Η ενεργειακή κρίση με τις τιμές του φυσικού αερίου σε όλον τον κόσμο έχει πυροδοτήσει μια σειρά από παράλληλα προβλήματα σε πάρα πολλά προϊόντα, διαταράσσοντας τις επιμέρους οικονομίες. Ένα από αυτά τα προβλήματα είναι ο περιορισμός στην παραγωγή μαγνησίου.
Η Κίνα παράγει περίπου το 87% του παγκόσμιου μαγνησίου, αλλά η παραγωγή έχει επηρεαστεί από την πρόσφατη ενεργειακή κρίση της Κίνας. Συγκεκριμένα, η Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στην ηλεκτροδότηση, που πολλές αναφορές από διεθνή ΜΜΕ κάνουν λόγο για εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αρκετές διακοπές ρεύματος. Μάλιστα, η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει την εγχώρια κατανάλωση ενέργειας και να ρυθμίσει τις αυξανόμενες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, ακόμα και κλείνοντας εργοστασιακές μονάδες.
Από την πλευρά της η Κίνα αναφέρει ότι θέλει να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση με τον δικό της ρυθμό, καθώς το σχέδιο για την ενεργειακή μετάβαση της Κίνας, όπως έχει διακηρυχθεί από τον Σι Ζινπίνγκ, είναι να κορυφώσει η Κίνα τις εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2030 και μετά να φτάσει σε μηδενικούς ρύπους το 2060.,
Ο ρυθμός που ζητά η Κίνα να επιλύσει την ενεργειακή κρίση και τη μετάβαση σε ένα άλλο υπόδειγμα επηρεάζει σημαντικά την παραγωγή και διάθεση μαγνησίου. Αν και τα κινέζικα κρατικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι οι εξαγωγές μαγνησίου της Κίνας είναι πιθανό να μειωθούν κατά 10% φέτος, η πραγματικότητα είναι ότι πολλά εργοστάσια μαγνησίου είτε έχουν κλείσει είτε έχουν μειώσει στο μισό την παραγωγική τους ικανότητα λόγω των διακοπών ρεύματος και άρα η μείωση στην παραγωγή και διάθεση μαγνησίου αναμένεται να είναι μεγαλύτερη.
Πρώτο θύμα από την έλλειψη μαγνησίου η Ε.Ε.
Το μαγνήσιο είναι βασική πρώτη ύλη για την παραγωγή αλουμινίου, σιδήρου και χάλυβα, άρα για ένα τεράστιο εύρος προϊόντων από κουτάκια αναψυκτικών, ως αυτοκίνητα. Η Ε.Ε. εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα για την προμήθεια μαγνησίου, εφόσον εισάγει το 95% του μαγνησίου που χρειάζεται.
Πριν λίγες ημέρες, δώδεκα (12) μεγάλοι ευρωπαϊκοί βιομηχανικοί όμιλοι εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση προτρέποντας τους Ευρωπαίους ηγέτες να εργαστούν για άμεσες ενέργειες με τους Κινέζους ομολόγους τους ώστε να μετριαστούν οι επιπτώσεις της έλλειψης μαγνησίου στην ευρωπαϊκή αγορά. «Η προμήθεια μαγνησίου που προέρχεται από την Κίνα είτε έχει σταματήσει είτε έχει μειωθεί δραστικά από τον Σεπτέμβριο του 2021, με αποτέλεσμα μια διεθνή κρίση εφοδιασμού άνευ προηγουμένου μεγέθους», ανέφεραν στην ανακοίνωσή τους, συμπληρώνοντας ότι «αυτό το ζήτημα, εάν δεν επιλυθεί, απειλεί χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη, ολόκληρες εφοδιαστικές αλυσίδες και εκατομμύρια θέσεις εργασίας που βασίζονται σε αυτές».
Για να γίνει καλύτερα κατανοητό το πρόβλημα που έχει η Ε.Ε., στην αρχή του έτους ο 1 τόνος μαγνησίου κόστιζε 2.000 δολάρια και σήμερα κοστίζει μεταξύ 10.000-14.000 δολάρια. Συνυπολογίζοντας τα γενικά προβλήματα εφοδιασμού, όπως είναι η έλλειψη προσωπικού, οι δυστοκίες στα λιμάνια κοκ., δεν περιμένει κανείς να περιοριστεί η κρίση έλλειψης μαγνησίου μέχρι τα μέσα του 2022.
Γερμανία και Τσεχία προσπαθούν να γεφυρώσουν το χάσμα Ε.Ε. - Κίνας
Μέχρι στιγμής, η Ε.Ε. έχει αναφέρει ότι σε κεντρικό επίπεδο προσπαθεί να ξεκινήσει συνομιλίες με την Κίνα. Παράλληλα, δύο ηγέτες από χώρες της Ε.Ε. που έχουν ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Άνγκελα Μέρκελ από τη Γερμανία και ο Αντρέι Μπάμπις από την Τσεχία, έθεσαν το θέμα της έλλειψης μαγνησίου και του προβλήματος που αυτή παράγει για τις αυτοκινητοβιομηχανίες κατά τη διάρκεια συνόδου κορυφής ηγετών της Ε.Ε. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές, η Μέρκελ δήλωσε ότι το μαγνήσιο έχει γίνει πολύ δαπανηρό να παράγεται στην Κίνα. Ο Μπάμπις από την πλευρά του υπενθύμισε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν να αντιμετωπίσουν επιπλέον την έλλειψη σε μικροτσίπ, εκτός από μαγνήσιο.
Και οι δύο ηγέτες επισήμαναν ότι είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός οικονομικής και εμπορικής διαβούλευσης για την εφοδιαστική αλυσίδα μεταξύ της Κίνας και της Ε.Ε., όμως η πρόθεση αυτή προσκρούει στις νέες συνθήκες ανταγωνισμού που έχουν προκύψει μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.