Συνεχίστηκε και τον Ιούνιο η υπεραπόδοση εσόδων σύμφωνα με την πρώτη ανακοίνωση για την Εκτέλεση Κρατικού Προϋπολογισμού Ιουνίου 2022.
«Η θετική πορεία των δημοσίων εσόδων συνεχίζεται και τον Ιούνιο. Ακόμα κι αν ληφθεί υπόψη η προείσπραξη κάποιων εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ, ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων σε σχέση με τα προβλεπόμενα από τον προϋπολογισμό παραμένει πολύ υψηλός επιβεβαιώνοντας την σημαντική αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας, παρά τις εξαιρετικά αντίξοες διεθνείς συνθήκες» αναφέρει σε δήλωσή του ο Αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Τα έσοδα από φόρους ειδικά για τον Ιούνιο φτάνουν στα 4,117 δισ. ευρώ, δηλαδή σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ ήταν αυξημένα κατά 799 εκατ. ευρώ ή κατά 24,1% έναντι του στόχου, λόγω της καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους, καθώς και της είσπραξης της δεύτερης δόσης του ΕΝΦΙΑ που είχε προβλεφθεί ότι θα πραγματοποιηθεί τον μήνα Οκτώβριο.
Εκτιμάται πως -παρά την αυξημένη επιστροφή φόρων κατά 226 εκατ. ευρώ και τα «έκτακτα» 150 εκατ. ευρώ του ΕΝΦΙΑ-, το ποσό υπεραπόδοσης είναι υψηλό και δείχνει πως η οικονομία «τρέχει» και εξ αιτίας του τουρισμού, των επενδύσεων και των εξαγωγών. «Είναι η αντίστασή μας έναντι της θύελλας αυτής που δεν λέει να κοπάσει».
Συνολικά, ανήλθαν το πρώτο εξάμηνο σε 24,731 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,642 δισ. ευρώ ή 17,3% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. «Η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους, καθώς και στην είσπραξη της πρώτης και της δεύτερης δόσης του ΕΝΦΙΑ κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο ενώ είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθούν τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο αντίστοιχα», αναφέρει το ΥΠΟΙΚ.
Τα περιθώρια για μέτρα
Ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα γίνει η αλλαγή μείγματος στο ρεύμα (σ.σ. που θα μειώσει το κόστος κάλυψης), αλλά και με την πορεία των διεθνών εξελίξεων θα φανούν, τις επόμενες ημέρες/εβδομάδες, πιθανόν έως το Σεπτέμβριο, και ανάλογα με τις εξελίξεις οι ανάγκες χρήσης του νέου «μαξιλαριού» που δημιουργείται. Η εν λόγω ασάφεια, εξηγούν πηγές του ΥΠΟΙΚ είναι και η αιτία μη κατάθεσης Μεσοπροθέσμου όπως έγραφε χθες το Insider.gr.
Η τιμή του αερίου είναι στο επίκεντρο και έχει δύο δρόμους αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ: μπορεί να πάνε ανάλογα με τις εξελίξεις ή πολύ πάνω ή πολύ κάτω. Στο πεδίο του πετρελαίου η πορεία του συνδέεται με το αν θα υπάρξει κάποια διεθνής επιβράδυνση που να επηρεάσει τη ζήτηση και άρα την τιμή (με αποτέλεσμα μία διαφορετικού είδους βοήθεια το χειμώνα).
Η Ελλάδα για να θωρακισθεί προωθεί την επιπλέον χρήση λιγνίτη και πετρελαίου, παράλληλα με άνοδο των ΑΠΕ. Αναλαμβάνουμε το κίνδυνο να συμβεί η πτώση φυσικού αερίου (με πρόσθετο κόστος λιγνίτη που σχετικά θα είναι πολύ πιο χαμηλό), αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Οι βιομηχανίες στην Ελλάδα επίσης, αναφέρουν, έχει πιο μικρή χρήση αερίου από ότι σε άλλα κράτη της ΕΕ. Στο πεδίο της θέρμανσης η επίπτωση είναι πιο μεγάλη αλλά και πάλι σε σχέση με Βόρειες χώρες είναι περιορισμένη.
Και επίσης η Ελλάδα δεν θα έχει προβλήματα έλλειψης αερίου αλλά πολύ υψηλών τιμών. «όλα αυτά μας καθιστούν λιγότερο ευάλωτους σε αυτή τη κρίση αν έρθει». Θεωρείται ωστόσο από τις ίδιες πηγές πιο πιθανό να μη διακοπεί μόνιμα παρά να κοπεί. Και τούτο γιατί τα χρήματα που παίρνει η Ρωσία από το αέριο που τώρα είναι πολλά θα μηδενισθούν. Τουλάχιστο με μία «ορθολογική στάση από την άλλη πλευρά» που μένει να φανεί αν θα είναι τέτοια. Επαναλαμβάνοντας πόσο σημαντικές είναι και οι επόμενες ημέρες με τις αποφάσεις για το «κλείσιμο» ή όχι του αγωγού.
Εκτίμησαν πως το ΑΕΠ πάντως δείχνει σημάδια ανθεκτικότητας και λόγω του τουρισμού. Και των προοπτικών που υπάρχουν για χειμερινό τουρισμό σε «θερμές» περιοχές της Ελλάδας το χειμώνα.
Τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 6,552 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 7,981 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2022 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022 και ελλείμματος 12,221 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 3,429 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 4.896 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 9,093 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2021.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 26,255 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,075 δισ. ευρώ ή 8,6% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022, παρά τα μειωμένα έσοδα του ΠΔΕ.
Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 28,950 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,875 δισ. ευρώ ή 11% έναντι του στόχου.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 24,731 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,642 δισ. ευρώ ή 17,3% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. Η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2022, στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους, καθώς και στην είσπραξη της πρώτης και της δεύτερης δόσης του ΕΝΦΙΑ κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο ενώ είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθούν τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο αντίστοιχα.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2,695 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 799 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1,895 δισ. ευρώ).
Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,262 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 808 εκατ. ευρώ από τον στόχο (2,070 δισ. ευρώ). Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου, αναφέρει το ΥΠΟΙΚ.
Ειδικότερα, τον Ιούνιο 2022 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 3,969 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 190 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο, παρά τα μειωμένα έσοδα του ΠΔΕ. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,483 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 415 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 4,117 δισ.. ευρώ, αυξημένα κατά 799 εκατ. ευρώ ή 24,1% έναντι του στόχου, λόγω της καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους, καθώς και της είσπραξης της δεύτερης δόσης του ΕΝΦΙΑ που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τον μήνα Οκτώβριο, όπως προαναφέρθηκε.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 515 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 226 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο (289 εκατ. ευρώ).
Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 156 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 344 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο (500 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουνίου 2022 ανήλθαν στα 32,807 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 646 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (32,161 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022.
Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού, οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 368 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων κατά 567 εκατ. ευρώ.
Μειωμένες παρουσιάζονται και οι πληρωμές για καταπτώσεις εγγυήσεων κατά 345 εκατ. ευρώ. Αντίθετα αυξημένες πληρωμές σε σχέση με τους στόχους παρατηρούνται κυρίως στις επιχορηγήσεις σε ΟΚΑ (κατά 563 εκατ. ευρώ).
Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 4,580 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,014 δισ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο των 3,566 δισ. ευρώ.
Η προσωρινή εικόνα των κυριότερων πληρωμών των δαπανών που αφορούν σε μέτρα κατά της πανδημίας για την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουνίου, έχει ως εξής:
α) η ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον COVID-19 στις Περιφέρειες ύψους 160 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,
β) η συνεισφορά του δημοσίου για την αποπληρωμή επιχειρηματικών δανείων πληγέντων δανειοληπτών ύψους 76 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,
γ) η επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε τουριστικές επιχειρήσεις ύψους 42 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,
δ) η δαπάνη αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 126 εκατ. ευρώ, η οποία πληρώθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατηγορία μεταβιβάσεων),
ε) οι πρόσθετες επιχορηγήσεις προς τον ΕΟΠΥΥ, ύψους 90 εκατ. ευρώ και προς τα νοσοκομεία και τις ΔΥΠΕ, ύψους 80 εκατ. ευρώ καθώς και η αγορά εμβολίων ύψους 249 εκατ. ευρώ και
στ) η πρόσθετη επιχορήγηση προς την ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) ύψους 200 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της απώλειας εσόδων λόγω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων και η επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ ύψους 150 εκατ. ευρώ για την κάλυψη απώλειας εσόδων από τη μείωση των υπέρ της ΔΥΠΑ συνεισπραττόμενων εισφορών.
Η προσωρινή εικόνα των κυριότερων πληρωμών των δαπανών για τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, που αφορούν στην Κεντρική Διοίκηση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Ιουνίου, έχει ως εξής:
α) επιχορήγηση προς τον ΟΠΕΚΑ ύψους 206 εκατ. ευρώ η οποία αναλύεται στα εξής επιμέρους: 120 εκατ. ευρώ για την έκτακτη δόση του επιδόματος τέκνου, 46 εκατ. ευρώ για την καταβολή της προσαύξησης της εισοδηματικής ενίσχυσης των δικαιούχων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, 33 εκατ. για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ΑμεΑ και 7 εκατ. ευρώ για την προσαύξηση της σύνταξης των ανασφάλιστων υπερηλίκων,
β) επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ ύψους 135 εκατ. ευρώ για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ευάλωτων συνταξιούχων,
γ) επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας για την ενίσχυση φυσικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών με σκοπό την αντιμετώπιση της αύξησης του κόστους των καυσίμων κίνησης (fuel pass) ύψους 131 εκατ. ευρώ,
δ) επιχορήγηση προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ ύψους 50 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση των συνεπειών στην ελληνική κτηνοτροφία λόγω των διεθνών εξελίξεων,
ε) αποζημίωση ειδικού σκοπού για τη στήριξη εκμεταλλευτών και οδηγών ΤΑΞΙ ύψους 5 εκατ. ευρώ και
στ) επιδότηση του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) κίνησης ύψους 67 εκατ. ευρώ.
Για την περίοδο του Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, κατά 1,385 δισ. ευρώ.