Από την Καλαμάτα ξεκινάει το εγχείρημα της αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων το Υπερταμείο. Χτες η ΕΕΣΥΠ ανακοίνωσε τον «νικητή» του διαγωνισμού για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου, ο οποίος και θα επιλέξει το κατάλληλο μοντέλο αξιοποίησης για το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος».
Μετά τη σχετική αξιολόγηση, αναδείχθηκε προτιμητέος ανάδοχος η κοινοπραξία των Deloitte Business Solutions Α.Ε. - FCNC Financial Advisors Ε.Π.Ε.- Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε. – Μαρία Ι. Γκολφινοπούλου - Κατερίνα Α. Χριστοδούλου Δικηγορική Εταιρεία (Your Legal Partners) – Δρακόπουλος και Βασαλάκης Δικηγορική Εταιρεία (DVLaw).
Η Καλαμάτα είναι ο πρώτος σταθμός υλοποίησης της στρατηγικής του Υπερταμείου για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων με την εξασφάλιση σημαντικών επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμό, αλλά και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Επί της ουσίας λοιπόν, το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» θα ανοίξει το νέο κύκλο αξιοποίησης των υπόλοιπων αεροδρομίων για τα οποία τα τελευταία χρόνια υπήρξαν κάποιοι σχεδιασμοί χωρίς όμως ποτέ να υλοποιηθούν, ενώ ακόμα και τώρα δεν είναι σίγουρο ότι θα προκύψει ενδιαφέρον για όλα τα αεροδρόμια. Πλην όμως, η ΕΕΣΥΠ, υπό τον CEO, Γρ. Δ. Δημητριάδη, δείχνει έτοιμη να προωθήσει τις διαδικασίες αξιοποίησης των assets που έχει στο χαρτοφυλάκιό της.
Ωστόσο, για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εδώ και καιρό έχουν κυκλοφορήσει διάφορα ονόματα πιθανών επενδυτών.
Για την αυτόνομη παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας υπάρχει ένας σίγουρος ενδιαφερόμενος, ο όμιλος Κωνσταντόπουλου που ελέγχει το γειτονικό τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino. Ο όμιλος αναμένεται να αναζητήσει εταίρο με εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων προκειμένου να διεκδικήσει τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας. Σύμφωνα με παλιότερες πληροφορίες, εκτός από τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο, ενδιαφέρον εκτιμάται ότι θα δείξει και ο μεγαλομέτοχος της Aegean, Ε. Βασιλάκης.
Επίσης, προ μηνών, όταν η ΕΕΣΥΠ προωθούσε τον διαγωνισμό για τον σύμβουλο, υπήρχαν πληροφορίες αλλά και διεθνή δημοσιεύματα ότι η Fraport ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, καθώς όχι μόνο είναι το μεγαλύτερο από εκείνα που παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο, αλλά έχει και εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης λόγω του Costa Navarino. «Προκειμένου να ανταποκριθεί στην έκρηξη του τουρισμού που αναμένεται στην Ελλάδα μετά την πανδημία, το αεροδρόμιο θα πρέπει να επενδύσει 60 έως 80 εκατομμύρια ευρώ για την επέκταση του σημερινού τέρμιναλ και τη συντήρηση του αεροδιαδρόμου και του περιβάλλοντος χώρου, όπως αναφέρεται σε μελέτη του ελληνικού υπουργείου Μεταφορών. Το ποσό αυτό θα προέλθει από ιδιώτη επενδυτή», σημείωναν γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
Όμως, ακόμα απαιτείται εύλογο χρονικό διάστημα μέχρι να γίνει ο διαγωνισμός οπότε μέχρι τότε θα φανεί αν τα ονόματα που ακούγονται δώσουν το παρών στη διαδικασία αλλά και αν προκύψουν συμμετοχές-έκπληξη, όπως αυτές που έχουν καταγραφεί σε άλλες περιπτώσεις.
Η κυβέρνηση και το Υπερταμείο προχωρούν τις διαδικασίες αξιοποίησης των μικρότερων αεροδρομίων καθώς ορισμένα από αυτά έχουν πολύ μεγάλες ανάγκες αναβάθμισης. Όπως ανέφερε χτες η ΕΕΣΥΠ, η κοινοπραξία των συμβούλων θα αναλάβει να αναπτύξει και να υποβάλει μια συνδυαστική διαγνωστική μελέτη αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης. Θα καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις – λύσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση του αεροδρομίου μέσα από την κατάρτιση ενός επιχειρησιακού σχεδίου (business plan). Επίσης θα συνδράμει το Υπερταμείο στην προετοιμασία της διαγωνιστικής διαδικασίας που εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει εντός του 2ου τριμήνου του 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας διακινήθηκαν 341.000 επιβάτες, εκ των οποίων, οι 317.000 προέρχονταν από το εξωτερικό. Συνολικά, το 2019, η επιβατική κίνηση στα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας διαμορφώθηκε σε 1,8 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ οι πτήσεις ξεπέρασαν τις 36.000, δείχνοντας τη δυναμική και κυρίως τις προοπτικές που δημιουργεί η αξιοποίησή τους. Η δε αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνον της περιοχής, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου συνολικότερα.
Το επόμενο διάστημα δρομολογούνται και οι διαδικασίες και για άλλα από τα 22 αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου, αν και είναι ερωτηματικό ποια από αυτά θα προσελκύσουν ενδιαφέρον ιδιωτών καθώς δεν έχουν όλα σημαντική κίνηση. Ωστόσο, στη λίστα υπάρχουν και αεροδρόμια σε τουριστικά νησιά (π.χ. Πάρος, Νάξος, Μήλος, Σύρου κ.α.), αεροδρόμια με στρατιωτικό χαρακτήρα καθώς και αεροδρόμια που χρήζουν αναγκαστικής αναβάθμισης για να καλύπτουν τους κανονισμούς των διεθνών οργανισμών αεροπλοΐας.
Πάντως, ήδη έχουν προχωρήσει ή προωθούνται διαγωνισμοί αναβάθμισης αεροδρομίων, όπως αυτός για την Πάρο (σχεδόν 46 εκατ. ευρώ), τη Χίο κ.α.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι ενδέχεται να υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα αξιοποίησης για κάθε αεροδρόμιο ή ομάδα αεροδρομίων, όπως η δημιουργίας clusters, άλλα εναλλακτικά σενάρια και δομές παραχώρησης, όπως η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης, κατά τα πρότυπα των συμβάσεων παραχώρησης του Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», που αποτελεί τη συγκριτικά απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων ως έχουν, έναντι αμοιβής κ.α.