Εντός της επόμενης εβδομάδας θα δημοσιευτεί η Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος για το «digital onboarding», τη διαδικασία ανοίγματος τραπεζικού λογαριασμού αποκλειστικά μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet.
Η δυνατότητα αυτή, η οποία παρέχεται τουλάχιστον μία διετία από τις τράπεζες του εξωτερικού, προσφέρεται πλέον από δύο ελληνικές τράπεζες, την Εθνική Τράπεζα και την Alpha Bank. Η υλοποίηση του digital onboarding στη χώρας έγινε «πιλοτικά» από τα δύο ιδρύματα και σε στενή συνεργασία με την κεντρική τράπεζα.
Σε λίγες ημέρες, όμως, που θα δημοσιευτεί η ΠΕΕ -η οποία έχει ισχύ νόμου- θα υπάρχει ολοκληρωμένος «οδικός χάρτης» για τα ιδρύματα που θέλουν να κάνουν μια «ψηφιακή στροφή» παρέχοντας στον νέο πελάτη τη δυνατότητα να ξεκινήσει συναλλαγές με την τράπεζα χωρίς να επισκεφτεί ποτέ το κατάστημα.
Η υπηρεσία αυτή είναι ακόμη πιο κρίσιμη αυτή την περίοδο, όπου τα μέτρα κατά της πανδημίας επιτάσσουν τον περιορισμό των συναλλαγών στο κατάστημα και τη διεύρυνση και εμβάθυνση των συναλλαγών μέσω των ψηφιακών καναλιών.
Τι προβλέπει η ΠΠΕ για τη διαδικασία ταυτοποίησης
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του insider.gr, το digital onboarding θα πραγματοποιείται μέσω βιντεοκλήσης προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή ταυτοποίηση του πελάτη (Know Your Customer – KYC) από εξειδικευμένο υπάλληλο της τράπεζας που θα διασταυρώνει ότι τα έγγραφα ταυτοποίησης είναι ορθά και έγκυρα.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η αστυνομική ταυτότητα δεν θα γίνεται αποδεκτή, αλλά θα απαιτείται η χρήση διαβατηρίου. Το ζήτημα αυτό πρόκειται να λυθεί με την κυκλοφορία των νέων, ψηφιακών ταυτοτήτων που προετοιμάζουν οι αρμόδιες αρχές με ενιαίο Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ) ο οποίος θα αντικαταστήσει Αριθμό Ταυτότητας, ΑΜΚΑ και ΑΦΜ.
Ένας προβληματισμός που διατυπώνουν τραπεζικά στελέχη στο insider.gr είναι ότι, στο προσχέδιο που εστάλη έλαβαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης, είναι υποχρεωτικό ο πελάτης να διαθέτει τραπεζικό λογαριασμό σε άλλο ίδρυμα ώστε να γίνεται διασταύρωση. Αυτό, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, αυτομάτως αποκλείει από τη διαδικασία τους νέους που επιχειρούν να ανοίξουν με τη βοήθεια της τεχνολογίας τον πρώτο τους τραπεζικό λογαριασμό.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το digital onboarding ήταν απαραίτητο να ενταχθεί επισήμως στις τραπεζικές διαδικασίες και στη χώρα μας, προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία και η προσέλευση στα καταστήματα -ιδίως μέσω πανδημίας– και να επισπευτεί η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και στις τράπεζες.