Με το βλέμμα στο μέλλον βρίσκονται οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, με τους καταστηματάρχες να γνωρίζουν καλά πως όποιος χάσει το «τρένο» της ψηφιακής εποχής δεν θα μπορέσει να καταστεί ανταγωνιστικός, χάνοντας τα πολυπόθητα μερίδια αγοράς.
Και μπορεί οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου να δίνουν πλέον καθημερινά τη μάχη της επιβίωσης για τις επιχειρήσεις τους, υπό το ασφυκτικό βάρος της πληθωριστικής «θύελλας» που έχει συμπαρασύρει τα πάντα στο πέρασμά της, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κατεβάζουν ταχύτητα στην κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Σε έναν ταχύτατα μεταλλασσόμενο κλάδο, η ανάγκη για ταχύτερη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή κρίνεται επιτακτική. Και αυτό δείχνουν να το γνωρίζουν καλά οι μεγαλύτεροι εμπορικοί σύλλογοι της χώρας.
Online «χρυσοί οδηγοί» για τα καταστήματα Αθηνών και Πειραιά
Μόλις την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε η δημιουργία της χρηστικής πλατφόρμας «Athens Shopping», που προέκυψε από τη συνεργασία του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με τον δήμο Αθηναίων με στόχο την προβολή των καταστημάτων της πόλης.
Πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα που φιλοδοξεί να αποτελέσει τον πιο δυναμικό εμπορικό οδηγό της Αθήνας και βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες στη διάθεση των Αθηναίων και των επισκεπτών της πόλης. Μέσω αυτής, κάθε χρήστης θα μπορεί να ανακαλύψει την αγορά της Αθήνας και να βρει οτιδήποτε αναζητά, ανά κατηγορία και ανά περιοχή. Ο online οδηγός έχει σχεδιαστεί με εύχρηστο τρόπο, προβάλλοντας στις σελίδες του, τις επιχειρήσεις ανά κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών (εστίαση, τρόφιμα, είδη σπιτιού, ηλεκτρικά είδη, κοσμήματα, δώρα, μόδα, βιβλιοπωλεία, πολυκαταστήματα κ.ά), καθώς και ανά περιοχή.
Η πλατφόρμα, που δημιουργήθηκε μέσω της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ) και αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πιλοτική εφαρμογή, καλεί τους επαγγελματίες που διατηρούν κάθε είδους εμπορικά καταστήματα και επιχειρήσεις στο κέντρο και τις γειτονιές της Αθήνας, να εγγραφούν στο Athens Shopping, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να προωθούν δωρεάν τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, αλλά και τις προσφορές τους στο αγοραστικό κοινό. Το επόμενο διάστημα, η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη και στα αγγλικά, προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από τους ξένους επισκέπτες της πόλης.
Όπως έχει ήδη γράψει από τον περασμένο Φεβρουάριο το insider.gr, τον Σεπτέμβριο αναμένεται εκτός απροόπτου να τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη στήριξη και προβολή του συνόλου των επιχειρήσεων του Πειραιά, μέσω της προώθησης των προϊόντων και υπηρεσιών τους.
Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα θα υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθούν όλες οι πειραϊκές επιχειρήσεις, από τα εμπορικά καταστήματα μέχρι τις επιχειρήσεις εστίασης και τις τουριστικές επιχειρήσεις, με στόχο την αναλυτική παρουσίαση και προβολή τους. Σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει στο insider.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, μόνο οι επιχειρήσεις του Πειραιά που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου ξεπερνούν τις 1.000, ενώ οι επιχειρήσεις εστίασης είναι υπερδιπλάσιες. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα αποτελεί πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, που υλοποιείται στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας που έχει υπογραφεί μεταξύ του Δήμου Πειραιά, του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ και του Εμπορικού Συλλόγου για την υλοποίηση μιας σειράς κοινών δράσεων.
Η δράση αφορά στη δημιουργία ενός αναλυτικού και χρήσιμου οδηγού για τις επιχειρήσεις του Πειραιά, προκειμένου οι τελευταίες να μεταβούν ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στην ψηφιακή εποχή, να αποκτήσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και να ανταποκριθούν καλύτερα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς και των πελατών τους, προβάλλοντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Καπράλο, η δημιουργία της πλατφόρμας μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για πολλές επιχειρήσεις που δεν έχουν το δικό τους e-shop, να προχωρήσουν στη σύστασή του, επιταχύνοντας τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του λιανικού εμπορίου σε αριθμούς
Σύμφωνα με στοιχεία του καθηγητή Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Γιώργου Δουκίδη, τα οποία παρουσίασε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα ψηφιακά κανάλια πώλησης (e-shop) στην Ελλάδα έχουν ξεπεράσει τα 18.000 σε αριθμό με τζίρο που ξεπερνά τα 14 δισ. ευρώ ετησίως. Με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα, το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας έχει μεγάλες προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη, ενώ ο τζίρος του μπορεί να φτάσει τα 20 δισ. ευρώ και οι επιχειρήσεις με οργανωμένο ψηφιακό κανάλι πώλησης να ανέλθουν στις 30.000 σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Όπως είχε δηλώσει άλλωστε στις αρχές του καλοκαιριού ο Managing Director του Insight Foresight Insitute, Totti Könnölä, συμμετέχοντας στο διεθνές συνέδριο της ΕΣΕΕ για το μέλλον του λιανεμπορίου, στο οικοσύστημα του λιανικού εμπορίου στην Ευρώπη οι δύο σημαντικότερες εξελίξεις είναι η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση. Πλέον έχει διαμορφωθεί ένας νέος ρόλος που θα κληθούν να διαδραματίσουν τα σημεία λιανικής πώλησης και αυτό γιατί, όπως σημείωσε, το φυσικό κατάστημα σήμερα αποτελεί κέντρο ψυχαγωγίας ή εμπειρίας, μπορεί να αποτελέσει όμως και κέντρο παραγωγής. Σύμφωνα με τον ίδιο, το μέλλον του λιανικού εμπορίου θα είναι προσανατολισμένο στον πελάτη και θα αναγνωρίζει τον προσανατολισμό της αξίας και τη διαφορετικότητα των πελατών. Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο λιανικής που αναδύεται, υπερβαίνει κατά πολύ την πώληση προϊόντων, τόνισε για να εξηγήσει πως «ο κλάδος κινείται ολοένα και περισσότερο προς την ενοποίηση υπηρεσιών γύρω από τις σχέσεις πελάτη-επιχειρήσεων και τις εξατομικευμένες προσφορές».
Το στοίχημα της ψηφιοποίησης απέναντι στη μάχη κατά της ακρίβειας
Και όλα αυτά την ώρα που οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου προσβλέπουν σε τόνωση του τζίρου τους προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους ενόψει ενός πολύ δύσκολου χειμώνα. Η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε στις 11 Ιουλίου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Αυγούστου ξεκίνησε με το… αριστερό, διαψεύδοντας τις προσδοκίες που εμπορικού κόσμου για ανάσα ρευστότητας. Οι τρεις εβδομάδες του Ιουλίου αποδείχθηκαν αρκετά υποτονικές για την κίνηση των καταστημάτων στη σκιά των θερινών εκπτώσεων, καθώς το σφοδρό κύμα ακρίβειας που διαχέεται πλέον σε όλο το φάσμα των προϊόντων υποχρεώνει τους καταναλωτές να περιορίζουν τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα.
Παρά τις γενναίες εκπτώσεις των εμπορικών καταστημάτων, οι πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων δεν προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού. Οι εκπρόσωποι του λιανικού εμπορίου έχουν ωστόσο εναποθέσει αρκετές από τις ελπίδες τους για ρευστότητα στον τουρισμό. Καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, οι τουριστικές αφίξεις κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, αναπτερώνοντας το ηθικό των φορέων της βιομηχανίας του τουρισμού. Η ώθηση από το τουριστικό ρεύμα κρίνεται αναγκαία από τον εμπορικό κόσμο, ωστόσο κι αυτή θα κάνει την εμφάνισή της αποκλειστικά σε περιοχές με αυξημένες τουριστικές ροές και σίγουρα δεν θα είναι οριζόντια.
«Οι κυριότεροι λόγοι που κρατούν την αγορά σε χαμηλά επίπεδα αγοραστικής κίνησης είναι το αυξημένο ενεργειακό κόστος που βάζει και τα νοικοκυριά σε καθεστώς ρυθμίσεων, οι τιμές των καυσίμων, το κόστος στέγασης που έχει ανέβει σημαντικά, οι ανατιμήσεις σε μια σειρά αγαθών που πιέζουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και κυρίως των πιο ευάλωτων, αλλά και η αβεβαιότητα για το αύριο που οδηγεί σε καταναλωτική αποχή», επισημαίνει σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς. «Είναι φανερό πως οι υγειονομικοί περιορισμοί των δύο τελευταίων ετών οδηγούν το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών να θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την... παραλία και όχι το shopping therapy. Τελευταίο παράθυρο αισιοδοξίας αποτελεί η αυξημένη τουριστική κίνηση, που ευελπιστούμε να μετουσιωθεί σε ψώνια της τελευταίας στιγμής τον Αύγουστο», σημειώνεται επίσης.
«Βάσει έρευνας που κάναμε, το 50% των επιχειρήσεων το προσεχές φθινόπωρο θα έχουν τεράστια χρέη. Έχουμε 800.000 καθυστερούμενους λογαριασμούς στην εφορία. Αυτό σημαίνει ότι το πρόβλημα σε ό,τι αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι πάρα πολύ μεγάλο», υπογράμμισε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Open TV. Στη χειρότερη κατάσταση, όπως εξήγησε, βρίσκονται οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης: «Πέρα από τα είδη πρώτης ανάγκης που έχουμε μείωση 15% του τζίρου, σε ένδυση και υπόδηση η μείωση του τζίρου φτάνει το 40%. Είναι λοιπόν μια πολύ δύσκολη χρονιά...».