«Μαχαίρι» στις μεγάλες ποσότητες αλκοολούχων ποτών βάζουν οι καταναλωτές ανά τον κόσμο, σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι πληθωριστικές πιέσεις.
Όπως προκύπτει από νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, στη σκιά της οικονομικής αβεβαιότητας που γεννά η έκρηξη του πληθωρισμού, οι καταναλωτές επιλέγουν μια πιο μετριοπαθή στάση ως προς την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, προκειμένου να μην εκτροχιαστούν τα έξοδά τους. Αναζητούν, μάλιστα, αξία ως προς τις αγορές αλκοολούχων ποτών και γίνονται πιο επιλεκτικοί ως προς τα brands που αγοράζουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η IWSR για το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε συνολικά 17 αγορές του κόσμου – Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ολλανδία, Πολωνία, Νότια Αφρική, Ισπανία, Ταϊβάν, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ – επιβεβαιώνεται πως η καταναλωτική εμπιστοσύνη διαφέρει κατά πολύ ανά περιοχή.
Στις ασιατικές αγορές, για παράδειγμα, όπου το ηθικό των καταναλωτών αναφορικά με την πορεία των οικονομικών τους είναι πιο ανεβασμένο, υπάρχει θετικό κλίμα ως προς την κατανάλωση αλκοόλ. Ενδεικτική είναι η εικόνα στην ινδική αγορά, καθώς η ανάπτυξη του ΑΕΠ της χώρας «τρέχει» με ταχείς ρυθμούς.
Επιφυλακτικοί οι καταναλωτές στην Ευρώπη
Πιο επιφυλακτικοί εμφανίζονται, την ίδια ώρα, οι καταναλωτές στις ευρωπαϊκές χώρες, προσπαθώντας να περιορίσουν τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα, υπό το βάρος του επίμονου πληθωρισμού. Οι Ευρωπαίοι βλέπουν το κόστος ζωής να αυξάνεται διαρκώς και τα εισοδήματά τους να εξανεμίζονται ταχύτατα. Μπροστά σε αυτές τις συνθήκες, τα έξοδα που σχετίζονται με προμήθειες αλκοόλ «κατατάσσονται» στις μη απαραίτητες δαπάνες, μαζί με άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα σνακς.
Πιο περίπλοκη η κατάσταση στις ΗΠΑ
Την ίδια στιγμή, πιο περίπλοκη μοιάζει η κατάσταση στην αμερικανική αγορά. Και αυτό γιατί, ενώ οι Αμερικανοί εμφανίζονται σχετικά αισιόδοξοι ως προς τα οικονομικά τους, εκφράζουν έντονη ανησυχία, ταυτόχρονα, για την πορεία της οικονομίας. Όπως είναι φυσικό, η ανησυχία αυτή έχει αντίκτυπο στις αγοραστικές τους συνήθειες, αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό όσο στις τσέπες των Ευρωπαίων καταναλωτών. Στην πραγματικότητα – και σύμφωνα πάντα με τη μελέτη της IWSR – κυρίως τα χαμηλότερα εισοδήματα στις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να βιώνουν τους κραδασμούς των πληθωριστικών τάσεων.
Τα κοινά χαρακτηριστικά
Μέσα σε ένα τόσο αντικρουόμενο διεθνές τοπίο, είναι λίγα τα κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίζονται ως προς την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών παγκοσμίως. Αλλά είναι ορατά…
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, περίπου ένας στους δύο ενήλικες καταναλωτές αλκοολούχων ποτών δηλώνει έτοιμος να περιορίσει την κατανάλωσή τους, ενώ την ίδια ώρα μόλις ένας στους πέντε θα συνεχίσει να καταναλώνει αλκοόλ με την ίδια συχνότητα.
Όπως είναι φυσικό, συγκεκριμένες κατηγορίες ποτών συγκεντρώνουν πολύ περισσότερο την προτίμηση των καταναλωτών συγκριτικά με κάποιες άλλες. Ειδικότερα, όσοι επιλέγουν να πίνουν ουίσκι, κονιάκ, τεκίλα δηλώνουν πως δεν θα διστάσουν να ξοδέψουν το κάτι παραπάνω, έναντι των καταναλωτών που συνηθίζουν να προμηθεύονται μπύρα ή κρασί.
Όσο ο καιρός περνάει, η απόφαση των καταναλωτών να προχωρούν σε πιο συνεπείς και προσεκτικές αγορές αλκοολούχων ποτών τείνει να παγιωθεί. Πλέον, όλο και περισσότεροι καταναλωτές περιμένουν πρώτα να υπάρξουν προσφορές στα αγαπημένα τους ποτά και μετά να σπεύσουν να τα προμηθευτούν. Στην πλειοψηφία των 17 αγορών που εξέτασαν οι αναλυτές της IWSR, ποσοστό έως 40% των καταναλωτών περιμένουν να σημειωθούν εκπτώσεις στην τιμή του αγαπημένου τους brand για να το αγοράσουν.
Οι προβλέψεις για το μέλλον
Όπως συμπεραίνει η IWSR, η πρώτη «ανάγνωση» της παγκόσμιας αγοράς αλκοολούχων ποτών δείχνει πως δεν απειλείται από σοβαρά οικονομικά εμπόδια. Τουλάχιστον όχι ακόμη. Ωστόσο, γίνεται αντιληπτό ότι αρκετά νοικοκυριά αισθάνονται μεγάλες πιέσεις στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης.
Στην Ευρώπη, η βιομηχανία των αλκοολούχων ποτών αναμένεται να βρεθεί αντιμέτωπη με προκλήσεις τους επόμενους μήνες. Προκλήσεις που θα αφορούν στους όγκους των πωλήσεων και όχι σε αξία. Την ίδια ώρα, αμετάβλητοι εκτιμάται πως θα μείνουν οι όγκοι των πωλήσεων σε Ασία και ΗΠΑ το προσεχές διάστημα, καθώς τα θεμελιώδη των οικονομιών εμφανίζονται πιο ισχυρά.