H διεθνής τιμή του πετρελαίου κινείται ανοδικά τις τελευταίες ημέρες ανοίγοντας το δρόμο για νέες ανατιμήσεις στην εγχώρια αγορά ενώ την ίδια ώρα οι Έλληνες ετοιμάζονται για την έξοδο των Χριστουγέννων, με τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης, από προχθές, Τετάρτη, να παρουσιάζει κινητικότητα.
Το Νοέμβριο, η αγορά και οι καταναλωτές επωφελήθηκαν από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, με τη ζήτηση να καταγράφει άνοδο κατά 59% αλλά ο Δεκέμβριος κινείται πτωτικά καθώς τα νοικοκυριά έχουν στοκάρει αλλά δεν έχουν κάψει λόγω της καλοκαιρίας.
Η επιδότηση των ΕΛΠΕ ύψους 3,75 λεπτών ανά λίτρο στο πετρέλαιο θέρμανσης συνεχίζεται μέχρι το τέλος της χρονιάς ενώ η κρατική επιδότηση θα ισχύει μέχρι το Μάρτιο και θα είναι μειωμένη κατά 10 λεπτά, δηλαδή θα διαμορφώνεται στα 15 λεπτά με ΦΠΑ αντί για τα 25 που ισχύει τώρα.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι τιμές παραμένουν υψηλές και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την πορεία τους. Μια πρώτη, απλοϊκή εκτίμηση, αν ληφθεί ως σημείο αναφοράς το Brent, το οποίο κατέγραψε ξαφνική άνοδο θα ήταν ότι τις επόμενες ημέρες οι τιμές στην εγχώρια αγορά θα μπορούσαν να κινηθούν ελαφρώς ανοδικά.
Όμως, η διεθνής τιμή του πετρελαίου δεν αποτελεί τη μοναδική συνισταμένη διαμόρφωσης των τιμών στην ελληνική αγορά, ειδικά σε μια περίοδο όπου οι τιμές παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις. Ο κ. Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, μιλώντας στο Insider.gr, επισημαίνει ότι: «Δεν ξέρει κανείς το πως θα κινηθούν οι τιμές τις επόμενες ημέρες. Το προηγούμενο διάστημα, οι εγχώριες τιμές παρουσίαζαν μια σταθερότητα και μια μικρή αποκλιμάκωση στο πετρέλαιο. Τις τελευταίες ημέρες, η διεθνής τιμή του πετρελαίου αυξάνεται. Το πότε και εάν θα αποτυπωθεί αυτό στις τιμές, το ξέρουν τα διυλιστήρια. Δεν ξέρουμε τι θα γίνει διεθνώς στο άμεσο μέλλον. Τις τιμές τις καθορίζουν κάποιοι λίγοι παγκοσμίως. Πάντως, τα καύσιμα εξακολουθούν να είναι και πάλι ακριβά».
Αναφερόμενος στην κρατική επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης απευθείας στην αντλία, ο κ. Κιούσης σημείωσε ότι ήταν μια «γενναιόδωρη επιδότηση» μετά από την κυβερνητική παρέμβαση να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης κατά 200 ευρώ ανά χιλιόλιτρο με αποτέλεσμα ο ΕΦΚ από τα 280 ευρώ να μειωθεί στα 80 ευρώ μειώνοντας άμεσα την τιμή κατά 20 λεπτά του ευρώ.
«Είχαμε ζητήσει και πρόσφατα με επιστολή να ληφθούν νέα μέτρα ελάφρυνσης. Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών την παράταση κατά ένα τρίμηνο του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης στην αντλία, αλλά με 15 λεπτά το λίτρο», συμπλήρωσε ο κ. Κιούσης.
Πάντως, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης κινείται στα 1,826 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης τα 1,793 ευρώ και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,128.
Σε εγρήγορση η διεθνής αγορά – Οι υψηλότερες τιμές μπορεί να επιστρέψουν
Στην τελευταία μηνιαία έκθεσή του, ο ΟΠΕΚ αποκάλυψε ότι ούτε αυτή τη φορά κατάφερε να παράξει τόσο πετρέλαιο όσο είχε συμφωνήσει την τελευταία φορά. Το έλλειμμα ήταν περίπου 1,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι αυτού του είδους η παραβίαση του στόχου αποτελεί πλέον, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πάγια τακτική για το καρτέλ. Από την άλλη, τα γεωτρύπανα των ΗΠΑ δεν βιάζονται να ενισχύσουν την παραγωγή καθώς όπως φαίνεται αυτό δεν αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τις εταιρείες του κλάδου ενώ η επερχόμενη κακοκαιρία δημιουργεί θετικό έδαφος για ανοδικές τάσεις.
Οι επενδυτικές τράπεζες αναμένουν υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, παρά την πρόσφατη ύφεση που προκλήθηκε από τις προσδοκίες για οικονομική επιβράδυνση σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι προσδοκίες, που τώρα αρχίζουν να εισχωρούν και στους κύκλους των εμπόρων, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην αντιστροφή της πολιτικής της για μηδενικό Covid από την Κίνα. Αλλά πιθανότατα λαμβάνουν επίσης υπόψη το γεγονός ότι το πετρέλαιο παραμένει ένα απαραίτητο αγαθό.
Παράγοντες που θα λειτουργήσουν ενισχυτικά είναι η ανάκαμψη της ζήτησης (άνοιγμα της Κίνας, ανάκαμψη των αερομεταφορών) εν μέσω περιορισμένης προσφοράς λόγω των χαμηλών επιπέδων επενδύσεων, οι κίνδυνοι για την προσφορά στη Ρωσία, ο τερματισμός των εκδόσεων SPR και η επιβράδυνση του σχιστόλιθου στις ΗΠΑ, όπως εκτιμά η Morgan Stanley.
Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2004, κάποιες χώρες απελευθέρωσαν ποσότητες από το στρατηγικό τους απόθεμα φέτος, ο ΟΠΕΚ συνεχίζει να δυσκολεύεται να παράγει στην δηλωμένη ποσόστωσή του και οι παραγωγοί των ΗΠΑ βοηθούν αλλά όχι τόσο ώστε να έρθει η ανατροπή.
Και η κατάσταση αυτή ίσως να μην αλλάξει σύντομα. Ο ΟΠΕΚ, για παράδειγμα, έχει μηδενικό κίνητρο να προσπαθήσει να ενισχύσει την παραγωγή. Θα το έκανε μόνο εάν ήξες ότι το πετρέλαιο θα παραμείνει σίγουρα πάνω από 100 δολάρια το βαρέλι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Όσον αφορά στις ΗΠΑ, διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι η παραγωγή πετρελαίου είναι απίθανο να καταγράψει ξανά ετήσιους ρυθμούς αύξησης της παραγωγής κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα ή περισσότερο, όπως συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν. Ένας ρυθμός ανάπτυξης από 500.000 έως 750.000 βαρέλια την ημέρα είναι πολύ πιο πιθανός, αλλά αυτό δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, ένα από τα πιο ενεργά μέλη του κινήματος της ενεργειακής μετάβασης, στην τελευταία του Έκθεση για την Αγορά πετρελαίου αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το επόμενο έτος λόγω της απροσδόκητης αύξησης της κατανάλωσης φέτος.