Τα νούμερα είναι εντυπωσιακά, μέχρι σήμερα περί τα 25 δισ. ευρώ σε «κόκκινα δάνεια», από «ζημιές» έχουν μετατραπεί σε assets και μέχρι τα τέλη του χρόνου θα έχουν φτάσει τα 31 δισ. ευρώ και ίσως τα 35 δισ. ευρώ.
Μέχρι τα μέσα του 2022 σ’ αυτά θα έχουν προστεθεί άλλα 30 δισ. ευρώ.
Σύνολο 60 δισ. ευρώ «κόκκινα δάνεια» ή αλλιώς Npls, μέσω του Ηρακλή Ι και ΙΙ μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια θα έχουν «μεταλλαχθεί» από ζημιά και επισφάλειες, σε επενδυτικό asset.
Με ένα «κόστος» βέβαια που μέχρι τα τέλη του 2021, μεταφράζεται σε μία εγγύηση περί τα 12 δισ. ευρώ από το δημόσιο για την διάθεση στις των τιτλοποιήσεων των Npls, μια εγγύηση η οποία όμως σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ καλύπτεται από το «κόστος» αγοράς της από τις τράπεζες.
«Ηράκλειο» έργο αν υπολογίσει κανείς ότι κάτι τέτοιο σε τόσο χρόνο, δεν έχει ξανασυμβεί στην διεθνή αγορά χρήματος, στην οικονομία μίας χώρας.
Βέβαια όλα θα μπορούσαν να τιναχτούν στον αέρα από την μία στιγμή στην άλλη, αν για παράδειγμα η κα Λαγκάρντ, αντί να ανακοινώσει την περασμένη εβδομάδα την έμμεση επέκταση της νομισματικής χαλάρωσης, με αυξημένο στόχο για τον πληθωρισμό, προχωρούσε – όπως ο κ. Πάουελ (Fed) - σε μία ανακοίνωση σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής, είτε με πρόωρη διακοπή του PEPP, είτε με προσδιορισμό χρονοδιαγράμματος αύξησης των επιτοκίων…
Έκανε όμως το αντίθετο, ανακοίνωσε την έμμεση επέκταση την νομισματικής χαλάρωσης, αυξάνοντας τα όρια του πληθωρισμού μέσα στα οποία είναι «νόμιμο» γι΄ αυτή να συνεχίζει να αγοράζει κρατικό και εταιρικό χρέος με στόχο να κρατάει τις αποδόσεις τους σε μηδενικά ή και αρνητικά επίπεδα.
Όπως υποστήριξε χαρακτηριστικά αρμόδιο τραπεζικό στέλεχος στο οποίο απευθύνθηκε το Insider.gr, οι ανακοινώσεις της Λαγκάρντ «ανεξάρτητα των λόγων για τους οποίους πάρθηκαν, είναι δώρο εξ ουρανού για το πρόγραμμα Ηρακλής Ι και ΙΙ, αλλά και για το ελληνικό χρέος συνολικά…».
Όσο αφορά το δημόσιο χρέος οι συνέπειες της «γραμμής» που έχει εφαρμοσθεί μέχρι στιγμής από την ΕΚΤ, έχουν ένα πραγματικό θετικό αποτέλεσμα – όσο βέβαια οι αποδόσεις παραμένουν στα σημερινά ιστορικά χαμηλά επίπεδα – της τάξης των 14 δις ευρώ αν υπολογίσει κανείς το ύψος του χρέους (350 δισ. ευρώ), την μέση διάρκειά του (20 έτη) και το πού ήταν οι αποδόσεις πριν ένα χρόνο και που είναι σήμερα.
Με άλλα λόγια έχει υπερκαλυφθεί κατά 2 δις ευρώ ακόμα και το «κόστος» της παροχής εγγυήσεων για τον «Ηρακλή» μέχρι το τέλος του χρόνου…
Η αναβάθμιση
Το μεγαλύτερο όμως «δώρο» κατά τα φαινόμενα δεν έχει έρθει ακόμα, είναι …καθ’ οδόν.
Αφορά βέβαια στην αναβάθμιση του χρέους σε investment grade, από την οποία απέχει ακόμα η πιστοληπτική αξιολόγηση του ελληνικού χρέους κατά δύο βαθμίδες, παρά τις τελευταίες δύο αναβαθμίσεις εν μέσω πανδημίας.
Είναι «κοινό μυστικό» πλέον μεταξύ των στελεχών των Οίκων Αξιολόγησης, που είναι υπεύθυνα για το ελληνικό χρέος, ότι η αναβάθμιση του ελληνικού χρέους συνδέεται πρωταρχικά και κατά βάση, με την δραστική απομείωση των «κόκκινων δανείων».
Η μέχρι στιγμής διαδρομή αυτής της απομείωσης έχει οδηγήσει στις δύο αναβαθμίσεις.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που συμμερίζονται οι αναλυτές των Οίκων αξιολόγησης η ολοκλήρωση του Ηρακλή Ι και η ενεργοποίηση του Ηρακλή ΙΙ, με προοπτική την ολοκλήρωσή του στα μέσα του 2022 ή το αργότερο στα τέλη του χρόνου, δρομολογεί την μετάβαση σε investment grade διαβάθμιση, αν βέβαια δεν έχει συμβεί μέχρι τότε τίποτα τόσο δραματικό που να ανατρέπει την πορεία αυτή.
Σε κάθε περίπτωση η απομείωση των Npls κατά 60 περίπου δισ. ευρώ με τον Ηρακλή Ι και ΙΙ, θα αφήσει το τραπεζικό σύστημα με ένα «πακέτο» κόκκινων δανείων το 2023 της τάξης των 10 δισ. ευρώ.
Και αυτό γιατί όπως υπολογίζεται η καθυστέρηση της εξόδου της οικονομίας από την πανδημία συνολικά στην Ευρώπη, θα προσθέσει και στην Ελλάδα στα ήδη υπάρχοντα «κόκκινα δάνεια», αλλά 4 – 6 δισ. ευρώ Npls.
Αυτή η πορεία κατακόρυφής μείωσης από τα 64 δισ. ευρώ Npls στα 10 δισ. ευρώ, συνιστά ουσιαστικό λόγο αναβάθμισης, όταν στις άλλες χώρες της Ε.Ε. στο ίδιο χρονικό διάστημα, σημειώνεται κατακόρυφη αύξηση των Npls λόγω της διπλής κρίσης, της ύφεσης και της υγείας.
Λίγο πολύ αυτή αναμένεται να είναι και η πορεία μετάβασης του ελληνικού χρέους από την επιλεξιμότητά στο PEPP (έκτακτο QE), στην επιλεξιμότητά του στο APP (τακτικό QE), με την βοήθεια στο μεταξύ της ενεργοποίησης του προγράμματος αγορών της ΕΚΤ για τα «πράσινα ομόλογα», για τα οποία ήδη ετοιμάζονται στον ΟΔΔΗΧ…