Μέσα στο «πακέτο» των 6 διαγωνισμών που προωθούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΕΡΓΟΣΕ με στόχο να συνδέσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ξεχωρίζουν και 3 projects τα οποία επί της ουσίας σχετίζονται με «επεκτάσεις» των μέσων σταθερής τροχιάς σε δύο κομβικούς λιμένες της Αττικής (Ραφήνα και Λαύριο) αλλά και στη Θεσσαλονίκη (σύνδεση 6ου προβλήτα & κατασκευή προαστιακού δυτικής Θεσσαλονίκης).
Πρόκειται για τα 3 έργα που έχουν μεν χαμηλότερο προϋπολογισμό, συνολικά λίγο άνω των 750 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα υπόλοιπα του ανταγωνιστικού διαλόγου (η «ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΤΟΞΟΤΕΣ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού ύψους 1,688 δισ. ευρώ, η «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ» έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1,077 δισ. ευρώ και η «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού 476.500.000 ευρώ), ωστόσο «φιλοδοξούν» να συνδέσουν την Αθήνα και τις υποδομές της Αττικής (Μετρό, ηλεκτρικός, αεροδρόμιο Σπάτων κ.α.) με βασικά λιμάνια, όπως και να «επεκτείνουν» τις υποδομές της Θεσσαλονίκης.
Ειδικά για την Αττική τα νέα έργα «υπόσχονται» γρηγορότερους χρόνους, ενώ προβλέπονται εκτός από την κατασκευή νέων γραμμών και η δημιουργία νέων σταθμών και στάσεων σε περιοχές όπως Μαρκόπουλου, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου, Θορικού, Λαυρίου, Λιμένα Λαυρίου, Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας, Λιμένα Ραφήνας, Γέρακα, Αγ. Γερασίμου.
Υπενθυμίζεται ότι για όλους τους διαγωνισμούς αποφασίστηκε μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατά μία εβδομάδα και έως τις 21/01/2021.
- Ο τίτλος του έργου είναι «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ».
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου, με Κατ’ Αποκοπή Δαπάνη Εργασιών, ανέρχεται σε ποσό 391 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Στο πλαίσιο του προς ανάθεση έργου ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή των ακολούθων:
- Κατασκευή 32 χλμ. εξ ολοκλήρου νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής επί έρματος, αμέσως μετά την έξοδο από την υφιστάμενη Σιδηροδρομική Στάση Κορωπίου, μέχρι τον Λιμένα Λαυρίου, όπου προβλέπεται η κατασκευή νέου επιλιμένιου τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
- Κατασκευή της αποκατάστασης του θιγόμενου οδικού δικτύου.
- Κατασκευή 2 νέων Σιδηροδρομικών Σταθμών (Μαρκόπουλο, Λιμένας Λαυρίου) και 7 νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων (Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου, Θορικού, Λαυρίου) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών.
- Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
- Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
- Κατασκευή υποσταθμού έλξης. -Κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
- Ο τίτλος του έργου είναι «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ».
Η Εκτιμώμενη συνολική αξία (χωρίς ΦΠΑ) ανέρχεται σε 309 εκατ. ευρώ.
Το έργο αφορά στην μελέτη και κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή. Έχουν μελετηθεί τα ακόλουθα:
Α. Επέκταση της υφιστάμενης ΣΓ από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, μέχρι το Λιμένα Ραφήνας
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες το έργο της εν λόγω ΣΓ περιλαμβάνει τα εξής:
- Κατασκευή δώδεκα και μισό (12,5) χλμ. εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής επί έρματος, ως επέκταση της υφιστάμενης γραμμής από τον τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, μέχρι τον Λιμένα Ραφήνας, όπου προβλέπεται η κατασκευή νέου υπόγειου τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού στο Λιμένα Ραφήνας, ο οποίος θα εξυπηρετείται με οριζόντια πρόσβαση (συνεπίπεδη) από τον συγκεκριμένο σταθμό. Η νέα γραμμή προβλέπεται διπλή σε μήκος 10,5 χλμ. και μονή σε μήκος 2 χλμ. (τερματικό τμήμα Ραφήνας, περιοχή σήραγγας Ραφήνας) και περιλαμβάνει 5 χλμ. περίπου υπόγειου έργου.
- Κατασκευή πέντε (5) νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων (Συνεδριακού Κέντρου Αεροδρομίου, Σπάτων, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και ενός (1) νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών.
- Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός υπόγειων έργων συνολικού μήκους 5χλμ. περίπου και των κτιρίων εξυπηρέτησής τους, όπου απαιτείται.
- Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
- Κατασκευή Συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
- Κατασκευή Σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών. • Επαλήθευση «ΕΚ» όλων των υποσυστημάτων του έργου, σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, καθώς και τον Ν. 4632/2019, που ενσωμάτωσε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/797.
Β. Σιδηροδρομική σύνδεση του Λιμένα Ραφήνας από την περιοχή Γέρακα αρχικά κατά μήκος της ζώνης της παλιάς γραμμής Λαυρίου και στη συνέχεια σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Σταυρού – Ραφήνας με χρήση της (κατασκευασμένης σε ένα τμήμα) νησίδας
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες το έργο της εν λόγω ΣΓ περιλαμβάνει τα εξής:
- Κατασκευή 19,4 χλμ. εξ ολοκλήρου νέας σιδηροδρομικής γραμμής η οποία περιλαμβάνει 7 χλμ. περίπου υπόγειο έργο.
- Κατασκευή 5 νέων Σιδηροδρομικών Στάσεων (Γέρακα, Αγ. Γερασίμου, Αρτέμιδος, Διασταύρωσης, Ραφήνας) και 1 νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού (Λιμένα Ραφήνας) με τους περιβάλλοντες χώρους αυτών.
- Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός υπόγειων έργων συνολικού μήκους 7χλμ. περίπου και των κτιρίων εξυπηρέτησής τους όπου απαιτείται.
- Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
- Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
- Κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
- Ο τίτλος του έργου είναι: «ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ».
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του Έργου, με Κατ’ Αποκοπή Δαπάνη Εργασιών, ανέρχεται σε ποσό 53,4 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Περιγραφή της σύμβασης
Α. Το Έργο Ανάπτυξης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης αφορά στη μελέτη και κατασκευή των ακόλουθων:
- Των έργων που απαιτούνται για την λειτουργία των νέων Σιδ. Στάσεων (αποβάθρες, στέγαστρα, άνω και κάτω διαβάσεις πεζών, κτιριακές εγκαταστάσεις, Η/Μ έργα κτλ.) κατά μήκος των υφιστάμενων εν λειτουργία ΣΓ, των υφιστάμενων εκτός λειτουργίας ΣΓ, καθώς και κατά μήκος των νέων ΣΓ (νέες χαράξεις), οι οποίες προβλέπονται για την ανάπτυξη του δικτύου του προαστιακού σιδηρόδρομου, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη ανάπτυξης του έργου, καθώς και του συνόλου των έργων υποδομής και επιδομής των υφιστάμενων εκτός λειτουργίας ΣΓ και των νέων ΣΓ (όπου προβλέπονται).
- Παρεμβάσεις στην επιδομή ή και υποδομή των υφιστάμενων εν λειτουργία ΣΓ και ΣΣ, αναγκαίων για την ένταξη των νέων Σιδ. Στάσεων (ΣΣτ) στο υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο.
- Τα απαραίτητα οδικά έργα αποκατάστασης της οδικής κυκλοφορίας και προσαρμογής της στα νέα δεδομένα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στην ευρύτερη περιοχή του έργου κατά την λειτουργία του, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη ανάπτυξης του έργου.
- Τα απαραίτητα οδικά έργα που θα απαιτηθούν για την πρόσβαση των ΣΣτ και τη διαμόρφωση των χώρων στάθμευσης.
- Έργα σήμανσης – ασφάλισης του νέου οδικού δικτύου και των επηρεαζόμενων από αυτό τμημάτων υφιστάμενων οδών.
- Τα απαραίτητα έργα διαμόρφωσης και ανάπτυξης του περιβάλλοντος χώρου των ΣΣτ και οι προσβάσεις τους από τις γύρω αστικές περιοχές.
- Τα απαραίτητα υδραυλικά έργα στις περιοχές των ΣΣτ και κατά μήκος των νέων τμημάτων γραμμών.
- Τα προσωρινά έργα αποκατάστασης της οδικής και σιδηροδρομικής κυκλοφορίας κατά την κατασκευή του έργου.
- Κατασκευή έργων ασφάλισης των νέων τμημάτων ΣΓ και εγκατάστασης αντιθορυβικών πετασμάτων κατά τμήματα, όπου απαιτηθεί.
- Έργα προσαρμογής και επέκτασης του υφιστάμενου συστήματος σηματοδότησης.
- Έργα προσαρμογής και επέκτασης του υφιστάμενου συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz.
Β. Το Έργο Σιδηροδρομικής Σύνδεσης του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ με την Υφιστάμενη ΣΓ μελετήθηκε για ταχύτητα μελέτης 70 Km/h και αφορά στη μελέτη και κατασκευή των ακόλουθων:
- Των έργων υποδομής, όπως χωματουργικές εργασίες, τεχνικά αντιστήριξης, γέφυρα νέας ΣΓ, τεχνικά υδραυλικών έργων κτλ.
- Κατασκευή ~2 km επιδομής μονής σιδηροδρομικής γραμμής επί χωματουργικού και επί γέφυρας (από τη θέση σύνδεσης με την υφιστ. ΣΓ έως την είσοδο στο νέο επιλιμένιο ΣΣ).
- Κατασκευή οδικών έργων αποκατάστασης οδικού δικτύου, μετατοπίσεις αγωγών ΟΚΩ (όπου απαιτείται), κατασκευή δικτύων αποχέτευσης – αποστράγγισης του συνόλου των σιδ/κων και οδικών έργων.
- Κατασκευή έργων περίφραξης της νέας ΣΓ και εγκατάστασης αντιθορυβικών πετασμάτων σε τμήματα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής όπου απαιτηθεί.
- Κατασκευή έργων προσωρινών οδικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια της κατασκευής. -Κατασκευή σιδηροδρομικών Η/Μ συστημάτων συμβατών με της υφιστ. ΣΓ.
- Ανισοπεδοποίηση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου στην περιοχή Μυτηληνάκια (κατάργηση υφιστάμενης ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης με κατασκευή οδικής κάτω διάβασης) και αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου. Περιλαμβάνει το σύνολο των τεχνικών έργων (τεχνικό ΚΔ της κύριας οδού, αντιστηρίξεις, τεχνικά υδραυλικών έργων κτλ.), των οριστικών οδικών έργων (κύρια οδός, παράπλευρες οδοί, κυκλικοί κόμβοι, συμβολές κτλ.), των απαιτούμενων υδραυλικών έργων, των προσωρινών σιδηροδρομικών και οδικών έργων στο στάδιο της κατασκευής, τα έργα σήμανσης ασφάλισης κτλ.
- Ανισοπεδοποίηση των κλάδων του κόμβου της Λεωφ. Δενδροποτάμου και αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου.