Η χαμένη ευκαιρία της Ελλάδας στην κρουαζιέρα

Δήμητρα Μάρκου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η χαμένη ευκαιρία της Ελλάδας στην κρουαζιέρα

Μηδαμινά αποδεικνύονται για την Ελλάδα τα αποτέλεσμα από την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα. H απελευθέρωση του, που άνοιξε την ελληνική αγορά homeporting σε όλες τις εταιρείες κρουαζιέρας του κόσμου δεν κατάφερε να φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Τα ελληνικά λιμάνια δεν έχουν καταφέρει να γίνουν ελκυστικά σημεία εκκίνησης για κρουαζιέρες με αποτέλεσμα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως που θα μπορούσαν να εισπράττονται επιπλέον, να χάνονται κάθε χρόνο προς όφελος των ανταγωνιστών. Αυτό προκύπτει από ερευνά του Οργανισμού Ερευνάς και Μελέτης «διαΝέοσις» .

Αν και η Μεσόγειος αποτελεί διεθνώς την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την κρουαζιέρα με τζίρο 12 δισεκατομμύρια ετησίως η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να κερδίσει μεγάλο μέρος της πίτας αυτής και παραμένει ακόμα χώρα transit για τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας. Μάλιστα από το 2012 ,οπότε και η αγορά απελευθερώθηκε, έως σήμερα αντί να αυξήσει τις αφίξεις επιβατών ο αριθμός τους μειώθηκε ελαφρώς.

Έτσι από τους 562.254 επιβάτες που χρησιμοποιούσαν ως homeporting 9 λιμάνια της χώρας ( Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Σούδα, Καβάλα, Βόλος, Ηγουμενίτσα και Πάτρα) ,που είναι μέλη του Medcruise, το 2007, σήμερα ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί στις 357.562 επιβάτες το 2015. Μάλιστα ενώ η Ελλάδα είναι ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός στην αγορά της Μεσόγειου τα έσοδα από την κρουαζιέρα παραμένουν δυσανάλογα χαμηλά. Συγκεκριμένα ενώ η κρουαζιέρα φέρνει το 10% του συνόλου των επισκεπτών-τουριστών στην Ελλάδα φέρνει ταυτόχρονα μόλις το 5% των εσόδων, δηλαδή 600 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με την έρευνα της «διαΝέοσις», ο λόγος είναι ότι ενώ τα έσοδα που αφήνει κάθε πλοίο ανά επιβάτη, που χρησιμοποιεί κάποιο ελληνικό λιμάνι ως αφετηρία για την κρουαζιέρα του ,υπολογίζονται σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος (2012) στα 300 ευρώ, τα αντίστοιχα έσοδα από κάθε trasit επιβάτη φτάνουν μόλις τα 20 ευρώ.

Αντίστοιχα κάθε επιβάτης εκτιμάτε ότι δαπανά έως και 300 ευρώ σε κάθε home port, έναντι 60 ευρώ σε κάθε λιμάνι διέλευσης. Έτσι αν όλοι οι επιβάτες που επισκέπτονταν την Ελλάδα σε κρουαζιέρες transit έρχονταν με κρουαζιέρες που έκανα homeporting στα ελληνικά λιμάνια τότε τα επιπλέον έσοδα για την ελληνική οικονομία θα έφταναν τα 800 εκατ. ευρώ ετησίως. Άλλωστε οι εταιρείες κρουαζιέρας που χρησιμοποιούν τα λιμάνια home ports ως βάσεις προμηθεύονται απο αυτά καύσιμα, τρόφιμα και εξοπλισμό ενώ το ίδιο συμβαίνει και σε σχέση με τη συντήρηση, τις μικροεπισκευές αλλά και τον τεχνικό έλεγχο των πλοίων.

Στην Ελλάδα μόλις το 24% των τουριστών κρουαζιέρας χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως homeporting όταν στη Βαρκελώνη το ποσοστό αυτό είναι στο 55%, στη Βενετία στο 87% και στην Μασσαλία στο 39%. Ο λόγος για τον οποίο τα ελληνικά λιμάνια συνεχίζουν να μην είναι ελκυστικά home ports για την κρουαζιέρα είναι ότι συνεχίζουν ακόμα να υστερούν σε υποτυπώδεις παροχές που όμως θεωρούνται κρίσιμες από τις εταιρείες κρουαζιέρας διεθνώς. Συγκεκριμένα υπάρχουν 81 κριτήρια τα οποία πρέπει να πληροί ένα λιμάνι για να μπορεί να είναι ελκυστικό home port για τις μεγάλες εταιρείες της κρουαζιέρας, τα οποία περιλαμβάνουν από το βάθος του λιμανιού και το μήκος του προβλήτα, μέχρι την πολιτική σταθερότητα και το ύψος των λιμενικών τελών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider