Με αφετηρία τους διαγωνισμούς για τα μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ, τα projects της ΕΡΓΟΣΕ με τον ανταγωνιστικό διάλογο και άλλα σημαντικά έργα, επί της ουσίας «ανοίγει ένας νέος κύκλος» διαδικασιών και διεργασιών στο μέτωπο των υποδομών.
Οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (Ελλάκτωρ), Intrakat, Μυτιληναίος αυτόνομα, σε μεταξύ τους συμπράξεις ή σε συνεργασίες με διεθνείς ομίλους καλούνται να δώσουν το παρών στη νέα «φουρνιά» και γενιά υποδομών που δημοπρατούνται ή αναμένονται να «βγούνε» προς διεκδίκηση.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το insider.gr, τα εγχώρια σχήματα, προφανώς και διεθνείς όμιλοι και ξένα funds, εστιάζουν σε projects δεκάδων δις ευρώ, που σχετίζονται με έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, με ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις ή δημόσιες συμβάσεις, με υποδομές σε μέσα σταθερής τροχιάς, σιδηρόδρομο, ενέργεια, απορρίμματα, φράγματα και αντιπλημμυρικά κ.α.. Παράλληλα, διεκδικούν και «μερίδια από την πίτα» των ιδιωτικών αναπτύξεων που θα φτάσουν και αυτές σε κάμποσα δις ευρώ (δεσπόζει η ανάπτυξη της Lamda στο Ελληνικό) ή των αποκρατικοποιήσεων.
Για σήμερα Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου είχε προγραμματιστεί η διαδικασία της υποβολής δεσμευτικών προσφορών για 3 οδικά ΣΔΙΤ, το «Fly Over» της Θεσσαλονίκης ύψους 370 εκατ. ευρώ, τον οδικό άξονα της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος» εκτιμώμενου κόστους 312 εκατ. ευρώ και το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος – Νεάπολη» των περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Τις προηγούμενες ημέρες είχαν κυκλοφορήσει σενάρια νέας ενδεχόμενης παράτασης των χρονοδιαγραμμάτων που τουλάχιστον μέχρι το βράδυ χτες δεν είχαν επιβεβαιωθεί για το «Fly Over» και τον οδικό άξονα της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου.
Αντιθέτως, για το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος – Νεάπολη» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, αποφάσισε την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των Φακέλων Δεσμευτικής Προσφοράς για το Διαγωνισμό του θέματος μέχρι την 24.01.2022. Όπως αναφέρεται, «παρίσταται ανάγκη, λόγω και της πανδημίας covid, παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των Φακέλων Δεσμευτικών Προσφορών για το διαγωνισμό του θέματος, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου».
Ανεξάρτητα πάντως των… τελικών χρονοδιαγραμμάτων (δεσμευτικές προσφορές), οι ζυμώσεις ήδη έχουν ξεκινήσει.
Σε γενικές γραμμές τα εν λόγω έργα διεκδικούν τα σχήματα ΑΒΑΞ (σε κάποιο με το fund Marguerite), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Μυτιληναίος (με Intertoll), Intrakat.
Λογικά όλοι οι διεκδικητές θα δώσουν το παρών στην τελική φάση της υποβολής των Φακέλων Δεσμευτικής Προσφοράς αν και μένει να… ξεκαθαρίσουν κάποιες παράμετροι.
Για παράδειγμα, μπορεί κάποια σχήματα να έχουν επιλέξει να «χτυπήσουν» δυνατότερα συγκεκριμένους διαγωνισμούς είτε γιατί θεωρούν ότι σε αυτούς υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια επιτυχίας και κερδοφορίας, είτε γιατί τυχαίνει να «κουμπώνουν» με άλλα έργα που εκτελούν ή λειτουργούν στην περιοχή (π.χ. το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος είναι ουσιαστικά μια «ανάσα» από τον Μορέα, δηλαδή τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθο-Τρίπολη, ή το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ είναι κοντά στο Ηράκλειο και το Καστέλι Κρήτης κ.λπ.) είτε γιατί θέλουν να «πιάσουν» πόστο σε μια συγκεκριμένη περιοχή.
Επιπρόσθετα, αν και στην παρούσα φάση δεν μπορούν να αλλάξουν τα σχήματα με την είσοδο κάποιου ομίλου «από έξω», δηλαδή εκτός αυτών που έχουν προεπιλεγεί και φτάσει στην τελική φάση των προσφορών, εντούτοις, η «εμπειρία» του 2021 έχει δείξει ότι ενίοτε σε διαγωνισμούς «κρύβονται» συμμαχίες και εκπλήξεις ακόμα και της τελευταίας στιγμής. Αλλωστε, η «πίτα» είναι μεγάλη, τα έργα «βγαίνουν» μαζικά, οπότε απαιτούνται συμπράξεις, ένωση τεχνικών και χρηματοδοτικών δυνάμεων κ.α.
Εξάλλου, μέσα στη χρονιά είχαμε τη συμφωνία των ΑΒΑΞ και Μυτιληναίου για «κοινή κάθοδο» (με Vinci) στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ή και τα σενάρια για ευρύτερη συνεργασία των δύο γκρουπ στον χώρο των μεγάλων έργων, τη συνεργασία «έκπληξη» (όπως την αποκάλεσαν στην αγορά) ανάμεσα σε Τέρνα και Μυτιληναίο σε διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ ή και άλλες συμπράξεις σε ιδιωτικά και δημόσια έργα, σε projects του ΤΑΙΠΕΔ, στα απορρίμματα κ.α.
Άρα, μένει να φανεί αν τελικά οι διεκδικητές των 3 οδικών ΣΔΙΤ υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές βάσει των σχημάτων που μέχρι τώρα ξέραμε ή προκύψουν συμπράξεις της τελευταίας στιγμής ανάμεσα στα γκρουπ.
Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα ακούγονται πολλά σενάρια για σχήματα που έχουν βρει σημείο επαφής ώστε να συμμετέχουν σε μεγάλους διαγωνισμούς (είτε ως στρατηγική συμμαχία είτε σε επιλεγμένους) ωστόσο, αυτό μένει να επιβεβαιωθεί, όπως βέβαια και να φανεί από ποιον διαγωνισμό θα ξεκινήσει (δίχως να σημαίνει ότι πηγαίνουμε σε συνεργασίες «μπετόν» καθώς ενδέχεται ανά διαγωνισμό και περίπτωση να ποικίλλουν οι συμπράξεις).
Στο «Fly Over» στην τελική φάση είχαν «προκριθεί» τα σχήματα ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και
- Την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα, με τέσσερεις λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση.
- Το Flyover με 13 χιλιόμετρα έργου, 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, με Σ.Δ.Ι.Τ.». διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος – Intertoll Europe ZRt».
Στο πλαίσιο του έργου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα περιλαμβάνεται η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Εθνικής Οδού Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τα ακόλουθα διακριτά τμήματα:
- το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος μήκους 16,4 χλμ.,
- το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος μήκους 25,7 χλμ. και
- το τμήμα Πύλος – Μεθώνη μήκους 7,9 χλμ.
Το τμήμα του ΒΟΑΚ που θα κατασκευαστεί μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δηλαδή το «Χερσόνησος - Νεάπολη», των 22,5 χιλιομέτρων, εκτιμώμενου προϋπολογισμού ύψους 360 εκατ. ευρώ διεκδικούν οι «Ένωση Προσώπων Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» (στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ με το γνωστό fund Marguerite), «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», «ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις», «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος Α.Ε. - Intertoll Europe ZRt».
Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και τα τέσσερα εξ αυτών θα αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου (προβλέπονταν 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου, 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους). Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τις αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,5 Km. περίπου), με διαπλάτυνση αυτής (προσθήκη νέου κλάδου) καθώς και νέες χαράξεις (στις περιοχές με μορφολογικές δυσχέρειες), ώστε ακολούθως η οδός να αποκτήσει και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.
Από κει και πέρα, η «είσοδος» του 2022 θα φέρει νέους μεγάλους διαγωνισμούς και νέες δημοπρατήσεις, με τους εγχώριους ομίλους να καλούνται είτε να υποβάλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος είτε να καταθέτουν δεσμευτικές προσφορές.
Μέσα στον Ιανουάριο θα πρέπει να αποφασίσουν σε ποιους διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ (ανταγωνιστικός διάλογος) από το «πακέτο των 6» συνολικού ύψους 4 δις ευρώ θα συμμετέχουν αλλά και με ποιον εταίρο θα συνεργαστούν. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί για τις 14 Ιανουαρίου 2022 και σταδιακά θα φανεί ποιοι όμιλοι θα κατέβουν στους διαγωνισμούς, αλλά και με ποιους εταίρους, καθώς πρόκειται για projects απαιτητικά σε τεχνικούς και χρηματοδοτικούς όρους.
Επιπρόσθετα, νέα projects όπως η επέκταση της Λ. Κύμης, η Παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος- Άμφισσα, τα άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ (π.χ. το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό άνω των 200 εκατ. ευρώ), αντιπλημμυρικά έργα ή έργα ύδρευσης όπως στον Ενιπέα Φαρσάλων, στον Ταυρωνίτη στην Κρήτη, η ύδρευση της Κέρκυρας, το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αθήνας κ.λπ., τα οδικά τμήματα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη, διαγωνισμοί όπως της Αττικής Οδού και δεκάδες άλλες υποδομές (κτιριακά, απορρίμματα κ.α.) που θα «βγαίνουν» προσεχώς, θα ενεργοποιήσουν τα εγχώρια γκρουπ, ενδεχομένως και ξένους ομίλους, και θα κινητοποιήσουν το κατασκευαστικό δυναμικό της χώρας όχι μόνο σε επίπεδο τεχνικής επάρκειας αλλά και σε σχέση με την απαραίτητη χρηματοδοτική και κεφαλαιακή ισχύ που απαιτείται.
Για αυτό και το πιθανότερο είναι να βλέπουμε προσεχώς την ωρίμανση διαδικασιών που στόχο έχουν να «χτίσουν» συμμαχίες και συμπράξεις για την διεκδίκηση των μεγάλων έργων.