Με φόντο τις υψηλές τιμές της ενέργειας, τους φόβους για ύφεση και πτώση της ζήτησης και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις συνεδριάζει σήμερα ο ΟΠΕΚ+ προκειμένου να συζητήσει τις ποσοστώσεις παραγωγής για το επόμενο διάστημα. Στον απόηχο της επίσκεψης του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν στη Σαουδική Αραβία (και τις προσδοκίες της αμερικανικής κυβέρνησης ότι το καρτέλ θα αποφασίσει να προχωρήσει σε πρόσθετες προμήθειες στην αγορά, κάτι που θα πίεζε προς τα κάτω τις τιμές πετρελαίου), τα μεγαλύτερα πετρελαιοπαραγωγά κράτη συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας αναμένεται να δώσουν το ρυθμό για την βραχυπρόθεσμη πορεία των τιμών. Και αυτό, διότι, εάν ο οργανισμός αποφάσιζε σημαντική αύξηση της παραγωγής, ένα σενάριο που δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό, η κίνηση αυτή θα έστελνε σήμα στην αγορά για επικείμενη πτώση των τιμών.
Όμως, σύμφωνα με πηγές του καρτέλ, η πολυαναμενόμενη συνάντηση δεν εκτιμάται ότι θα προσθέσεις σημαντικά μεγαλύτερες ποσότητες στη διεθνή αγορά. Ήδη, πολλά κράτη-μέλη δεν έχουν επιτύχει τους στόχους των ποσοστώσεων ενώ η Ρωσία, η οποία αποτελεί μέλος του ΟΠΕΚ+, δεν βλέπει με καλό μάτι τη μείωση του κόστους του πετρελαίου, πράγμα που σημαίνει ότι θα ασκήσει πιέσεις να μην προχωρήσει ο οργανισμός σε σημαντική αύξηση της παραγωγής.
Οι υψηλές τιμές πετρελαίου ευνοούν τη ρωσική οικονομία η οποία χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά, ταυτόχρονα βρίσκεται αντιμέτωπη με τις ευρωπαϊκές κυρώσεις. Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν κατά μόλις 250.000 βαρέλια την ημέρα τον Ιούνιο, στα 7,4 εκατομμύρια bpd, όπως αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) στη μηνιαία έκθεσή του για τον Ιούλιο. Παρά το γεγονός ότι οι όγκοι των εξαγωγών αργού και προϊόντων ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2021, τα έσοδα από τις εξαγωγές της Ρωσίας αυξήθηκαν κατά 700 εκατομμύρια δολάρια σε μηνιαία βάση λόγω των υψηλότερων τιμών του πετρελαίου, στα 20,4 δισεκατομμύρια δολάρια ή 40% πάνω από τον μέσο όρο του περασμένου έτους, σύμφωνα με εκτιμήσεις του IEA.
Ο Πούτιν έχει στραφεί σε εναλλακτικές αγορές καθώς εντείνει τις εξαγωγές πετρελαίου στην Ασία με κάποια προϊόντα να μεταφέρονται δια θαλάσσης (από το ένα πλοίο στο άλλο σε διεθνή ύδατα πέριξ των ευρωπαϊκών κρατών), συμπεριλαμβανομένων των χωρικών υδάτων του Ηνωμένου Βασιλείου. Μάλιστα, στα ανοικτά των ακτών του Σάφολκ στο Ηνωμένο Βασίλειο, έξω από τα χωρικά ύδατα του Ηνωμένου Βασιλείου, πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον δύο μεταφορές από πλοίο σε πλοίο τον Μάιο και σκάφη με πλήρωμα ΗΒ βοήθησαν τη μεταφορά και παρέδωσαν προμήθειες στα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με έρευνα της Global Witness.
Μέχρι στιγμής το επικρατέστερο σενάριο είναι ο ΟΠΕΚ+ να διατηρήσει τις τρέχουσες ποσοστώσεις παραγωγής του και να κινηθεί με τη λογική του «βλέποντας» και κάνοντας, κάτι που δεν θα προκαλούσε κάποια σημαντική αλλαγή στην τρέχουσα κατάσταση της αγοράς και κατ’ επέκταση στις τιμές. Παρ’ όλα αυτά, δύο πηγές του καρτέλ έχουν αναφέρει ότι από τις συζητήσεις δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο μελλοντικής αύξησης των ποσοστώσεων, κάτι που θα διοχέτευε περισσότερο αργό στην αγορά και θα συμπαρέσυρε προς τα κάτω τις τιμές (αν όντως εφαρμόζονταν οι ποσοστώσεις καθώς μέχρι στιγμής πολλά μέλη του καρτέλ δεν εκπληρώνουν ούτε τους συμφωνημένους-χαμηλότερους-στόχους).
Ο ΟΠΕΚ υπολείπεται των στόχων για αύξηση της παραγωγής
Έρευνα του Reuters έδειξε ότι ο ΟΠΕΚ παρήγαγε 310.000 περισσότερα βαρέλια τον Ιούλιο για να καλύψει τα κενά από τη μειωμένη παραγωγή στη Νιγηρία και τον αποκλεισμό των πετρελαιοπηγών στη Λιβύη από τον Απρίλιο έως τα μέσα Ιουλίου (η οποία ωστόσο επανήλθε και έφθασε στα 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, δηλαδή τον ημερήσιο μέσο όρο πριν από τον αποκλεισμό).
Ο ΟΠΕΚ παρήγαγε 28,98 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Ιούλιο συνολικά αι αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση που φθάνει τα 310.000 βαρέλια την ημέρα, αριθμός που δείχνει ότι τα μέλη του ΟΠΕΚ εκπλήρωσαν το 60% της συμφωνίας αύξησης της παραγωγής που έγινε μέσω του ΟΠΕΚ+, ο οποίος περιλαμβάνει και τη Ρωσία.
Από αυτή την ποσότητα, τα περίπου 240.000 βαρέλια την ημέρα προήλθαν από τα 10 μέλη του OΠΕΚ, με τη Σαουδική Αραβία να αντιπροσωπεύει τα 150.000 βαρέλια, μια ποσότητα η οποία επίσης εξακολουθεί να υπολείπεται των στόχων παραγωγής του Βασιλείου.
Η αύξηση κατά 310.000 βαρελιών εξακολουθεί να υπολείπεται της αύξησης κατά 412.000 βαρελιών την ημέρα που υποσχέθηκε ο ΟΠΕΚ+. Το καρτέλ βρίσκεται επί του παρόντος στη διαδικασία σταδιακής κατάργησης των περικοπών παραγωγής που εφαρμόζονται λόγω της πανδημίας του COVID το 2020.
Ωστόσο, πολλά μέλη αγωνίζονται να εκπληρώσουν τις απαιτήσεις ποσόστωσης που ορίζονται στη συμφωνία.