Το “bottlegate” στο Ευρωπαϊκό Κύπελλο Ποδοσφαίρου είναι το νέο θέμα που έχει αναταράξει την οικονομία γύρω από τον πρωταθλητισμό και έχει ανοίξει πολλές συζητήσεις για το σφιχταγγάλιασμα της οικονομίας με πρόσωπα που είναι επιδραστικά (οι γνωστοί influencers).
Για την ιστορία, στη συνέντευξη Τύπου μετά τον αγώνα της Πορτογαλίας με την Ουγγαρία της Δευτέρα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο πήρε από μπροστά του δύο μπουκάλια Coca-cola που ήταν εκεί εφόσον η εταιρεία είναι σπόνσορας του Euro και αφού σήκωσε ένα μπουκάλι νερό, είπε στα πορτογαλικά «agua» (νερό). Την αμέσως επόμενη ημέρα, ο Γάλλος σταρ της Μάντσεστερ Γιουνάϊτεντ, Πολ Πογκμπά πήρε από μπροστά του ένα μπουκάλι μπύρας Heineken (χωρίς αλκοόλ), πάλι ενός σπόνσορα του Euro.
Meanwhile, @paulpogba 😊 pic.twitter.com/98GydM37Et
— 𝗔𝘆𝘀𝗵𝗮 𝗥𝗶𝗱𝘇𝘂𝗮𝗻 (@ayshardzn) June 16, 2021
Η πρώτη κίνηση εκτιμήθηκε από αναλυτές ότι κόστισε στην αξία της μετοχής της Coca-cola περίπου 4 δισ. δολάρια σε μία ημέρα, ενώ άγνωστο παραμένει ακόμα το κόστος της κίνησης του Πολ Πογκμπά, καθώς οι μετοχές της Heineken δεν φάνηκε να επηρεάζονται.
H UEFA δήλωσε ότι «όλοι έχουν δικαίωμα στις προτιμήσεις τους όσον αφορά τα αναψυκτικά», χωρίς να παραλείψει να προσθέσει ότι στους παίκτες στις συνεντεύξεις τύπου προσφέρεται νερό, παράλληλα με την Coca-Cola.
«Σεβόμαστε απόλυτα την απόφαση όλων όσον αφορά το ποτό της επιλογής τους», δήλωσε με αντίστοιχο τρόπο ο εκπρόσωπος της Heineken.
Στον κόσμο των influencers - Πόλεμος προϊόντων
Ο Κριστιάνο Ρονάλντο στα 36 του θεωρείται το απόλυτο icon σε θέματα υγιεινής διατροφής στον ανδρικό αθλητισμό, με περίπου 300 εκατομμύρια ακολούθους (followers) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο Πολ Πογκμπά εκτός από ανερχόμενο αστέρι, δηλώνει πιστός μουσουλμάνος και άνθρωπος αξιών και βρίσκεται πέμπτος στη σχετική λίστα με τους ποδοσφαιριστές που έχουν πολλούς followers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το ζήτημα που ξεκίνησε το bottlegate είναι αν μπορούν τελικά όλα τα brands, ανεξάρτητα από το τί πουλάνε, να είναι ταιριαστά και ελκυστικά σε όλους του χώρους. Μπορεί δηλαδή η Coca-cola να εκπροσωπεί αθλητικά γεγονότα ή μπορεί ένα αλκοολούχο ποτό να ταιριάζει σε όλες τις κουλτούρες;
Ένα άλλο ερώτημα είναι αν τα πρόσωπα που ξεπερνούν τον αθλητισμό και γίνονται γενικότερα influencers μπορούν ή και πρέπει να παίζουν καταλυτικό ρόλο στην οικονομία.
Στα πρώτα ερωτήματα αρκεί η απάντηση των ιθυνόντων των μεγάλων εταιρειών (Coca-cola, Heineken), που τελειώνει την συζήτηση στο «περί ορέξεως». Είναι προφανές ότι παντού μπορούν να χωρέσουν σπόνσορες, αρκεί να διατηρείται η (καταναλωτική) ελευθερία επιλογής.
Το δεύτερο ερώτημα είναι πιο σύνθετο. Πράγματι, η κίνηση του Κριστιάνο Ρονάλντο δείχνει πόσο σύνθετη έχει γίνει η σύγχρονη οικονομία, που μια τέτοια χειρονομία μπορεί να μεταβάλλει μια μετοχή. Θυμίζει -σε κάποιο βαθμό- την αναταραχή στην τιμή του Bitcoin από το tweet του Έλον Μάσκ με τη ραγισμένη καρδιά.
Στη σύγχρονη, ασταθή, παγκόσμια οικονομία, που όλα μπορούν να αλλάξουν με ένα tweet ή ένα βίντεο λίγων δευτερολέπτων, αυτό που αναδύεται είναι ένας πόλεμος μεταξύ προϊόντων που σκοπό έχει την αύξηση των κερδών. Τα αθλητικά γεγονότα και οι σπόνσορές τους, ως πιο "οργανωμένα" συμβάντα από την άποψη της οικονομίας κλίμακας για τη μεγιστοποίηση του κέρδους, αναμένεται να κερδίζουν από αυτόν τον "πόλεμο", γι' αυτό και συνήθως ανέχονται τις προσωπικές επιλογές των μεγάλων σταρ-εκπροσώπων. Φαινομενικά αυτό σημαίνει ότι οι influencers έχουν μεγάλη δύναμη. Είναι όμως έτσι;
Στη δύναμη των influencers υπάρχει ένα όριο και το όριο είναι η ανατροφοδότηση που δείχνουν στο αρχικό προϊόν που οι ίδιοι πουλάνε, τον εαυτό τους. Ο Πολ Πογκμπά μπόρεσε να κάνει την κίνηση αυτή, όχι μόνο γιατί έχει πάρα πολλούς followers και είναι γνωστός, αλλά και γιατί είναι όντως κορυφαίος ποδοσφαιριστής και -συμπτωματικά- ανακηρύχθηκε και πολυτιμότερος παίχτης του αγώνα. Άρα τα «φώτα» στη συνέντευξη Τύπου ήταν πάνω του.
Αντίστοιχα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο, όσο διατηρεί την εικόνα του πρωταθλητή και fitness icon μπορεί να διαπραγματεύεται διαφορετικά με τις υπόλοιπες εταιρείες. Με μία έννοια, οι influencers δεν μπορούν στη νέα οικονομία να λογίζονται ως απλά «άνθρωποι με επιρροή» αλλά ως ισχυρά brands, προϊόντα που επηρεάζουν άλλα προϊόντα στη σύγκρουση συμφερόντων. Στο τέλος μετράει η αξία και ο κύκλος ζωής του προϊόντος, που. στην περίπτωση του Κριστιάνο Ρονάλντο και της Coca-cola, σαφώς θα κερδίσει στο τέλος η Coca-cola γιατί έβγαζε περισσότερο ετήσιο κέρδος από τον Κριστιάνο Ρονάλντο πριν αυτός γεννηθεί και -εκτός απροόπτου- θα συνεχίσει να βγάζει περισσότερο κέρδος και όταν αυτός κρεμάσει τα παπούτσια του.