Ιδιαίτερα «καυτός» αναμένεται να είναι ο Ιούλιος για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς θα πρέπει αν όχι να υπάρξει συμφωνία, σίγουρα να καταγραφούν σημεία βελτίωσης στις συνομιλίες των ηγετών για την υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Η πρόταση της Κομισιόν για το «Next Generation EU» συνολικού ύψους 750 δισ. ευρώ δείχνει να φθείρεται από τις ευθείες πολιτικές -κατά βάση- βολές των χωρών του Βορρά και να χαμηλώνει επικίνδυνα, ενώ σημαντικές αλλαγές θα υπάρξουν και στο τελικό μείγμα δανείων-επιχορηγήσεων.
Ο Sebastien Galy, Senior Macro Strategist της Nordea Asset Management, δηλώνει, μιλώντας στο insider.gr πως το συνολικό μέγεθος του Ταμείου θα είναι πολύ μικρότερο από τα 750 δισ. ευρώ, τοποθετώντας τον πήχη στα 500 έως 600 δισ. ευρώ. Αυτό σε συνδυασμό με μια αύξηση του ποσοστού των δανείων έναντι των επιχορηγήσεων, ανατρέπει τα δεδομένα, πιέζοντας ουσιαστικά τις χώρες του Νότου, στο κομμάτι του χρέους, ειδικά αν υπάρξει μια ποσόστωση 55%-45% (επιχορηγήσεις-δάνεια). Ο ίδιος αναμένει πως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πιθανότατα δεν θα προβεί στην αγορά χρέους που θα εκδώσει η Κομισιόν με εγγύηση τον Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό και οι χειρισμοί της θα πρέπει να ικανοποιούν μελλοντικά τις απαιτήσεις του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου. Η ΕΚΤ πιθανότατα θα παρέμβει μόνο αν το pricing των πρώτων εκδόσεων δεν πάει καλά, εντάσσοντας «κάτω από την ομπρέλα» του προγράμματος αγοράς τίτλων του δημόσιου τομέα, PSPP τα ομόλογα που είναι εκτός «ραντάρ».
Χωρίς εμπροσθοβαρή βάση
Παράλληλα, οι εκταμιεύσεις από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Facility - RRF), σύμφωνα με αναλυτές, δεν αναμένεται να έχουν μια εμπροσθοβαρή βάση, καθώς το 49% των εκταμιεύσεων των επιχορηγήσεων αναμένονται το 2023 (23%) και το 2024 (26%) σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα. Αντίστοιχα στο κομμάτι των δανειοδοτήσεων, το 53% των εκταμιεύσεων αναμένεται το 2022 (28%) και το 2023 (25%), ένα χρόνο δηλαδή νωρίτερα από το σκέλος των επιχορηγήσεων.
Αυστηροί όροι
Τα αγκάθια ωστόσο δεν επαφίενται μόνο στον κρίσιμο παράγοντα του χρόνου αλλά και στους όρους που θα υπάρξουν. Οι χώρες του Βορρά που, όπως όλα δείχνουν, κερδίζουν μια άτυπη «μάχη» με την επικράτηση των θέσεών τους, ζητούν μετ' επιτάσεως οι εκταμιεύσεις να συνδεθούν με αυστηρές δεσμεύσεις και ρήτρες, με τους αξιωματούχους της Κομισιόν να αποφεύγουν με κάθε τρόπο και μέσο τον χαρακτηρισμό «μνημόνιο». Όπως όλα δείχνουν, κάθε χώρα θα πρέπει να παρουσιάσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων δίνοντας έμφαση στις επενδύσεις, στην πράσινη μετάβαση και στην ψηφιοποίηση, ώστε να εκταμιευθούν τα κονδύλια που αναλογούν στην καθεμιά. Η δυσκολία του εγχειρήματος είναι ιδιαίτερα υψηλή, καθώς οι εθνικοί χειρισμοί και προτεραιότητες θα πρέπει να συνδέονται άμεσα με τους βασικούς άξονες που προτάσσει η Κομισιόν. Βασική μέριμνα δίνεται ωστόσο και στο να αποφευχθούν όσο το δυνατόν περισσότερο τα υψηλότερα δημοσιονομικά ελλείμματα και το υψηλότερο δημόσιο χρέος, ειδικά για τις χώρες του Νότου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως καμία χώρα ακόμα δεν έχει προσφύγει στο πρόγραμμα Pandemic Crisis Support του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) για τη λήψη δανείων με ενισχυμένη παρακολούθηση (enhanced surveillance) από την Κομισιόν, περιμένοντας ουσιαστικά να «κλειδώσει» το Ταμείο Ανάκαμψης. Πιθανότατα, λοιπόν, ο ESM να έχει καταλυτικό και εποπτικό ρόλο σε ό,τι αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης και την πορεία των μεταρρυθμίσεων.
Φωτογραφία: Getty Images/Ideal Image