Η 25η Νοεμβρίου βρίσκεται μόλις λίγα 24ωρα μακριά και οι καταναλωτές προετοιμάζονται για να ριχθούν στην εύρεση της πραγματικής ευκαιρίας εν μέσω θάλασσας προσφορών (deals όπως ακούγεται σε όλες τις διαφημίσεις). Μάλιστα ο τζίρος της Μαύρης Παρασκευής μόνο για την ελληνική αγορά αναμένεται να «αγγίξει» τα 120 εκατ. ευρώ, με έναν στους πέντε Έλληνες να πραγματοποιεί αγορές κάνοντας χρήση του εν λόγω αγοραστικού «θεσμού».
Μπορεί ο παροξυσμός των προηγούμενων δεκαετιών να έχει «ξεφουσκώσει» (ποιος μπορεί άλλωστε να ξεχάσει τις εικόνες ορδών πελατών - και όχι μόνο στις ΗΠΑ- να ορμάνε σε εμπορικά καταστήματα με το που άνοιγαν οι πόρτες το πρωί της Παρασκευής μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών), λόγω της αλλαγής των καταναλωτικών προτιμήσεων και της κυριαρχίας του ηλεκτρονικού εμπορίου με πολλαπλές ημέρες προσφορών εντός του έτους, αλλά το ενδιαφέρον των καταναλωτών παραμένει ζωντανό ειδικά εν μέσω της πληθωριστικής «μέγγενης» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πληγωμένη βρετανική οικονομία, καθώς φέτος εκτιμάται πως θα δαπανηθούν περί τις 3,95 δισ. στερλίνες, ποσό αισθητά χαμηλότερο μεν από τα πανδημικά έτη των 4,8 δισ. στερλίνων το 2021 και 6 δισ. στερλίνων του 2020, αλλά και πάλι ιδιαίτερα υψηλό δε, ειδικά αν ληφθεί υπόψη πως ο πληθωρισμός του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 41 ετών.
Όμως η Μαύρη Παρασκευή δεν συνεπάγεται μόνο δαπάνες των νοικοκυριών και έσοδα για τις επιχειρήσεις. Στο παράδειγμα της Γηραιάς Αλβιώνας, πέραν του τζίρου των μαγαζιών, αναμένεται να παραχθούν πάνω από 429.000 μετρικοί τόνοι αερίων του θερμοκηπίου από τις παραδόσεις των προϊόντων, ενώ περίπου το 80% των προϊόντων που θα αγοραστούν κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής (και των προσφορών την εβδομάδα αυτής) αναμένεται να καταλήξουν σε βρετανικές χωματερές.
Τι είναι η Green Friday
Εδώ, λοιπόν, και κάποια χρόνια έχει ξεκινήσει ένα καταναλωτικό κίνημα που αντιτίθεται στον άκρατο καταναλωτισμό της Black Friday, γνωστό και ως Green Friday, ήτοι η Πράσινη Παρασκευή. Λαμβάνει χώρα την ίδια ημέρα με την Μαύρη και στόχος του είναι να προάγει την υπεύθυνη και συνειδητή κατανάλωση, την αποφυγή διαδικτυακών αγορών και την επικοινωνία των τεράστιων εκπομπών ρύπων και απορριμμάτων που δημιουργούνται κατά την εν λόγω περίοδο. Οι «ρίζες» του κινήματος εντοπίζονται στον Καναδά και την ημέρα μηδενικών αγορών, που ξεκίνησε το 1992.
Ενώ αρχικά στο πακέτο «δράσεων» στο πλαίσιο της Green Friday, ήταν το μποϋκοτάζ των εμπορικών καταστημάτων, η λογική αυτή φαντάζει παρωχημένη πλέον και αντ’ αυτού δίδεται έμφαση στην επιλεκτική αγορά προϊόντων εταιρειών με υπεύθυνο και «ηθικό» χαρακτήρα, που επενδύουν σε παραγωγικές πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον και τις τοπικές κοινότητες που δραστηριοποιούνται. Εταιρείες εν ολίγοις που δεσμεύονται σε στόχους βιώσιμης ανάπτυξης και φυσικά τους υλοποιούν.
Επίσης ενθαρρύνεται το να κλείσουν τα κινητά για μία ημέρα (η πιο σωστά να μην είναι επέκταση του χεριού του χρήστη) και οι καταναλωτές να έρθουν πιο κοντά στη φύση, με μία απλή βόλτα εκτός σπιτιού. Δεν χρειάζονται υπερβολές, ούτε περιττά έξοδα. Σημαντικό για την Πράσινη Παρασκευή είναι η κοινωνικοποίηση και η επιλογή του να δοθεί χρόνος σε κοινή δραστηριότητα σε φίλους και οικογένεια.
Και τέλος στο να περάσει ο καταναλωτής λίγο χρόνο να ενημερωθεί ή να συμμετάσχει, όπως μπορεί ο καθένας, σε δράσεις για το καλό του κοινωνικού συνόλου, είτε περιβαλλοντικές είτε κοινωνικής φύσεως. Κάτι απλό όπως το να απολαύσει ένα ντοκιμαντέρ για το περιβάλλον ή ταξιδιωτικό με φίλους ή με μέλη της οικογένειας του θεωρείται επιτυχής δράση.