Και να που, εν έτει 2021, ήρθε επιτέλους η στιγμή οι απανταχού λάτρεις της «στρογγυλής θεάς» να παρακολουθήσουν το Euro 2020. Μια διοργάνωση όπου δεν θα χορέψουν απλά γύρω από την μπάλα οι γητευτές της, αλλά και τα εκατομμύρια των χορηγών γύρω από αυτούς. Ιλιγγιώδη ποσά που δημιουργούν την απορία: μήπως ο κόσμος δεν ταλαιπωρείται ακόμα από μια θανατηφόρα πανδημία και τις αντίστοιχες οικονομικές επιπτώσεις;
Η περυσινή αναβληθείσα διοργάνωση είναι πιθανότατα η πιο πολυσυζητημένη από την απαρχή του είδους της. Αφενός, διότι είναι η πρώτη η οποία διοργανώνεται αντί σε μία ή δύο, σε μια ολόκληρη σειρά χωρών, μετά από πρόταση του Μισέλ Πλατινί στο μακρινό 2012, όταν ακόμα η λέξη Covid-19 ακουγόταν… εξωγήινη. Αφετέρου, διότι είναι η πρώτη διοργάνωση από το 1960, η οποία θα πραγματοποιηθεί στα πέντε και όχι στα τέσσερα χρόνια από την προηγούμενη, ελέω φυσικά πανδημίας.
Οι υγειονομικές συνθήκες του καλοκαιριού 2020, πριν ακόμα μπουν στα ζωή μας τα εμβόλια, με χιλιάδες νεκρούς κάθε μέρα και με «γονατισμένα» τα εθνικά συστήματα υγείας, καθιστούσαν απαγορευτικό κάθε τέτοιο event, είτε μιλάμε για το Euro 2020 είτε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο.
Το 2021 όμως είναι διαφορετικό: η –σε γενικές γραμμές- επιτυχής εφαρμογή των εθνικών εμβολιαστικών πλάνων και το «τιθάσεμα» της εξάπλωσης του ιού, παρά τα νέα ανησυχητικά στελέχη του, επιτρέπουν το άνοιγμα των οικονομιών και των δραστηριοτήτων, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. Το Euro 2020, ήρθε επιτέλους η ώρα να πραγματοποιηθεί, έστω και με περιορισμούς και αναπροσαρμογές στο πρόγραμμα των ευρωπαϊκών πόλεων που θα φιλοξενήσουν τους αγώνες.
Ίδια, αν όχι μεγαλύτερη, αγωνία με τους ποδοσφαιρόφιλους, δείχνουν οι χορηγοί της διοργάνωσης και των εθνικών ομάδων, που έχουν επενδύσει εκατομμύρια (ή και δισεκατομμύρια) και φυσικά περιμένουν τα ανταποδοτικά οφέλη τους. Είναι γνωστό άλλωστε, πόσες πιέσεις ασκήθηκαν από τους χορηγούς στην έτερη μεγάλη διοργάνωση του καλοκαιριού, τους Ολυμπιακούς του Τόκιο, παρά τις ανησυχίες για τις υγειονομικές επιπτώσεις, για να μην υπάρξει δεύτερη σερί αναβολή διότι αυτό θα σήμαινε… οικονομική καταστροφή.
Επιστροφή στα ευρωπαϊκά γήπεδα, λοιπόν. Ας συγκεντρώσουμε, group by group, τα «σκορ» των εκατομμυρίων των μεγάλων χορηγών, όπως τα δημοσιεύει το SportsPro.
Group A
Η Ιταλία, για να διακοσμεί το Puma το στήθος των παικτών της, έχει να λαμβάνει από την αθλητική εταιρεία το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 24,4 εκατ. δολαρίων ετησίως, αρχής γενομένης από το 2015 που υπεγράφη το συμβόλαιο της.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά: Στους κύριους χορηγούς της περιλαμβάνονται μεγαθήρια όπως η TIM, η Eni, η Fiat και η Posteitaliane, ενώ στους δευτερεύοντες περιλαμβάνονται οι Acqua Lete, Lidl Italia, Deliveroo, TeamSystem, Venezia Airport, Emporio Armani, Panini.
Η Ελβετία έχει υπογράψει επίσης με την γερμανική Puma, λαμβάνοντας 2,4 εκατ. δολάρια κάθε χρόνο, με χρονιά επέκτασης του συμβολαίου το 2015. Ο βασικός χορηγός της είναι η Credit Suisse, με ποσά που δεν είναι γνωστοποιημένα, ενώ ανάμεσα στους υπόλοιπους σπόνσορες της είναι οι Volkswagen, Swiss International Air Lines και Carl F Bucherer.
Η γειτονική Τουρκία έχει επιλέξει τη Nike για να «ντύνει» τους παίχτες της, λαμβάνοντας 4,2 εκατ. δολάρια τον χρόνο.
Ο βασικός της σπόνσορας είναι η Spor Toto και στους δευτερεύοντες κατατάσσονται οι Turkish Airlines, Vivo, BtcTurk, Arçelik, DenizBank, Turkcell.
Η «μικρή» Ουαλία λαμβάνει 1,8 εκατ. δολάρια το χρόνο από την Adidas, με το συμβόλαιο να έχει ήδη επεκταθεί μια φορά το 2016, με προοπτικές να συνεχίσει και μετά το Euro 2020.
Kύριος χορηγός της είναι η BT, ενώ άλλοι είναι οι JD Sports, Boots, MG Motor UK, McDonald’s, Conotoxia, Princes Gate, Penderyn.
Group B
Η αθλητική εταιρεία που έχει υπογράψει με το Βέλγιο είναι η Adidas, με συμβόλαιο που επεκτάθηκε πέρυσι το καλοκαίρι και αποφέρει στην εθνική ομάδα 3,6 εκατ. δολάρια τον χρόνο, έως το 2026.
Ο βασικός της σπόνσορας είναι ο ολλανδικός χρηματοοικονομικός κολοσσός ING, με άγνωστη αξία συμβολαίου. Σε δεύτερο επίπεδο ακολουθούν οι Besix, BMW, Carrefour, Coca-Cola, GLS, Jupiler, Lotto, Proximus, PwC.
Η Δανία διαφημίζει την Hummel στις φανέλες της και γι’ αυτό το λόγο εισπράττει 2,4 εκατ. δολάρια τον χρόνο, από το 2016 έως και το 2024.
Στους σπόνσορες της συγκαταλέγονται οι Oddset, Carlsberg, Stark, Arbejdernes Landsbank, Volkswagen, Schulstad, Unisport, Rema1000.
Αν και όχι ανάμεσα στους πρωταγωνιστές του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, η «παγωμένη» Φινλανδία to 2014 υπέγραψε συμβόλαιο ύψους 1,2 εκατ. δολαρίων ετησίως με την Nike.
Βασικοί της χορηγοί είναι οι Elisa, Motonet, Volkswagen, Kesko, Eezy, Veikkaus, LähiTapiola, Ilta Sanomat.
Σε ακόμη μεγαλύτερα ύψη κινείται το συμβόλαιο της Ρωσίας με την Adidas φτάνοντας στα 15,3 εκατ. δολάρια τον χρόνο, με επέκταση από το 2018 έως το 2022.
Βασικός σπόνσορας της από το 2015 είναι η Novatek, ενώ ακολουθούν οι Megafon, Gazprom, Gazprombank, Gazprom Neft, Coca-Cola, Magnit, Sogaz, Volkswagen, Fonbet, Mir Pay
Group C
Μια από τις πιο ιστορικές ομάδες της γηραιάς ηπείρου, η Ολλανδία, ανταμείβεται γι’ αυτό από τη Nike με 13,6 εκατ. δολάρια τον χρόνο, με διάρκεια συμβολαίου από το 2014 έως το 2026.
Ως βασικός της σπόνσορα διατηρεί από το 2000 την ING, ενώ συμφωνίες χορηγιών έχει συνάψει και με τις Albert Heijn, KPN, Dutch Lottery.
Η Ουκρανία εισπράττει από την Joma 1,8 εκατ. δολάρια τον χρόνο με βασικό χορηγό την Epicentr K, και υπολοίπους τις New Line, Lvivske White Lion, Parimatch, Glusco, Arber.
Η Αυστρία με τεχνικό συνεργάτη την Puma λαμβάνει 1,5 εκατ. δολάρια κάθε χρόνο και σαν σπόνσορες έχει τις Raiffeisen, Admiral, Tipp3.
Σε πιο χαμηλά επίπεδα, η Βόρεια Μακεδονία λαμβάνει 566.000 δολάρια ανά έτος από την Jako και χορηγοί της είναι οι Gorska Water, Sava Osiguruvanje, Casinos Austria.
Group D
Η Αγγλία, εισπράττει από τη Nike ως συνολική αξία συμβολαίου το αστρονομικό ποσό των τουλάχιστον 400 εκατ. λιρών, με διάρκεια από την ενεργοποίηση του το 2018, έως το 2030.
Έχει επίσης να λαμβάνει από τον βασικό της σπόνσορα, την BT, άλλα 60 εκατ. λίρες για πενταετές συμβόλαιο 2019-2024.
Αλλά φυσικά δεν σταματά εκεί, καθώς στους σπόνσορες της συμπεριλαμβάνονται και οι Nationwide, Deliveroo, Paypal, Disney, Boots, Continental, Mitre, Cognizant, Pokemon, Buildbase, National Express, Dettol, Weetabix, Emirates, EE, Budweiser, McDonald’s, Snickers, LG, Google Cloud, Lucozade Sport.
Η Κροατία έχει συμβόλαιο με τη Nike ύψους 2,4 εκατ. δολάρια τον χρόνο, και σπόνσορες τους Ožujsko, Konzum, Croatian National Tourist Board, HEP, PBZ, Generali.
Η Σκωτία κερδίζει από το 4ετές συμβόλαιο της με την Adidas, που λήγει το 2022, 3,5 εκατ. δολάρια το χρόνο, και άλλα 3,5 εκατ. δολάρια το χρόνο από τον βασικό της σπόνσορα, την ΒΤ, από το 2019 έως το 2024.
Στους υπόλοιπους σπόνσορες της συναντάμε τις The National Lottery, Diageo, IMG, JD Sports, Loganair, McDonald’s, Nationwide, Snickers, Spar, Specsavers, Shoosmiths, Soccer Supplement, Twinkl.
Από την άλλη, η Τσεχία αποζημιώνεται με 2,1 εκατ. δολάρια το χρόνο για την συμφωνία της με την Puma, και άγνωστο πόσα ακόμα από τις χορηγίες των Hyundai, Pepsi, Staropramen, Fortuna.
Group E
Η Ισπανία εξαργυρώνει το «βαρύ» όνομα της στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο με ένα «χρυσό» συμβόλαιο με την Adidas για 22,5 εκατ. δολάρια ετησίως, με διάρκεια από το 2013 έως 2030.
Από το 2020 έως το 2023 βασικός της χορηγός είναι η Finetwork, ενώ άλλες συμφωνίες έχει με τις Caixa Bank, Seat, Bitci.com, Cervezas Victoria.
Η Σουηδία από το 2013 εισπράττει 2,4 εκατ. δολάρια τον χρόνο από την Adidas, και 4,8 εκατ. δολάρια τον χρόνο από τον βασικό της χορηγό, Svenska Spel, με 5ετές συμβόλαιο.
Στους υπολοίπους σπόνσορές της συγκαταλέγονται οι Sport Bladet, Bauhaus, Coca-Cola, Folksam, ICA, NEH, Scandic, Swedbank, Volvo.
Η Πολωνία το 2009 υπέγραψε 14ετές συμβόλαιο με τη Nike, και βάσει αυτού αμείβεται με 1,8 εκατ. δολάρια το χρόνο.
Άλλα 2,6 εκατ. δολάρια ετησίως εισπράττει από το μεγάλο της χορηγό Lotos, με 4ετή διάρκεια συμβολαίου, ενώ στους υπόλοιπους χορηγούς της αναφέρονται οι T-Mobile, STS, Oshee, Biedronka, Leroy Merlin.
Αλλά και η Σλοβακία έχει να λαμβάνει από τη Nike 1,2 εκατ. δολάρια το χρόνο. Βασικός της σπόνσορας είναι η Fortuna, αλλά και οι JOJ, 11TeamSports.
Group F
Η Ουγγαρία έχει ενεργό συμβόλαιο με την Adidas για 1,2 εκατ. δολάρια το χρόνο. Βασικός της χορηγός είναι η OTPBank, και ακόμα οι Tippmix, Mol.
H κάτοχος του τροπαίου από το 2016, εθνική ομάδα της Πορτογαλίας, υπέγραψε ένα χρόνο μετά «βαρύ» συμβόλαιο με τη Nike, ύψους 9,2 εκατ. δολαρίων ετησίως, και θα έχει να λαμβάνει σχετικά, έως το 2024.
Για 6 χρόνια, έως το 2024, μεγάλος της χορηγός είναι η Sagres, και δευτερευόντως οι Altice, BPI.
Ίλιγγο προκαλεί το συμβόλαιο των «τρικολόρε» με τη Nike. Η ποδοσφαιρική ομοσπονδία της Γαλλίας βάζει στα ταμεία της 60,8 εκατ. δολάρια το χρόνο, με 8ετή διάρκεια συμβολαίου, έως το 2026.
Στους βασικούς της σπόνσορες βρίσκουμε τις Credit Agricole, EDF, Orange, PMU Volkswagen.
Σε ακόμη ανώτερα ύψη κινούνται τα «Πάντσερ» της Γερμανίας, η οποία εισπράττει από την ομοεθνή Adidas 85,2 εκατ. δολάρια το χρόνο, αρχής γενομένης το 2018 και έως το 2022.
Ένα συμβόλαιο με τον μεγάλο της χορηγό Volkswagen, της αποφέρει μεταξύ 30,4 εκατ. δολάρια και 36,5 εκατ. δολάρια το χρόνο, με 5ετή διάρκεια.
Άλλοι σπόνσορες είναι οι Bwin, Lufthansa, Coca-Cola, T-Mobile, Commerzbank, Engelbert Straus, Exasol, Samsung, Flyeralarm, Van Laack, Rewe.
Χορηγοί της UEFA
Στους επίσημους χορηγούς της διοργάνωσης συναντά κανείς γίγαντες από κάθε κλάδο των επιχειρήσεων: Από την Coca-Cola, την Qatar Airways και την Heineken, έως το TikTok την Vivo και το Just Eat Takeaway.com, με τα συμβόλαια τους με την UEFA να έχουν συχνά διάρκεια δεκαετιών – όπως τα 32 χρόνια χορηγίας από την Coca-Cola.
Στα συμβόλαια με τους σπόνσορες εθνικών ποδοσφαιρικών ομάδων που υπογράφονται ξανά με την διοργανώτρια αρχή, και πάλι αναγράφονται ποσά που «ζαλίζουν»: Mόνο το συμβόλαιο της UEFA με την Alipay, την κινέζικη πλατφόρμα πληρωμών, ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με αναφορές.
Αντίστοιχων μεγεθών είναι οι συμφωνίες με άλλα μεγαθήρια των επιχειρήσεων: Booking.com, FedEx, Gazprom, Hisense, Volkswagen. Οι προσφορές τους είτε σε χρήμα, είτε σε… είδος, δηλαδή σε παροχή εξοπλισμού και υπηρεσιών προς την διοργάνωση, είναι παντελώς αναντίστοιχες με μια περίοδο που τα εισοδήματα της πιο πλατιάς μερίδας του κόσμου συρρικνώνονται. Στα παραπάνω, δεν συνυπολογίζονται τα εξωπραγματικά ποσά που εισπράττουν οι διοργανωτές από τα χρυσά συμβόλαια με τα τηλεοπτικά δίκτυα, για την μετάδοση των αγώνων. Ας αναφερθεί, ενδεικτικά, το ποσό που υπέγραψε το 2020, η BelN με την UEFA για την μετάδοση των ματς στη Γαλλία: 35 εκατ. ευρώ για 51 παιχνίδια…
Αλλά, όλα για χάρη της μπάλας - και των εκατομμυρίων.