ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 15:59
Τα κριτήρια για τη λήψη του Fuel Pass 2 που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης (με κόστος 200 εκατ. ευρώ) αλλά και τα άλλα δύο μέτρα για το πετρέλαιο κίνησης (με κόστος 115 εκατ. ευρώ) και την επιστροφή του ΕΦΚ στους αγρότες (με κόστος 80 εκατ. ευρώ) εξειδίκευσε η ηγεσία του ΥΠΟΙΚ. Στον νέο κύκλο επιδότησης, το εισοδηματικό όριο της κάρτας καυσίμων διαμορφώνεται από 30.000 έως και 45.000 ευρώ οικογενειακού εισοδήματος, ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων.
Αναλυτικότερα, ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταικούρας διευκρίνισε ότι την κάρτα καυσίμων, που θα επεκταθεί για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο, δικαιούνται φυσικά πρόσωπα, φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2021 έως 30.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού και έως 45.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 3,1 εκατομμύρια από τα 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτητών οχημάτων.
Για τους δικαιούχους που επιλέγουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ, έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με την προηγούμενη επιδότηση.
Η επιδότηση για αυτοκίνητο σε ηπειρωτική περιοχή με τη χρήση κάρτας ανέρχεται στα 80 ευρώ για το τρίμηνο (από 45 ευρώ), για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή η επιδότηση με τη χρήση κάρτας ανέρχεται στα 100 ευρώ για το τρίμηνο (από 55 ευρώ) και για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών η επιδότηση με την κάρτα ανέρχεται στα 60 ευρώ (70 ευρώ σε νησιωτική περιοχή).
Ο ΥΠΟΙΚ εκτίμησε πως καλύπτονται περίπου 600 χιλιόμετρα μηνιαίως, δηλαδή γίνεται κάλυψη των απαραίτητων μετακινήσεων. «Αυτή η επιδότηση με τα σημερινά δεδομένα ρίχνει την τιμή της βενζίνης κάτω από τα 2 ευρώ» ανέφερε. Το κόστος αυτής της παρέμβασης εκτιμάται στα 200 εκατομμύρια.
Ο Αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης διεκρίνισε πως «μπορούμε να δώσουμε αυτή την πρόσθετη βοήθεια χωρίς να αλλάξουμε τους επικαιροποιημένους δημοσιονομικούς στόχους που παραμένουν στο 2% πρωτογενές έλλειμμα λόγω των καλύτερων επιδόσεων της οικονομίας, των εσόδων και του τουρισμού». Επισήμανε όμως και πως με σύνεση και σωφροσύνη «πρέπει να κρατήσουμε και τη δημοσιονομική σταθερότητα, παράλληλα με τη βοήθεια στην οικονομία».
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής Θάνος Πετραλιάς αναλύοντας πώς θα τρέξουν τα μέτρα είπε πως η επιδότηση στην βενζίνη θα γίνει με τις νέες φορολογικές δηλώσεις. Η επιδότηση θα είναι με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας, αλλά σε όσους δεν μπορούν να λάβουν ηλεκτρονική κάρτα θα δοθεί η δυνατότητα να καταβληθεί το ποσό στο IBAN. Θα γίνει δήλωση σε σχετική πλατφόρμα που εκτιμάται πως θα ανοίξει στα τέλη Ιουλίου. (σ.σ. γιατί είναι οι ίδιες πλατφόρμες με το power pass που ήδη έχει ξεπεράσει τις 500.000 αιτήσεις και έτσι απαιτείται χρόνος για τη μετάβαση όπως εξηγούσαν πηγές του ΥΠΟΙΚ). Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από μόνο ένα φυσικό πρόσωπο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται τέλη κυκλοφορίας για τους δικαιούχους.
Το ποσό αυξάνεται κατά 15 ευρώ για τη χρήση κάρτας (πχ για βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή είναι 65 ευρώ χωρίς κάρτα και 80 ευρώ με κάρτα). Οι υπολογιζόμενοι δικαιούχοι είναι περίπου 3,1 εκατομμύρια με κόστος 200 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 100 εκατομμυρίων που αναλώθηκαν στον 1ο κύκλο. Συνολικά οι ιδιοκτήτες είναι 3,5 εκατομμύρια και εκτιμάται πως αιτήσεις θα υποβάλουν 2,5 με 2,7 εκατομμύρια. Και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού είναι δηλωμένα, μπορούν να επιδοτηθούν.
Το πετρέλαιο κίνησης και το αγροτικό
Ο κ. Σταϊκούρας ανήγγειλε πως «συνεχίζουμε να επιδοτούμε το πετρέλαιο κίνησης diesel για τους μήνες Ιούλιο Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Η επιδότηση είναι 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή, συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ, να ανέλθει στα 15 λεπτά το λίτρο». Το κόστος εκτιμάται στα 115 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, «επιστρέφουμε εντός του Αυγούστου αντί για το Νοέμβριο τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες» οι οποίοι πρέπει να υποβάλλουν αίτηση σε σχετική πλατφόρμα που θα αναπτυχθεί για αυτό το σκοπό δηλώνοντας την αξία του πετρελαίου κίνησης που αγόρασαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Κατόπιν, το καταβλητέο ποσό θα υπολογίζεται με βάση την αξία αυτών των αγορών και με ανώτατο όριο συντελεστή ανά στρέμμα για κάθε καλλιέργεια ή εκτροφή όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στη σχετική δήλωση των αγροτών (δήλωση ΟΣΔΕ) για το 2021, ενώ πρέπει να έχει υποβληθεί και η δήλωση για το 2022. Θα χρησιμοποιηθεί μία μέση τιμή Ιανουαρίου-Ιουνίου και ανάλογα θα γίνει η αποζημίωση για το πρώτο εξάμηνο και θα ακολουθήσει η αποζημίωση για το 2ο εξάμηνο.
Το συνολικό κόστος των νέων παρεμβάσεων διαμορφώνεται στα 375 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά, τα μέτρα στήριξης φέτος από τον κρατικό προϋπολογισμό φτάνουν στα 3,1 δισ. ευρώ. Με δεδομένο και πως από τον Ιούλιο το πακέτο για το ρεύμα θα κοστίζει 150 εκατ ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό με τις υφιστάμενες προβλέψεις για την τιμή αερίου. Ανάλογα με την πορεία των εσόδων και με τις άλλες παραμέτρους θα αποφασισθεί αν θα υπάρξει αργότερα περιθώριο για άλλες παρεμβάσεις. Πηγές του ΥΠΟΙΚ εξήγησαν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει άλλος δημοσιονομικός χώρος, ενώ παραμένει η θέση της ΕΕ για χρήση επιπλέον εσόδων από το ΦΠΑ στα καύσιμα και των υπερκερδών και διανομή σε ομάδες που έχουν ανάγκη.
Η ζήτηση για τη βενζίνη εκτιμάται πως πλέον είναι ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με το 2019, ενώ αυξημένη είναι η ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης.
Ο ΥΠΟΙΚ μίλησε για μία «παρατεταμένη περίοδο εξωγενών κρίσεων, που επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών» και για το γεγονός ότι «παρά τις μέχρι σήμερα παρεμβάσεις της Κυβέρνησης, παρεμβάσεις πιο γενναίες – σε μέγεθος – από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, απαιτούνται πρόσθετες ενισχύσεις». Συνολικά τα μέτρα για το 2022 είναι ύψους 8,5 δισ. ευρώ, εξήγησε (με δημοσιονομικό κόστος 3,2 δις ευρώ). «Θα συνεχίσουμε να είμαστε, για όσο απαιτηθεί» δίπλα στην κοινωνία, είπε, «στηρίζοντας τις ανάγκες του σήμερα, δίχως να υπονομεύουμε τις προοπτικές του αύριο».