Στις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται η προκήρυξη του δημόσιου διαγωνισμού για τη σύσταση του Φορέα Ακινήτων που θα αποκτά τα ακίνητα των ευάλωτων οφειλετών που θα πτωχεύουν. Η δημοσίευση της προκήρυξης θα εκκινήσει τις διαδικασίες για τον τελικό γύρο με τον οποίο θα ολοκληρωθεί η εφαρμογή του Κώδικα για τη ρύθμιση οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας, ο οποίος προβλέπει την πτώχευση οφειλετών όταν δεν είναι εφικτή η ρύθμιση του χρέους τους, αλλά παράλληλα μεριμνά για τους ευάλωτους και το δικαίωμά τους στη στέγαση.
Τη δημοσίευση της προκήρυξης θα ακολουθήσει διάστημα 45 ημερών στο οποίο οι ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν τον Φορέα επενδυτές θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Στη συνέχεια αναμένεται να ξεκινήσει ανταγωνιστικός διάλογος του Υπουργείου Οικονομικών με τους ενδιαφερόμενους και να δοθεί κατόπιν διάστημα ενάμιση μήνα για την υποβολή των προσφορών. Άλλο τόσο αναμένεται να διαρκέσει η αξιολόγηση των προσφορών προκειμένου να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής. Ο επενδυτής που θα αναδειχθεί από τη διαδικασία αναμένεται να στήσει τον Φορέα μέσα σε διάστημα τριών μηνών ώστε στη συνέχεια, να μπορεί να αγοράζει στους πλειστηριασμούς ακίνητα – πρώτες κατοικίες ευάλωτων οφειλετών που θα πτωχεύουν.
Όπως έγραψε το insider.gr, το εγχείρημα της δημιουργίας του Φορέα Ακινήτων δεν είναι ένα εύκολο project, καθώς οι επενδυτές αναμένεται να εγείρουν σημαντικά ζητούμενα. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να ζητήσουν κρατικές εγγυήσεις καθώς και φορολογικές και πολεοδομικές διευκολύνσεις.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες του insider.gr, μία νέα παράμετρος που αναμένεται να βάλουν οι υποψήφιοι επενδυτές στο τραπέζι είναι η αύξηση του στεγαστικού επιδόματος με το οποίο θα καλύπτεται μέρος του μισθώματος που θα καταβάλει ο οφειλέτης για την παραμονή του στο ακίνητο. Το στεγαστικό επίδομα ως έχει, κυμαίνεται από 70 έως 210 ευρώ μάξιμουμ, ποσό που δεν θεωρείται αρκετό για να διασφαλίσει στους επενδυτές την καταβολή του μισθώματος, χωρίς να διακινδυνεύεται η ενημερότητα του οφειλέτη και να επαπειλείται έξωσή του από το ακίνητο. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θέλουν να αποκλείσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς θα αποτελούσε πλήγμα στη φήμη τους και θα άνοιγε μέτωπα κοινωνικών αντιπαραθέσεων.
Η είσπραξη των μισθωμάτων από τους οφειλέτες που θα παραμένουν στα ακίνητα (ή αν όχι στην δική τους κατοικία, σε άλλη οικονομικότερη κατόπιν συνεννόησης με τον επενδυτή που θα διαχειρίζεται τον Φορέα) είναι πολύ κρίσιμη για τους επενδυτές. Σχετίζεται δε άμεσα με τις κρατικές εγγυήσεις που αναμένεται να ζητήσουν και οι οποίες θα εγγυώνται τα υπολογισθέντα μισθώματα.
Το θέμα των κρατικών εγγυήσεων αναμένεται το πιο περίπλοκο κατά τη διαπραγμάτευση των προσφορών, καθώς ο κάθε υποψήφιος μπορεί να ζητήσει εγγυήσεις επί διαφορετικών θεμάτων. Το αίτημα χορήγησης κρατικών εγγυήσεων για τα ενοίκια των οφειλετών φαίνεται, μάλιστα, ότι μπορεί να είναι και το πιο «light», αν και πάλι, είναι απροσδιόριστο το πώς θα υπολογιστούν (στη βάση ποιων τιμών) τα αναμενόμενα ενοίκια.
Δυσκολότερο εκτιμάται ότι θα είναι ένα αίτημα για παροχή εγγυήσεων στα κεφάλαια που θα βάλει ο επενδυτής για να «τρέξει» τον Φορέα.
Πέραν των εγγυήσεων του Δημοσίου, πάντως, οι ενδιαφερόμενοι θα προτάξουν και άλλα σημαντικά ζητούμενα που έχουν να κάνουν με τη διευκόλυνση των μεταβιβάσεων των ακινήτων, αλλά και το κόστος απόκτησης και διακράτησής τους για τη στέγαση τω ευάλωτων οφειλετών.
Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να ζητήσουν φορολογικά κίνητρα για την απόκτηση των ακινήτων, με πρόβλεψη για φοροαπαλλαγές σε ΕΝΦΙΑ και κατά τις μεταβιβάσεις. Οι μεταβιβάσεις των ακινήτων συνδέονται επίσης με ένα ακόμη ζητούμενο των επενδυτών, το οποίο αφορά στις τακτοποιήσεις πολεοδομικών αυθαιρεσιών στα ακίνητα. Οι επενδυτές ζητούν οι τακτοποιήσεις να γίνονται όχι όταν ο Φορέας θα αποκτά τα ακίνητα, αλλά όταν αυτά θα φεύγουν από την κατοχή του είτε διότι θα τα επαναγοράζουν οι οφειλέτες είτε θα πωλούνται σε τρίτους.
Όπως εκτιμάται, βασικό κριτήριο της επιλογής του επενδυτή για την ανάληψη του Φορέα θα είναι η προτεινόμενη τιμή επαναγοράς του ακινήτου (ζητούμενο είναι η χαμηλότερη τιμή). Και αυτό, καθώς, τρόπον τινά, ο ενοικιαστής θα «παίρνει δάνειο» από τον φορέα για να συνεχίσει να διαμένει στο ακίνητο.
Υπενθυμίζεται ότι ο Φορέας θα έχει το αποκλειστικό δικαίωμα αγοράς των ακινήτων των ευάλωτων οφειλετών που θα πτωχεύουν, τα οποία θα είναι υποχρεωμένος να νοικιάζει στη συνέχεια στους ίδιους τους οφειλέτες για περίοδο 12 ετών. Η αγορά του ακινήτου, η εκμίσθωση, όπως και η δυνατότητα επαναγοράς του από τον οφειλέτη στη λήξη της 12ετούς σύμβασης μίσθωσης θα γίνεται σε τιμές αγοράς. Σημειώνεται ότι το fund (Φορέας) θα έχει τη δυνατότητα μετά τη λήξη της σύμβασης μίσθωσης, είτε να την ανανεώσει για άλλα 12 χρόνια με τον οφειλέτη είτε να προχωρήσει σε πώληση του ακινήτου, δίνοντας, όμως, το δικαίωμα πρώτης προτίμησης στον οφειλέτη.