Η προώθηση και ολοκλήρωση διαγωνιστικών σταδίων μεγάλων και εμβληματικών projects, όπως η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, το IPO του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο, η αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου αλλά και περιφερειακών assets (μαρίνες, Ιαματικές Πηγές, Μαρκόπουλο, εργοτάξιο στη Γέφυρα κ.α.), το «κλείσιμο» της συναλλαγής της Εγνατίας Οδού αλλά και σημαντικών ακινήτων (Γούρνες, Ταύρο) ή και λιμανιών, αποτελούν μέρος του μεγάλου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον Δ. Πολίτη, που σε όρους αξίας ανέρχεται σε κάμποσα δισεκατομμύρια ευρώ.
Άλλωστε, υπάρχουν οι προσδοκίες για τίμημα άνω των 2 δισ. ευρώ στον διαγωνισμό για τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής (όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr υπάρχει η ενδεικτική ημερομηνία υποβολής προσφορών για τα τέλη Φεβρουαρίου και η προσδοκία του ΤΑΙΠΕΔ για ολοκλήρωση της φάσης αυτής στο πρώτο 4μηνο – 6μηνο του 2023), εκκρεμεί η συναλλαγή συνολικής αξίας 1,5 δισ. ευρώ στην Εγνατία Οδό (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis) αλλά και η είσοδος του αεροδρομίου Αθηνών στο ΧΑ (και για αυτό το project υπάρχουν προσδοκίες για αποτίμηση υψηλότερη και από τα νούμερα που μπορεί να «πιάσει» η Αττική Οδός, οι προσφορές για λιμάνια, ακίνητα, τουριστικά assets, κατά συνέπεια, η..συνολική προστιθέμενη αξία ανεβαίνει.
Υπάρχει ενδιαφέρον για τα ακίνητα στη Νέα Ηράκλεια της Χαλκιδικής και στη Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι. Για το τελευταίο, ήδη έχουν γίνει κινήσεις για αναζήτηση συμβούλου (πάνω από 620 στρέμματα), ενώ είναι πιθανό να ξεκινήσει διαγωνισμός για την αξιοποίησή του το Α' εξάμηνο του 2023. Επίσης, ήδη «τρέχει» διαδικασία για το ακίνητο στο Μαρκόπουλο (590 στρέμματα, για αθλητικές και όχι μόνο εγκαταστάσεις, υπάρχουν σενάρια για αρχικό ενδιαφέρον από Γ. Μυτιληναίο και Γ. Μελισανίδη), ενώ για την αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου (8 σχήματα – διεκδικητές), βάσει του χρονοδιαγράμματος οι προσφορές αναμένονται εντός α’ τριμήνου 2023.
Τι «έγραφε» ο προϋπολογισμός
Όπως πρόσφατα είχε αναδείξει το insider.gr, ο προϋπολογισμός «δείχνει» έσοδα σχεδόν 2 δισ. ευρώ που αναμένεται να έχει το 2023 το ΤΑΙΠΕΔ όταν μέσα στο 2022 ήδη εισπράχθηκαν 516 εκατ. ευρώ, ως εξόφληση του τιμήματος για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε. Το 2021 είχαν εισπραχθεί 660 εκατ. ευρώ, ενώ η μέχρι πρότινος καλύτερη χρονιά ήταν το 2019 με έσοδα 1,2 δισ. ευρώ. Η πρόβλεψη για το 2024 δείχνει έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους άνω των 3,3 δισ. ευρώ όπου τα «έργα σε στάδιο προετοιμασίας» ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ δίχως να γίνεται αναφορά για συγκεκριμένο εκτιμώμενο ποσό είσπραξης για το Αεροδρόμιο ΔΑΑ – «Ελ. Βενιζέλος» για το οποίο, όπως έχουμε αποκαλύψει από μήνες, προβλέπεται δημόσια πρόταση για το 30%.
Ειδικότερα, βάσει πάντα του προϋπολογισμού, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει για την επόμενη χρονιά έσοδα 1,993 δισ. ευρώ. Από το «πακέτο» αυτό, ποσό 1,589 δισ. ευρώ αφορά σε προσδοκώμενα έσοδα από διαγωνισμούς, για τους οποίους έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές (π.χ. σχεδόν 1,5 δισ. από Εγνατία Οδό), έσοδα 98 εκατ. ευρώ από καταβολές δόσεων, ολοκληρωμένων συναλλαγών προηγούμενων ετών (Περιφερειακά Αεροδρόμια, ΟΠΑΠ, τηλεφωνία), ενώ καταγράφονται και εκτιμώμενα έσοδα από διαγωνισμούς έργων, οι οποίοι αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2022 ύψους 306,1 εκατ. ευρώ (όπως οι Γούρνες Ηρακλείου στην Κρήτη, λιμάνι Ηγουμενίτσας κ.α.). Πάντως, υπάρχουν projects που δεν ολοκληρώνονται εντός του 2022, όπως η υπογραφή των συμβάσεων με REDS για το ακίνητο στις Γούρνες ή αυτό στον Ταύρο (με τον Ολλανδό επενδυτή), διαδικασίες που έχουν μεταφερθεί για το 2023.
Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων 2023
Σε γενικές γραμμές, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων 2023 περιλαμβάνει δράσεις, διαγωνισμούς και εκκρεμότητες όπως:
• Ολοκλήρωση δημόσιας πρότασης για το 30% του ΔΑΑ. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των μετόχων συνεχίζονται. Οι δύο βασικοί μέτοχοι της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο και το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments (συνολικά 40%) έχουν ήδη έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία. Ποσοστά έχουν επίσης το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, το Υπερταμείο με 25%, η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%).
• Κήρυξη προτιμητέου επενδυτή (αυτός είναι ο στόχος τουλάχιστον) για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Εδώ και μερικές εβδομάδες οι υποψήφιοι έχουν το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης (έχει αναρτηθεί στο data room). Εκτιμάται ότι έως το τέλος του Α εξαμήνου θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία των προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι το asset σε αυτή τη φάση διεκδικούν 8 κοινοπραξίες, στις οποίες συμμετέχουν όλες οι μεγάλες εγχώριες δυνάμεις του τομέα υποδομών (ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Μυτιληναίος, Intrakat, Κοπελούζος) και μεγάλα ξένα funds.
• Ολοκλήρωση των συναλλαγών (οικονομικό κλείσιμο) για το λιμάνι της Καβάλας (παραχώρηση εμπορικού λιμένα Φίλιππος Β, κοινοπραξία Αμερικάνων και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), την πώληση πλειοψηφικού ποσοστό στον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (Grimaldi με προσφορά άνω των 84 εκατ. ευρώ), την πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες (REDS με προσφορά 40,2 εκατ., η άδεια καζίνο σε μεταγενέστερο χρόνο με διαδικασία από την ΕΕΕΠ), το ακίνητο της ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο (Ολλανδικός όμιλος πλειοδότησε) και την Εγνατία Οδό (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis). Για τα ακίνητα σε Κρήτη και Ταύρο (για αυτό υπήρχαν και αντιδράσεις – προσφυγές από τη δημοτική αρχή) αναμένονταν το «κλείσιμο εντός 2022 αλλά εκτιμάται ότι θα «περάσουν» οι συναλλαγές στο 2023 και για τα δύο.
• Ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για τα ακίνητα στη Λουτρόπολη Καμμένων Βούρλων (μία προσφορά από όμιλο Mitsis, ζητείται βελτιωμένη), τον πρώην εργοταξιακό χώρο Ρίου – Αντιρρίου, το πρώην Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου, τις Μαρίνες Πύλου, Αργοστολίου και της Μαρίνας mega yacht στην Κέρκυρα (σημειώνεται, όπως έχουμε αναδείξει, ότι τις μαρίνες διεκδικούν σχήματα όπως οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, D Marinas υπό το fund CVC, Lamda Marinas κ.α.).
• Ολοκλήρωση της φάσης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου και υποβολή προσφορών για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (υποβολή προσφορών εντός Α τριμήνου 2023, ενδιαφέρον από 8 σχήματα με πλήθος εγχώριων και ξένων γκρουπ, στα οποία συμμετέχουν και ονόματα όπως οι Grimaldi – Μινωικές, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Attica Group, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS, PORTEK , ΟΛΘ, ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING, ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – – JCC S.A.L).
• Ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη ΛΑΡΚΟ (θα εξαρτηθεί και από τις εξελίξεις στον παράλληλο διαγωνισμό του Ειδικού Διαχειριστή). Αρχές Μομεβρίου, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε: για τη ΛΑΡΚΟ Γενική Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Α.Ε., προσχώρησε στην ανάδειξη ως προτιμητέου επενδυτή της κοινοπραξίας που αποτελείται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings AG, για την εκμίσθωση του δημοσίου μεταλλείου Λάρυμνας και του δημοσίου μεταλλείου Λουτσίου που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της ΛΑΡΚΟ Γενική Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Α.Ε. και την εκκίνηση της διαδικασίας εκατέρωθεν πλειοδοσίας εφόσον ενεργοποιηθεί.
• Έχει δοθεί παράταση στην καταληκτική προθεσμία για την υποβολή προσφορών στον διαγωνισμό για τη δημιουργία υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Η νέα ημερομηνία είναι στις 30 Μαρτίου.
Επιπρόσθετα, στο ΤΑΙΠΕΔ προωθούν διαδικασίες ή την έναρξη διαγωνισμών για σειρά ακινήτων. Για παράδειγμα, μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται:
• Ακίνητο Κάμπινγκ Καμμένων Βούρλων (Κονιαβίτης, παραθαλάσσιο ακίνητο με συνολική έκταση 783 στρεμμάτων και αξιοποιήσιμη έκταση 591 στρεμμάτων, περιλαμβάνει εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις Καμπινγκ του ΕΟΤ και την ιαματική πηγή Καλλυντικών που είναι αναγνωρισμένη. Εκκρεμεί η αναγνώριση της ιαματικής πηγής του Μύλου Κονιαβίτη, έχουν ολοκληρωθεί οι γνωμοδοτήσεις για τη ΣΜΠΕ. Η διαβούλευση επί της ΣΜΠΕ ολοκληρώθηκε, αναμένεται η εισήγηση της ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειδοτήσεων) στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης. Ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Α τριμήνου του 2023, ενώ στον επενδυτή παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας μαρίνας)
• Ακίνητο Θερμοπυλών (το ακίνητο έχει συνολική επιφάνεια 940 στρέμματα και αξιοποιήσιμη έκταση 126 στρέμματα. Στην έκταση βρίσκονται 2 ξενοδοχεία και ένα υδροθεραπευτήριο. Έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες δασικού και αρχαιολογικού χαρακτηρισμού. Να σημειωθεί ότι η Ιαματική Πηγή Λουτρά Θερμοπυλών είναι αναγνωρισμένη. Η ΣΜΠΕ για το Ειδικό Σχέδιο Αξιοποίησης - ΕΣΧΑΔΑ είναι αναρτημένη προς διαβούλευση και η διαδικασία αποστολής γνωμοδοτήσεων επί της ΣΜΠΕ από τους αρμόδιους φορείς είναι σε εξέλιξη. Εντός του Α τριμήνου του 2023 αναμένεται η έναρξη του διαγωνισμού.).
• Ιαματική Πηγή Υπάτης (το ακίνητο έχει επιφάνεια 700 στρεμμάτων εντός σχεδίου. Η έκταση περιλαμβάνει τρία ξενοδοχεία, υδροθεραπευτήριο σε λειτουργία και εστιατόριο. Η επικαιροποίηση του ΕΣΧΑΔΑ ήταν σε εξέλιξη και αναμένονταν να έχει ολοκληρωθεί το 2022. Εκτιμώμενη εκκίνηση διαγωνισμού - τέταρτο τρίμηνο του 2023.
• Ακτή και Κάμπινγκ Αγίας Τριάδας Θεσσαλονίκης (το ακίνητο έχει έκταση 126,6 στρέμματα, ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Α εξαμήνου 2023. Η ΣΜΠΕ επί του ΕΣΧΑΔΑ έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και αναμένεται η γραπτή απόφαση, αλλά και η έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για τη ΣΜΠΕ. Σύμφωνα με το ΕΣΧΑΔΑ, η έκταση μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανέγερση κατοικιών και ξενοδοχείου. Μέρος του ακινήτου έχει παραχωρηθεί στον Δήμο Θερμαϊκού για την ανέγερση σχολείων).
• Ακτή και Κάμπινγκ Ποσειδίου Χαλκιδικής (το ακίνητο έχει έκταση 133 στρέμματα, περιλαμβάνει εγκαταστάσεις κάμπινγκ και υποστηρικτικά κτίρια με συνολική επιφάνεια 3.467 τ.μ. Το ΕΣΧΑΔΑ και η ΣΜΠΕ έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται να εγκριθούν από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης. Η έναρξη του διαγωνισμού για την αξιοποίησή του αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο Β τρίμηνο του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι εντός του 2022:
- εισπράχθηκαν 516 εκατ. ευρώ, ως εξόφληση του τιμήματος των 516 εκατ. ευρώ για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε.
- ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, EGIS), ο οποίος προσέφερε τίμημα ύψους 1.496 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού
- ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής στην πρώην αμερικανική βάση Γουρνών στην Κρήτη, έναντι τιμήματος 42,2 εκατ. ευρώ, η μεταβίβαση κυριότητας αναμένεται εντός του έτους
- ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας έναντι συνολικού τιμήματος 84,2 εκατ. ευρώ
- ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός e-Auction IX όπου αναδείχθηκαν πλειοδότες για πέντε ακίνητα και
- ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής για το ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο, έναντι τιμήματος 2,5 εκατ. ευρώ.
Ήταν σε εξέλιξη εντός του 2022 οι εξής διαγωνισμοί:
- Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης,
- Αττική Οδός,
- Λουτρόπολη Καμμένων Βούρλων,
- Ολυμπιακό Κέντρο Μαρκόπουλου,
- Ακίνητο στο Αντίρριο,
- Οργανισμός Λιμένος Καβάλας,
- Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου,
- Οργανισμός Λιμένος Βόλου,
- Μαρίνα Αργοστολίου,
- Μαρίνα Mega yacht,
- Μαρίνα Πύλου,
- Υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου Ν. Καβάλας,
- 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ και
- ΔΕΠΑ Eμπορίας.
Τέλος, βρίσκονταν σε προπαρασκευή και η ωρίμανση των παρακάτω:
- περιφερειακών λιμένων και μαρίνων (μαρίνα Ιτέας, μαρίνα Λευκίμμης-Κέρκυρας, κ.λπ.) και
- λοιπών ακινήτων που εμπεριέχονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως είναι τα τουριστικά ακίνητα με ιαματικές πηγές: Camping Καμένων Βούρλων, Θερμοπύλες, Υπάτη και περαιτέρω η ακτή και Camping Αγίας Τριάδας, η ακτή και Camping Ποσειδίου Κασσάνδρας κ.λπ.