πειραιώς έχει σχέδια τα οποία θα ανακοινώσει όταν είναι έτοιμη, όπως έκανε και η Eurobank». Τη δική της απάντηση στο ίδιο πρόβλημα αναμένεται να δώσει και η Alpha Bank, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ενδεχομένως και εντός του τρέχοντος μήνα.
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η μεταφορά των NPEs
Στην περίπτωση της Eurobank, η μεταφορά κόκκινων δανείων 7 δισ. ευρώ στο SPV θα χρηματοδοτηθεί με την απορρόφηση της Grivalia η οποία ενισχύει τα κεφάλαια της τράπεζας κατά 1 δισ. ευρώ περίπου. Στην περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς, όμως, τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει και το ερώτημα είναι πώς μπορεί να χρηματοδοτηθεί η μεταφορά 20 ή πλέον δισ. ευρώ από τον ισολογισμό της, αφού η διαφορά μεταξύ προβλέψεων και αγοραίας αποτίμησης αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικό κεφαλαιακό έλλειμμα.
Στέλεχος μεγάλης συμβουλευτικής εταιρείας εξηγεί στο insider.gr ότι το πρόβλημα αυτό μπορεί να λυθεί με την «πώληση» της εξειδικευμένης ομάδας διοίκησης του Legacy Unit, έναντι του οποίου η τράπεζα θα εισπράξει ένα εφάπαξ τίμημα. Με το τίμημα αυτό, θα καλύψει την επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση της κεφαλαιακής της βάσης υπό τις επιταγές του SSM, λύνοντας ένα «αγκάθι» που οδήγησε την κεφαλαιοποίηση της τράπεζας σε πτωτικό σπιράλ το προηγούμενο έτος.
Σε αντάλλαγμα, η τράπεζα θα καταβάλλει στην εταιρεία διαχείρισης ένα ετήσια αμοιβή διαχείρισης, η οποία θα ενσωματώνει την εμπροσθοβαρή καταβολή/τίμημα της συναλλαγής αλλά και τη δέσμευση του SPV να απασχολήσει όλο το προσωπικό που θα φύγει από την τράπεζα, στο πλαίσιο της ομαλής μετάβασης στο νέο σχήμα.
Πιο αποτελεσματική διαχείριση
Πηγές με γνώση των διαδικασιών αναφέρουν ότι τα πλεονεκτήματα από τη μεταφορά των NPEs σε ανεξάρτητο όχημα, υπό ξεχωριστή διεύθυνση και με αποκλειστικό στόχο την είσπραξη των επισφαλών απαιτήσεων είναι σημαντικά. «Μετά από μελέτη ανάλογων περιπτώσεων στην Ευρώπη διαπιστώνουμε βελτίωση της εισπραξιμότητας έως και 30% από τις ανεξάρτητες εταιρείες διαχείρισης», αναφέρουν, εξηγώντας ότι πρόκειται για μονάδες με πολύ μεγαλύτερη εξειδίκευση και αφοσίωση στον συγκεκριμένο σκοπό, σε σύγκριση με τις τράπεζες.
Τονίζουν δε τον δυναμικό χαρακτήρα του νέου οχήματος, το οποίο αποτελεί πόλο έλξης για ταλαντούχο δυναμικό εξειδικευμένο στις εν λόγω δραστηριότητες. «Είναι πολύ πιο ελκυστικό να εργαστεί ένα εξειδικευμένο στέλεχος σε μια δυναμική οντότητα όπως το SPV, το οποίο είναι πολύ πιο ευέλικτο και στοχεύει στην καταγραφή κερδών από τη διαχείριση των NPEs», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Το σίγουρο είναι ότι τα σενάρια για την «επόμενη ημέρα» της τράπεζας έχουν ωθήσει σε ράλι τη μετοχή, η οποία έχει εκτοξευτεί κατά 48% από την αρχή του έτους, καταγράφοντας τα μεγαλύτερη κέρδη μεταξύ των τραπεζικών μετοχών.