Η λίστα με τις προτάσεις για τα μέτρα στήριξης έχει πάρει μια πρώτη μορφή και είναι στα χέρια του Πρωθυπουργού που θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για το ποια μέτρα, πέραν του πακέτου στο ρεύμα, θα επιλέξει, όχι μόνο με βάση τις προτεραιότητες που θα θέσει, αλλά και με βάση τις δυνατότητες και τα δεδομένα που θα διαμορφώσουν μία σειρά από ραντεβού και ανακοινώσεις του επόμενου 10ημέρου. Ουσιαστικά θα καθορίσουν το πακέτο της ΔΕΘ σε οικονομικό πεδίο.
Δύο σημαντικά ραντεβού συνδέονται με το εξωτερικό και με την πρώτη αντίδραση σε επίπεδο υπουργών Οικονομικών η οποία επιχειρείται να φανεί διαδοχικά σε δύο επίπεδα. Έχει προγραμματιστεί σύνοδος των επιτελών των ΥΠΟΙΚ της ευρωζώνης (Εuroworking Group) στις 1 και 2 Σεπτεμβρίου, ενόψει της οποίας σύμφωνα με πληροφορίες στα κράτη μέλη γίνονται ζυμώσεις προκειμένου να υπάρξει μία κινητοποίηση/ένταξη του ζητήματος της έκρηξης τιμών φυσικού αερίου, αλλά και των επιπλέον κινήσεων που θα πρέπει να γίνουν για τη θωράκιση της ΕΕ.
Η συζήτηση αυτή, αν ευοδωθεί, θα καταλήξει στη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης (Eurogroup) που λαμβάνει χώρα σε άτυπη μορφή στις 9 Σεπτεμβρίου, την παραμονή των ανακοινώσεων στη ΔΕΘ. Με την προσωρινή ατζέντα να περιλαμβάνει, ούτως ή άλλως, σημαντικά για την Ελλάδα θέματα. Μεταξύ αυτών συζήτηση για τις μακροοικονομικές εξελίξεις και για τον συντονισμό των πολιτικών της ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της δημοσιονομικής πολιτικής σε συνθήκες πληθωρισμού.
Επιχειρείται έως τότε επίσης να κατατεθεί προς συζήτηση και η πολυαναμενόμενη πρόταση της Επιτροπής για τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες. Με πηγές από τις Βρυξέλλες όμως να αναφέρουν πως προς το παρόν (και σε σύνοδο EWG που ήδη έγινε) δεν έχει ανοίξει η κουβέντα, αλλά και με την πεποίθηση πως η μεγάλη ρευστότητα για το πώς θα εξελιχθούν οι συνθήκες μπορεί να δημιουργήσει μία «τάση» για νέα χρονοκαθυστέρηση προς το 1ο τρίμηνο του 2023. Ο λόγος για μία εκδοχή την οποία ειδικά τα κράτη του «Νότου» περιλαμβανομένης και της Ελλάδας, αλλά και η Τσεχική Προεδρία επιχειρεί να… αποφύγει, ζητώντας συζήτηση για κοινή παρέμβαση και δράση. Όσο για τις επιπτώσεις στο κόστος δανεισμού, το «ραντεβού» έχει κλείσει μία ημέρα πριν στις 8 Σεπτεμβρίου για την ΕΚΤ.
Οι ανακοινώσεις «εντός»
Πιο πριν, θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε εγχώριο επίπεδο. Η κυβέρνηση περιμένει να δει πώς θα πάει το τρίπτυχο ΑΕΠ, τουρισμού και εξαγωγών. Με τις ανακοινώσεις για το ΑΕΠ του δεύτερου τριμήνου από ΕΛΣΤΑΤ στις 7 Σεπτεμβρίου να έχουν ειδική σημασία όχι μόνο για να φανεί αν αυτό που γίνεται κατανοητό στην αγορά (πως ο τουρισμός ανακάμπτει σε όρους τζίρου στα επίπεδα του 2019), καταγράφεται και στις μετρήσεις που διαμορφώνουν το ΑΕΠ, αλλά και με την ευχή να μην υπάρχουν ανατροπές στην πολύ καλή επίδοση του πρώτου τριμήνου (άνοδος ΑΕΠ κατά 7%). Θεμελιώνοντας την προσδοκία πλέον η αύξηση του ΑΕΠ φέτος να μην είναι 3,1% αλλά ενδεχομένως και πολύ πάνω από το 4% και δίνοντας επιπλέον περιθώριο και για μέτρα στήριξης. Ειδική σημασία έχει στις 07 Σεπτεμβρίου και η ανακοίνωση για τις εξαγωγές τον Ιούλιο, αλλά και στις 9 Σεπτεμβρίου τα στοιχεία για τον πληθωρισμό (σ.σ. από την Eurostat θα ανακοινωθούν στις 31 Αυγούστου σε επίπεδο εναρμονισμένου δείκτη).
Τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου θα είναι διαθέσιμα και τα πρώτα στοιχεία για την πορεία των εσόδων του Αυγούστου, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα να δείχνουν μεγάλη εισπραξιμότητα. Όπως ανέφερε προ ημερών ο υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, πάνω από 1 δισ. ευρώ (από 247.000 ΑΦΜ ή από το 50% του συνόλου των δικαιούχων) πλήρωσαν εφάπαξ την Επιστρεπτέα, ενώ το 60% των ιδιοκτητών έχει πληρώσει το σύνολο του ΕΝΦΙΑ. Παράλληλα αναμένεται και η τελική υπουργική απόφαση για τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών, καταβάλλοντας το επιπλέον ποσό που υπολογίζεται σε περίπου 400 - 500 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες.