Σε επιχειρηματικές δραστηριότητες που εντάσσονται σε νέους τομείς, όπως σε επιχειρήσεις που έχουν σχέση με την καινοτομία, εισάγονται για πρώτη φορά κίνητρα κεφαλαιακής μορφής στο Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο που παρουσίασαν τη Δευτέρα στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης και ο Αναπληρωτής Υπουργός, Νίκος Παπαθανάσης.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο με στόχο τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος και την επιτάχυνση διαδικασιών στις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις. Άλλωστε η τόνωση της ανάπτυξης και η προσέλκυση επενδύσεων αποτελούν «στοίχημα» για το επόμενο χρονικό διάστημα με τον υπουργό Ανάπτυξης να έχει δηλώσει πρόσφατα πως «έχουμε επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να κερδίσουμε το στοίχημα της ανάπτυξης και το στοίχημα της προόδου» καλώντας μάλιστα να στηριχθούν οι μεταρρυθμίσεις «για να εμπεδωθούν οι νέες πρακτικές και να οικοδομηθούν σύγχρονες νοοτροπίες στο επιχειρείν».
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση με το νομοσχέδιο τροποποιούνται διατάξεις του νόμου 4608/2019 (Α’ 66), που αφορούν στα είδη και το περιεχόμενο των προβλεπόμενων κινήτρων. Έτσι για πρώτη φορά εισάγονται κίνητρα κεφαλαιακής μορφής σε συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως στις Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας, καθώς και σε νέα κατηγορία επενδύσεων, δηλαδή σε επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως η αγροδιατροφή, η τεχνητή νοημοσύνη, η διαχείριση απορριμμάτων, η ρομποτική, ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιχείρησης, σε επιχειρηματικά πάρκα και σε IPCEI Projects.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο της επανεξέτασης των κινήτρων που δίνονται για επενδύσεις μέσω του αναπτυξιακού νόμου είχε αναθέσει σε εταιρεία την εκπόνηση σχετικής μελέτης, με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών και στο πλαίσιο της ψηφιακής εποχής και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Είχε επισημανθεί ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα προταθεί θα δίνει ώθηση σε πρόσθετες επενδύσεις και οικονομικές δραστηριότητες σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες της κάθε περιφέρειας καθώς και ότι ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και την 4η βιομηχανική επανάσταση των λιγότερο ευνοημένων περιφερειών.
Επιτάχυνση διαδικασιών
Επιπλέον το νομοσχέδιο έχει στόχο την επιτάχυνση και ευελιξία των προβλεπόμενων για τις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις διοικητικών διαδικασιών με αναμόρφωση του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου του Αναπτυξιακού Νόμου ν. 4399/2016 (Α’ 117), καθώς και του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου περί Στρατηγικών Επενδύσεων και των νομοθετικών διατάξεων περί Κεφαλαίων Εξωτερικού.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης το νομοσχέδιο παράλληλα επιχειρεί να επιλύσει προβλήματα που σχετίζονται με την αδυναμία προσέλκυσης νέων επενδυτών και την αδυναμία ταχείας και αποτελεσματικής διοικητικής διαχείρισης των ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων όπως:
- Η παράλληλη ισχύς δύο διαφορετικών νομοθετικών κειμένων αναφορικά με τις στρατηγικές επενδύσεις, που σε πολλές περιπτώσεις ρύθμιζαν τα ίδια ζητήματα με διαφορετικό τρόπο, γεγονός που είχε προκαλέσει δυσχέρεια κατανόησης και ανασφάλεια δικαίου στους υποψήφιους μεγάλους επενδυτές και στους στρατηγικούς επενδυτές των οποίων οι επενδύσεις είχαν ενταχθεί στο νομοθετικό πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων και βρίσκονταν στο στάδιο της υλοποίησης.
-Οι παρατηρούμενες σημαντικές καθυστερήσεις στην έγκαιρη διεκπεραίωση μεγάλου μέρους των επενδυτικών σχεδίων.
-Η ανάγκη επικαιροποίησης των διατάξεων του Αναπτυξιακού Νόμου και του νόμου περί Στρατηγικών Επενδύσεων, προκειμένου να περιληφθούν νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες σε νέους τομείς, που θα προωθήσουν σημαντικά την πράσινη οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.
-Η ανάγκη αναμόρφωσης και βελτίωσης του ρυθμιστικού πλαισίου των ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων, που θα καταστήσει τη χώρα μας ανταγωνιστική στην προσέλκυση νέων επενδυτών και στην υλοποίηση μακροπρόθεσμων βιώσιμων επενδύσεων, που θα ενισχύσουν την οικονομία και θα δημιουργήσουν περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας.
Τέλος αναφορικά με τα Κεφάλαια Εξωτερικού οι προτεινόμενες ρυθμίσεις επιχειρούν να επιλύσουν τις εντοπισθείσες καθυστερήσεις σε επίπεδο αξιολόγησης των αιτήσεων υπαγωγής στο καθεστώς του ΑΝ 89/1967 και την ανάγκη απλοποίησης των σχετικών διαδικασιών.