Η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων και οι μαζικές αγορές που έκαναν από τα καταστήματα τροφίμων τον Μάρτιο του 2020 στην αρχή της πανδημίας, σε αντίθεση με τις αγορές τις οποίες πραγματοποίησαν έναν χρόνο αργότερα, αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της Αρχής για το λιανικό εμπόριο, στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, καταγράφηκε διψήφια μείωση της τάξεως του 11% στο κύκλο εργασιών τον Μάρτιο του 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, καθώς διαμορφώθηκε στα 118,6 εκατ. Ο Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Μάρτιο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2020, κατέγραψε μείωση -10,6%. Υπενθυμίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ ήταν από τους κερδισμένους κλάδους του το 2020 καθώς η αύξηση ολόκληρο το έτος έφτασε το 9,6% με τις αλυσίδες να εμφανίζουν άνοδο πωλήσεων σχεδόν 1 δισ. ευρώ.
Χαμηλότερη αλλά επίσης αισθητή ήταν πτώση του κύκλο εργασιών στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων, της τάξεως του -8,7%, του κύκλου εργασιών τον ίδιο μήνα. Πτώση της τάξεως του -5,4%, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία καταγράφηκε και στον κλάδο «Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων» με τις μετακινήσεις άλλωστε να είναι συγκριτικά πιο περιορισμένες φέτος καθώς οι αυστηροί περιορισμοί στην κυκλοφορία είχαν ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου του 2020.
Ποιοι κλάδοι δείχνουν σημάδια ανάκαμψης
Στον αντίποδα, οι καταναλωτές φαίνεται ότι άρχισαν να «επιστρέφουν» τον φετινό Μάρτιο, σε αγορές σχετικές με το σπίτι και την προσωπική τους φροντίδα. Έτσι σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών τον Μάρτιο καταγράφουν ο κλάδος «Έπιπλα – Ηλεκτρικά είδη – Οικιακός εξοπλισμός», παρά το γεγονός μάλιστα ότι τα φυσικά καταστήματα παρέμεναν κλειστά καθώς άνοιξαν στις αρχές Απριλίου. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 96,1 εκατ. καταγράφοντας αύξηση 19,5% και 21,9% στον δείκτη όγκου.
Αύξηση 11,1% κατέγραψε και ο κύκλος εργασιών στα Φαρμακευτικά – Καλλυντικά που διαμορφώθηκε στα 128,5 εκατ., αλλά και στα βιβλία - χαρτικά με αύξηση 2,8%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος της Ένδυσης – Υπόδησης παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος με οριακή πτώση 0,5% μεταξύ 2020 και 2021 τον αντίστοιχο μήνα. Στην περίπτωση αυτή φαίνεται πως «μέτρησε» το γεγονός ότι τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά τον Μάρτιο του 2021 και οι online αγορές δεν προτιμώνται από τους καταναλωτές στον συγκεκριμένο κλάδο.
Συνολικά σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών κατά τον Μάρτιο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2020, παρουσίασε μείωση 3,% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2021 αύξηση 2,6% . Τέλος ο Γενικός Δείκτης Όγκου, κατά τον μήνα Μάρτιο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2020, παρουσίασε μείωση 0,9% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2021 αύξηση 0,6%