Θέμα χρόνου φαίνεται να είναι η απεμπλοκή της μεγάλης επένδυσης για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, ένα project γνωστό και ως «Θριάσιο Ι», μέσω και της αναθεώρησης 12 σημείων της σχετικής σύμβασης παραχώρησης.
Αυτό προέκυψε από πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση που είχε το Δ.Σ. του ΕΒΕΠ (Εμπορικό και Βιομηχανική Επιμελητήριο Πειραιά) με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, με αντικείμενο τα μεγάλα έργα υποδομών του Πειραιά. Επί της ουσίας, ο κ. Καραμανλής, επιβεβαίωσε την επιτυχή ολοκλήρωση των δύσκολων διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως ενημέρωσε ο υπουργός, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΒΕΠ, δώδεκα σημεία της σύμβασης είναι υπό αναθεώρηση γεγονός που θα οδηγήσει στο να προχωρήσει το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, γνωστότερο ως Θριάσιο Ι. Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το Φθινόπωρο ώστε να ξεκινήσει το εμβληματικό έργο.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός της επένδυσης ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 50 εκατ. θα προέλθουν από την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του έργου, τις ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair και τα υπόλοιπα από τραπεζικό δανεισμό. Να θυμίσουμε πως η σύμβαση για το ΘΕΚ μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ και του σχήματος ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair έχει υπογραφεί από το 2018 αλλά δεν έχει εγκριθεί ακόμα από την Κομισιόν. Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί με στόχο την αξιοποίηση ακινήτου 588 στρεμμάτων.
Υπενθυμίζεται ότι κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα κυκλοφορούσαν πληροφορίες περί ζυμώσεων ανάμεσα στις εταιρείες της κοινοπραξίες αλλά και την ελληνική κυβέρνηση με την Κομισιόν ώστε να ικανοποιηθούν απαιτήσεις που είχε θέσει η πλευρά των Βρυξελλών για μια σειρά από ζητήματα (διάρκεια σύμβασης, τίμημα, ποσοστά συμμετοχής των δύο εταίρων στην κοινοπραξία κ.α.). Από τότε επικρατούσε συγκρατημένη αισιοδοξία ότι σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της ευρωπαϊκής αρχής και να αρχίσουν οι εργασίες μέσα στο τελευταίο τετράμηνο του έτους.
Επιπλέον, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι του 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η νέα υποβολή προσφορών για ένα δεύτερο ΣΔΙΤ στην ίδια τοποθεσία, το Θριάσιο ΙΙ, έναν διατροπικό εμπορευματικό σταθμό που θα αναπτυχθεί δίπλα στο Θριάσιο Ι.
Επίσης, ο κ. Καραμανλής ευρύτερα τόνισε ότι στους στόχους της κυβέρνησης είναι η βελτίωση των ταχυτήτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ, αναφορικά με τα προβλήματα που σχετίζονται με την εφοδιαστική, είπε ότι είναι υπό επικαιροποίηση το πλαίσιο για την εφοδιαστική ώστε, μέχρι το τέλος του έτους, θα υπάρχει ένα πλήρες πλάνο για την αναμόρφωση του πλαισίου που τη διέπει, γεγονός που θα προσδώσει ιδιαίτερη δυναμική. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στα agrologistics για να αναφερθεί στα σχέδια της κυβέρνησης για τα εμπορευματικά κέντρα. Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι, βασική προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου του Πειραιά, για να ακολουθήσουν η ανάπτυξη των άλλων που είναι στους σχεδιασμούς σε συνάρτηση με τη βελτίωση των ταχυτήτων των σιδηροδρόμων.
Το Ε.Β.Ε.Π. με τη συνδρομή των επιστημονικών του συμβούλων απέστειλε υπόμνημα με προτάσεις για την συγκοινωνιακή, κυκλοφοριακή και βιοκλιματική αναβάθμιση όλης της περιοχής καθώς και την αξιοποίηση των ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ στο λιμάνι του Πειραιά και του πρώην εργοστασίου του ΟΣΕ στη Λεύκα.
Το υπόμνημα περιλαμβάνει επίσης προτάσεις για την ανάπτυξη των «last mile logistics», τη δημιουργία «park & ride», την «Ιπποδάμεια» αγορά τροφίμων, τη θαλάσσια σύνδεση Πειραιά με Ελληνικό, την ανάπλαση της περιοχής Παπαστράτου, τον κόμβο Σκαραμαγκά, και τη προνομιακή πολεοδομική μεταχείριση όλων των παραγωγικών, εφοδιαστικών και εξαγωγικών δραστηριοτήτων.