Τη μικρότερη αύξηση σε διάστημα οκτώ μηνών και χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, κατέγραψε τον Οκτώβριο ο κλάδος εξαγωγών στην Ιαπωνία, καθώς η κρίση της εφοδιαστική αλυσίδας έφερε πλήγμα στην αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας.
Ειδικότερα, οι εξαγωγές αυξήθηκαν 9,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, υποχωρώντας από την άνοδο 13% του Σεπτεμβρίου. Το αποτέλεσμα ήταν χαμηλότερο από την κατά 11,5% αύξηση που προέκυψε σε δημοσκόπηση της FactSet σε οικονομολόγους.
Οι αποστολές με προορισμό την Ασία εκτινάχθηκαν κατά 15%, οδηγώντας την ανάπτυξη κυρίως λόγω της ζήτησης για προϊόντα που σχετίζονται με χάλυβα και ημιαγωγούς. Επίσης, οι εξαγωγές προς την Ευρώπη ενισχύθηκαν 12,1% σε σχέση με πέρυσι λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για χάλυβα.
Οι εξαγωγές αυτοκινήτων δέχθηκαν το ισχυρότερο πλήγμα, με πτώση σχεδόν κατά 37%, σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2020.
Η πτώση αυτή αναδεικνύει το πόσο ευάλωτη είναι η οικονομία της Ιαπωνίας στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς τους δύο σημαντικότερους αποδέκτες, την Κίνα και τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά μισό, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ.
Την ίδια ώρα οι εισαγωγές αυξήθηκαν σε πιο ήπιο από τον αναμενόμενο ρυθμό κατά 26,7%, το οποίο σημαίνει πως οι εισαγωγές της Ιαπωνίας ήταν κατά 587 εκατ. δολάρια περισσότερες από τις εξαγωγές.
Να θυμίσουμε πως η οικονομία της Ιαπωνίας εμφάνισε συρρίκνωση ταχύτερη των προσδοκιών το τρίτο τρίμηνο. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία, η οικονομία της Ιαπωνίας συρρικνώθηκε ετησίως κατά 3% για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, έπειτα από την αναθεωρημένη αύξηση κατά 1,5% στο πρώτο τρίμηνο και έναντι των εκτιμήσεων για συρρίκνωση κατά 0,8%. Σε τριμηνιαίο επίπεδο, το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 0,8% σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις της αγοράς για μείωση 0,2%.