Μία αναλυτική «ακτινογραφία» των βημάτων για την αδειοδότηση νέων μονάδων ΑΠΕ, τα οποία ξεκινούν από την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και φτάνουν μέχρι την Άδεια Λειτουργίας, με στοχευμένες παρεμβάσεις για την άρση εμποδίων που προκαλούν καθυστέρηση σε κάθε ένα από αυτά, περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση της Επιτροπής Αδειοδότησης ΑΠΕ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την επιτάχυνση της ωρίμανσης νέων πράσινων επενδύσεων.
Η πρόταση της Επιτροπής παρουσιάστηκε χθες σε σύσκεψη με τους φορείς της αγοράς, αποτελώντας το δεύτερο «κύμα» μέτρων του ΥΠΕΝ, έπειτα από την αντικατάσταση της Άδειας Παραγωγής με τη Βεβαίωση Παραγωγού ΑΠΕ, με στόχο οι επενδύσεις σε ΑΠΕ να αδειοδοτούνται σε 2 χρόνια, όπως προβλέπει και η σχετική κοινοτική Οδηγία. Ένα χρονικό διάστημα αισθητά συρρικνωμένο από τα σημερινά δεδομένα στη χώρα μας, με την αδειοδότηση να διαρκεί περί τα 4-5 έτη για τα φωτοβολταϊκά και 8-10 έτη για τα αιολικά.
Μέτρα αποφόρτισης των φορέων αδειοδότησης
Όπως είχε δηλώσει σε πρόσφατη εκδήλωση η Γενική Γραμματέας του ΥΠΕΝ Α. Σδούκου, και επιβεβαιώθηκε από την παρουσίαση, ένα χαρακτηριστικό που διαπνέει το σύνολο της πρότασης είναι η μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ώστε να περιορισθεί ο γραφειοκρατικός φόρτος της διαδικασίας.
Επίσης, βασικός «πυλώνας» είναι η ψηφιοποίηση όλων των βημάτων, με την υποβολή όλων των αιτήσεων και των δικαιολογητικών, καθώς και τη λήψη των αιτήσεων, αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή. Σε αυτό το πλαίσιο, όπως έχει γράψει το insider.gr, η Κοινωνία της Πληροφορίας έχει ήδη προχωρήσει σε δημόσια διαβούλευση για τον διαγωνισμό ανάπτυξης του ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, το οποίο προορίζεται για το αδειοδοτικό «one-stop shop» για τις «πράσινες» επενδύσεις.
Παράλληλα, η πρόταση της Επιτροπής μετατρέπει σε πιο αυστηρό «φίλτρο» την οικονομικής φερεγγυότητας των επενδυτών την εγγυητική επιστολή για την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης. Κι αυτό γιατί επισπεύσει την κατάθεσή της με την υποβολή της σχετικής αίτησης, σε αντίθεση με το ισχύον καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο πρέπει να κατατεθεί εντός διμήνου από την έκδοση της Οριστικής Προσφοράς.
Η Επιτροπή προτείνει επίσης μέτρα για την αποφόρτιση των φορέων αδειοδότησης, ώστε να επιταχυνθεί η αδειοδοτική διαδικασία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο έλεγχος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του οικοπέδου όπου πρόκειται να υλοποιηθεί μια μονάδα, ο οποίος στην περίπτωση των ιδιωτικών εκτάσεων συστήνεται να γίνεται από ανεξάρτητο δικηγόρο, και όχι από τους Διαχειριστές, ώστε να επιταχύνεται η διεκπεραίωση των αιτήσεων. Το ίδιο προτείνεται και στην περίπτωση της Άδειας Εγκατάστασης, και πάλι όταν πρόκειται για ιδιωτικές εκτάσεις, για τον έλεγχο του γηπέδου εγκατάστασης.
Δημοσίευση των στοιχείων για τις προσφορές σύνδεσης
Για την επιτάχυνση της αδειοδότησης, στην περίπτωση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, προβλέπεται η διενέργεια Κύκλων υποβολής από τους Διαχειριστές, με τυποποιημένα έντυπα για τις αιτήσεις. Ίσως ακόμη πιο σημαντικό είναι πως συστήνεται να θεσπισθούν ποινές στους Διαχειριστές, όταν καθυστερούν αναίτια την υλοποίηση των συνδέσεων των μονάδων. Από την άλλη πλευρά, ως μέτρο ενίσχυσης της διαφάνειας ερμηνεύεται η πρόταση οι Διαχειριστές να δημοσιεύουν στα site τους τόσο τα αιτήματα σύνδεσης, όσο και τις χορηγήσεις.
Διορίες προβλέπονται όμως και για τους επενδυτές ως προς την ωρίμανση των έργων, όπως για παράδειγμα με την επιβολή χρονικής διάρκειας ισχύος της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης. Από την άλλη πλευρά, προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της ευελιξίας, προτείνεται ο επιμερισμός της σύμβασης σύνδεσης σε κύριο και συμπληρωματικό τεύχος.
Επίσης, διέξοδος προτείνεται και στα σημαντικά εμπόδια που συναντούν οι επενδυτές στις τροποποιήσεις των έργων τους, καθώς με το ισχύον καθεστώς έχουν ως αποτέλεσμα την επανεκκίνηση ουσιαστικά της αδειοδοτικής διαδικασίας. Αντίθετα, η Επιτροπή προκρίνει όταν οι αλλαγές δεν είναι ουσιώδεις, να γίνεται μία απλή κοινοποίηση από τον επενδυτή προς τον αρμόδιο φορέα, ώστε να ενημερώνεται ο φάκελος του έργου.