Το θέμα του επανασχεδιασμού του ακτοπλοϊκού δικτύου, της δημιουργίας δημόσιου φορέα διαχείρισης του δικτύου αλλά και της επαναξιολόγησης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας βάζει στο τραπέζι του διάλογου με τους φορείς της ακτοπλοΐας η κυβέρνηση
Ήδη στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δημιουργείται ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας Γιάννη Θεοτοκά η οποία εντός των επομένων τριών μηνών θα είναι έτοιμη να καταθέσει σχετικές προτάσεις.
Τα θέματα που θα εξετασθούν αφορούν την αναμόρφωση της νομοθεσίας και συγκεκριμένα του νόμου2931 του 2001, αλλά και άλλα θέματα αναφορικά με το ακτοπλοϊκό δίκτυο, το πλαίσιο των αγόνων γραμμών και του κόστους, των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, καθώς και το θέμα του μεταφορικού ισοδυνάμου. Ο δημόσιος φορέας που θα δημιουργηθεί θα έχει ως αντικείμενο διαχειριστικά θέματα που τώρα αντιμετωπίζονται τις περισσότερες φορές από τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Επιπλέον στις πολιτικές που σχεδιάζει το υπουργείο Ναυτιλίας είναι και η διερεύνηση μοντέλων για την καλύτερη κάλυψη των νησιών.
Πάντως, αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ζητούν εδώ και καιρό οι Έλληνες ακτοπλόοι. Μάλιστα έχουν ζητήσει στο νέο θεσμικό πλαίσιο να προβλέπεται η ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση δρομολογίων στις εταιρείες και παράλληλα στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού να γίνεται ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχύπλοων και των συμβατικών τον Ιανουάριο κάθε έτους.
Μάλιστα, μιλώντας χθες σε ημερίδα στα Χανιά για την ακτοπλοΐα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης αναφέρθηκε στην ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας κάνοντας αναφορά και στις συμβάσεις για την εξυπηρέτηση των αγόνων γραμμών για τις οποίες τόνισε ότι οι πολυετείς συμβάσεις έδωσαν λύσεις στην εξυπηρέτηση πολλών νησιών μας και όπου απέτυχαν οφείλεται στην κακή εφαρμογή και τις συνεχείς αλλαγές της νομοθεσίας.
Σημείωσε δε ότι η προκήρυξη διαγωνισμού για εξυπηρέτηση αγόνων γραμμών για περίοδο τουλάχιστον 15 ετών με ναυπήγηση πλοίου συγκεκριμένων προδιαγραφών και έναρξη δρομολογίων μετά από τρία έτη από το έτος της προκήρυξης για παράδειγμα το 2019 ή το 2020 , θα έχει θετική ανταπόκριση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στις εξελίξεις στα περιβαλλοντικά θέματα επισημαίνοντας ότι αναμένεται να αυξηθεί ο μέσος ναύλος στην ακτοπλοΐας κατά 27% σε ετήσια βάση εφόσον ισχύσουν τα περιβαλλοντικά μέτρα για τα καύσιμα και για τα πλοία που συζητούνται στα τέλη Οκτωβρίου και τον Νοέμβριο στον Διεθνή ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).