Δυνατότητα κατανάλωσης φυσικού αερίου αποκτούν πλέον επιχειρήσεις και πόλεις που δεν συνδέονται μέσω αγωγού με το σύστημα μεταφοράς (και επομένως μέχρι σήμερα δεν είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το καύσιμο), χάρις στον σταθμό φόρτωσης βυτίων LNG (Truck Loading station) που κατασκεύασε ο ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.
Με τον σταθμό φόρτωσης, ο οποίος εγκαινιάσθηκε χθες, ο ανεφοδιασμός θα γίνεται με την οδική μεταφορά LNG (δηλαδή αερίου σε υγροποιημένη μορφή) με φορτηγά, ώστε το καύσιμο να φτάσει στα σημεία κατανάλωσης και να χρησιμοποιηθεί αφού επανέλθει σε αέρια κατάσταση. Κάτι που σημαίνει πως με αυτό τον τρόπο αποκτούν πρόσβαση στο καύσιμο ολόκληρες περιοχές αλλά και εταιρείες οι οποίες βρίσκονται αυτή τη στιγμή μακριά από το σύστημα αγωγών που διατρέχει την ελληνική επικράτεια.
Στις ράγες οι πρώτες εφαρμογές
Εφαρμογές όπως οι παραπάνω βρίσκονται ήδη σε φάση υλοποίησης, όπως ειπώθηκε χθες στην εκδήλωση εγκαινίων της υποδομής. Έτσι, σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, με αυτό τον τρόπο θα αποκτήσει σε πρώτη φάση πρόσβαση στο αέριο η Δυτική Μακεδονία, ώστε από το τέλος του 2023 να ανεφοδιάζονται με καύσιμο τα δίκτυα διανομής που ήδη κατασκευάζονται στα αστικά κέντρα στην περιοχή. Σε απώτερο χρόνο, τα δίκτυα θα τροφοδοτούνται από τον αγωγό που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ, για τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας με το σύστημα μεταφοράς.
Επίσης, όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, χάρις στον σταθμό φόρτωσης, ήδη δύο βιομηχανίες θα αρχίσουν να καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες με αέριο, παρόλο που βρίσκονται μακριά από το σύστημα μεταφοράς. Ο λόγος για τη Χαρτοποιία Φθιώτιδας και τη γαλακτοβιομηχανία Κολιός στο Κιλκίς, οι οποίοι θα γίνουν οι πρώτοι «σημειακοί καταναλωτές» LNG στη χώρα μας.
Με τον ίδιο τρόπο, η οδική μεταφορά του LNG δίνει τη δυνατότητα γεωγραφικής επέκτασης και του αερίου κίνησης (CNG), με την ανάπτυξη σταθμών τροφοδοσίας οχημάτων μακριά από το σύστημα μεταφοράς. Παράλληλα, ο σταθμός φόρτωσης δίνει τη δυνατότητα ανεφοδιασμού σε περιοχές χωρών των Βαλκανίων που δεν διαθέτουν δίκτυα φυσικού αερίου, διευρύνοντας τις δυνατότητες των εγχώριων προμηθευτών για δραστηριοποίηση εκτός συνόρων.
Υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 7,5 εκατ., ενώ έχει συγχρηματοδοτηθεί με ποσό 3,16 εκατ. από το ΕΣΠΑ. Κάθε βυτίο θα μπορεί να μεταφέρει έως και 49 κυβικά μέτρα LNG και για την παροχή της υπηρεσίας έχουν ληφθεί υπόψη οι υψηλότερες προδιαγραφές ασφάλειας. Είναι ενδεικτικό ότι αν κάποιο φορτηγό δεν πληροί το σύνολο των προδιαγραφών, τότε δεν θα αποκτά πρόσβαση στον σταθμό, μεταβαίνοντας ακτοπλοϊκά στο νησί της Ρεβυθούσας.
Η μεταφορά των φορτηγών από και προς τη Ρεβυθούσα θα γίνεται με πλοίο, το οποίο σε πρώτη φάση θα χρησιμοποιεί σαν βάση το λιμάνι της Ελευσίνας, ενώ σε δεύτερη φάση θα αξιοποιηθεί
το Πέραμα Μεγαρίδος, μειώνοντας τη διάρκεια της απλής ακτοπλοϊκής μετάβασης στη Ρεβυθούσα στα 20 λεπτά. Η μόνιμη βάση που σχεδιάζεται θα είναι στη θέση Αλμύρα Μεγάρων, με συνέπεια η διάρκεια να μειωθεί στα 10 λεπτά.
Ο σταθμός φόρτωσης αποτελεί την πρώτη υποδομή που θα παράσχει ευελιξία ανεφοδιασμού με LNG, η οποία θα πλαισιωθεί στην πορεία με τη νέα προβλήτα LNG μικρής κλίμακας (Small Scale LNG Jetty), η οποία θα επιτρέψει την ακτοπλοϊκή μεταφορά αερίου σε υγροποιημένη μορφή ανά την επικράτεια.
Έτσι, από την υποδομή αυτή, θα μπορούν να φορτώσουν LNG σκάφη ανεφοδιασμού (bunker vessels), ώστε να τροφοδοτήσουν στο λιμάνι του Πειραιά πλοία που κινούνται με LNG (πλοία μεταφοράς φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, Ro-Pax). Επίσης, η αποβάθρα θα δώσει τη δυνατότητα ανεφοδιασμού και με τη διαδικασία ship to ship, χάρις στην οποία θα μπορούν να υποστηριχθούν μεγαλύτερα πλοία, όπως κρουαζιερόπλοια.