Αν και τα «βλέμματα» συνήθως πέφτουν πάνω σε μεγάλα και εμβληματικά έργα υποδομών (οδικά, κτήρια κ.α.) εντούτοις στο κυβερνητικό πρόγραμμα φαίνεται να έχουν περίοπτη θέση projects που σχετίζονται με την κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό φραγμάτων, αρδευτικών δικτύων, δεξαμενών και άλλων αντίστοιχων επενδύσεων, συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Στο πλάνο αυτό βέβαια δεν εμπλέκεται μόνο μία πλευρά, καθώς σημαντικό ρόλο έχουν το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές από το δεύτερο, υπάρχει πρόθεση να «ανεβάσουν τις στροφές» για την προώθηση διεργασιών και διαδικασιών που σχετίζονται με φράγματα και έργα ύδρευσης τα οποία έχουν σχέση και με το χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Άλλωστε ήδη έχουν προχωρήσει πολλοί, και σε σημαντικό επίπεδο, διαγωνισμοί σε άλλου είδους υποδομές και χρειάζεται να «ανοίξει το βήμα» και στα υπόλοιπα projects, ενώ από την άλλη πλευρά υπάρχουν και τα πιο σφιχτά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης που υποχρεώνουν τους αρμόδιους φορείς φέρουν σταδιακά στο προσκήνιο το εν λόγω «πακέτο».
Η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει πως εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης η κατασκευή δεκάδων φραγμάτων και αρδευτικών έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, μια συνολική επένδυση που θα ξεπεράσει τα 750 εκατ. ευρώ (αρχικές εκτιμήσεις) με το Ταμείο Ανάκαμψης να συμβάλλει με ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ.
Γενικότερα πάντως, τόσο για τα έργα (π.χ. ΣΔΙΤ) του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης όσο και αυτά του υπ. Υποδομών, η ελληνική πλευρά έχει δεσμευτεί πως θα προκηρύξει άμεσα τα projects με στόχο να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις μέχρι το τέλος του 2023, καθώς, σύμφωνα με τους κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025 ώστε να μη χαθούν οι πόροι.
Είναι έργα με τα οποία το αρμόδιο υπουργείο, όπως έχει επισημάνει και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, φιλοδοξεί να επιλύσει αιτήματα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών, να συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία εκτάσεων στην οποία προκλήθηκαν καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις, με παράλληλη έξυπνη διαχείριση των υδατικών πόρων και την εξοικονόμηση των διαθέσιμων υδατικών αποθεμάτων.
Στο ευρύτερο πακέτο υπάρχουν πάνω από 20 projects που σε μεγάλο βαθμό θα προχωρήσουν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σχεδόν σε όλη τη χώρα, από την Κρήτη έως τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ στο «πακέτο» εντάσσονται και έργα σε διάφορα νησιά της χώρας.
Υπενθυμίζεται, για να υπάρχει απλά και μόνο μια «γεύση» για τα μεγάλα projects, ότι στο επενδυτικό πλάνο έχουν ενταχθεί έργα αντιπλημμυρικής προστασίας με αξιοποίηση των υδάτων για αρδευτικούς σκοπούς όπως τα εγγειοβελτιωτικά έργα στις Παραλίμνιες περιοχές Αμβρακίας- – Αμφιλοχίας και Βάλτου (κατασκευή αποχετευτικών, στραγγιστικών – αντιπλημμυρικών έργων για την άρδευση περίπου 35.000 στρεμμάτων στην περιοχή του Δήμου Αμφιλοχίας, με προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ), τα έργα στην περιοχή της Ιεράπετρας Λασιθίου Κρήτης (για την ανακαίνιση υφιστάμενου φράγματος και ταμιευτήρων Μπραμιάνου, την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή Γρα Λιγιάς και νέου φράγματος Μύρτου, 60 εκατ. ευρώ), η ύδρευση Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας (αναμένεται να καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες σε περιοχές των Δήμων Αρταίων, Νικολάου Σκουφά, Ζηρού και Πρέβεζας στην Περιφέρεια Ηπείρου, Λευκάδας και Μεγανησίου στα Ιόνια νησιά, και Ακτίου – Βόνιτσας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με προϋπολογισμό 133 εκατ. ευρώ), η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά στη Λέσβο (αποτελεί ένα κρίσιμο αναπτυξιακό έργο για το νησί της Λέσβου, καθώς θα καλύψει τις ανάγκες της πόλης της Μυτιλήνης και μεγάλου μέρους του νησιού, κυρίως σε ύδρευση αλλά και άρδευση, με προϋπολογισμό 106,8 εκατ. ευρώ), το ΣΔΙΤ της ύδρευσης της Κέρκυρας κ.α.
Επίσης, στο μέτωπο των μεγάλων έργων εντάσσονται και νέα φράγματα, με τον κ. Καραγιάννη να έχει κάνει αναφορά στο φράγμα Ταυρωνίτη (η αρχική εκτίμηση έκανε λόγο για προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ για το έργο στην Κρήτη), στο Φράγμα Πλατύ, ενώ μόλις πρόσφατα έκανε ειδική μνεία και αναφορά για το φράγμα Ενιπέα Φαρσάλων (315 εκατ. ευρώ, στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται και έργα ύδρευσης της πόλης των Φαρσάλων και 31 οικισμών της περιοχής).
Προφανώς και «τρέχουν» και άλλα projects ανά την χώρα (έργα αντιπλημμυρικής προστασίας σε Λουτράκι, Θεσσαλονίκη, Αττική κ.α.), διαδικασίες για το μεγάλο έργο του φράγματος Νεοχωρίτη στα Τρίκαλα (υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης), μαζί με τα αρδευτικά δίκτυα. η πρώτη φάση των δικτύων άρδευσης του φράγματος Τριανταφυλλιάς στην Φλώρινα, τα φράγματα Μελισσουδίου και
Επιπρόσθετα, υπενθυμίζεται ότι το insider.gr είχε αναδείξει και τις ενέργειες του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για την υλοποίηση του προγράμματος «Ύδωρ 2.0», αλλά και το ευρύτερο ενδιαφέρον Γαλλικών εταιρειών να συμμετάσχουν σε αυτό το project. Τα 21 έργα είναι συνολικού κόστους 4,072 δισ. ευρώ (1,628 δισ. κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ και 2,443 δισ. κόστος συντήρησης και λειτουργίας για 25 έτη και πληρωμών διαθεσιμότητας 10%) και αφορούν 1.352.565 αρδευόμενα στρέμματα αγροτικής γης. Βέβαια, δεν θα προχωρήσουν όλα μαζί αλλά σε ομάδες. Πρόσφατα μόλις, δύο σημαντικά αρδευτικά έργα, που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0», συνολικού προϋπολογισμού 306,2 εκατ. ευρώ, εγκρίθηκαν από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ. Πρόκειται για την κατασκευή και λειτουργία αρδευτικών δικτύων στην περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας (164,2 εκατ. ευρώ), αλλά την κατασκευή και λειτουργία του φράγματος Μιναγιώτικου και του αρδευτικού δικτύου σε περιοχές του δήμου Πύλου-Νέστορος στη Μεσσηνία (142 εκατ. ευρώ).
Ενώ, διευρύνοντας… περαιτέρω το «πακέτο», είναι γνωστό ότι το υπ. Υποδομών προωθεί και τα projects που σχετίζονται με το Φράγμα Χαβρία, το έργο ΣΔΙΤ για την επισκευή και συντήρηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της Αθήνας κ.α.
Πρόκειται για έργα τα οποία συγκεντρώνουν ήδη το έντονο ενδιαφέρον των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Intrakat. Επίσης, όπως και τότε είχε αναδείξει το insider.gr, δεν είναι «μυστικό» ότι οι γαλλικοί όμιλοι είναι μεταξύ αυτών που έχουν παρουσία στην εγχώρια αγορά, στον τομέα υποδομών, ύδρευσης κ.α. και δείχνουν ενδιαφέρον για τέτοιου είδους υποδομές.