Αξιοσημείωτες αντοχές μέσα στην πληθωριστική «καταιγίδα» δείχνει μέχρι στιγμής η αγορά των φρέσκων προϊόντων παγκοσμίως, διαψεύδοντας τους φόβους για σημαντική υποχώρηση της ζήτησης.
«Με την ‘έκρηξη’ του πληθωρισμού να φιγουράρει σε όλα τα πρωτοσέλιδα διεθνώς και την αγορά των φρέσκων προϊόντων να χαρακτηρίζεται ως premium και άρα σε πολλές περιπτώσεις πιο ακριβή, υπήρχαν ανησυχίες πως το 2022 τα φρέσκα προϊόντα θα έχαναν σημαντικά μερίδια αγοράς. Ωστόσο οι φόβοι δεν επαληθεύτηκαν», διαπιστώνει νέα μελέτη της εταιρείας ερευνών IRI που ήρθε πρόσφατα στη δημοσιότητα.
Ο καταναλωτής πάντα αναζητά την καλύτερη δυνατή λύση
Τελικά οι καταναλωτές είναι εκείνοι που έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της IRI, οι καταναλωτές δεν σταμάτησαν ποτέ μέσα στο 2022 να αναζητούν τις καλύτερες δυνατές λύσεις κατά την αγορά φρέσκων προϊόντων.
Έθεσαν από νωρίς τις αγοραστικές τους προτεραιότητες και αποφάσισαν να μην κάνουν… εκπτώσεις στην ποιότητα των προϊόντων που επιλέγουν τελικώς να αγοράσουν.
Η ακτινογραφία της αμερικανικής αγοράς τροφίμων
Τη διετία 2021-2022 η αμερικανική αγορά τροφίμων και ποτών «τρέχει» με μια ανάπτυξη της τάξης του 8%, ξεπερνώντας κατά πολύ την παραδοσιακή της πορεία, η οποία ήταν πιο μετριοπαθής σε πιο συνηθισμένους καιρούς, όπως πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού το 2020.
Δύο χρόνια ωστόσο μετά την εμφάνιση της πανδημίας κι ενώ τα απόνερά της είναι ακόμη εδώ, ο πλανήτης και δη η αγορά τροφίμων προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που γεννά η διαρκής άνοδος του πληθωρισμού.
Όπως είναι φυσικό τα χαμηλότερα εισοδήματα είναι εκείνα που πλήττονται περισσότερα από τις πληθωριστικές πιέσεις, ωστόσο ακόμη και αυτά δεν έριξαν τον… πήχη της ποιότητας κατά την προμήθεια ειδών διατροφής. Τα μέχρι στιγμής επίσημα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι οι καταναλωτές παραμένουν πιστοί στα φρέσκα προϊόντα, είτε πρόκειται για λαχανικά, είτε για κρεατικά, προχωρώντας σε πιο έξυπνες και επιλεκτικές αγορές, που παραμένουν ωστόσο ποιοτικές.
Όσο η ζήτηση για τα φρέσκα προϊόντα καλά κρατεί, τόσο πιο έντονη είναι και η μάχη για τα μερίδια αγοράς.
Τα φρέσκα προϊόντα αντιστοιχούν στο 34% των πωλήσεων βρώσιμων προϊόντων και συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν στα καλάθια τροφίμων των ανά τον κόσμο νοικοκυριών.
Τι κρατά ξάγρυπνους τους καταναλωτές τα βράδια
Η πορεία του πληθωρισμού δεν αφήνει ωστόσο αδιάφορους τους καταναλωτές, αφού πρόκειται για το νούμερο ένα πρόβλημα της διεθνούς κοινότητας για το 2022. Οι αριθμοί άλλωστε μιλούν από μόνα τους…
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, το 94% των καταναλωτών εξακολουθεί να εκφράζει ανησυχία για τις πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά τροφίμων, στη σκιά των ισχυρών ανατιμήσεων.
Η ανησυχία μάλιστα αυτή έχει αυξήσει τα γεύματα στο σπίτι, όπως ακριβώς και στην περίοδο εμφάνισης της πανδημίας. Πλέον το 78% των καταναλωτών προτιμά να ετοιμάσει ένα γεύμα στο σπίτι παρά να βγει για φαγητό σε ένα εστιατόριο, καθώς η πρώτη επιλογή αποδεικνύεται αρκετά πιο οικονομική έναντι της δεύτερης. Ακόμη και για τις επερχόμενες γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, η πλειοψηφία των καταναλωτών σχεδιάζει εορταστικά τραπέζια στο σπίτι με λίγους συγγενείς και φίλους, παρά κοσμικά εστιατόρια με εορταστικά μενού. Εορταστικά ρεβεγιόν στο σπίτι δείχνουν πως θα προτιμήσουν φέτος ακόμη και νεότερες ηλικιακές ομάδες, όπως οι κάτω των 40 που παραδοσιακά αποτελούν μια ομάδα που είθισται να προτιμάει τις εξόδους.
Αντίστοιχα, επιμέρους στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι για την καθημερινότητά τους το 31% των καταναλωτών αγοράζουν πλέον πολύ λιγότερα σνακς από ότι αγόραζαν πριν από λίγο καιρό.