Νέους μηχανισμούς ελέγχου της αγοράς αλλά και καταγγελιών απεργάζεται αυτή την περίοδο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε μια προσπάθεια εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς προς όφελος των καταναλωτών.
Ειδικότερα, μετά το μέτρο του Καλαθιού του νοικοκυριού, στα σκαριά βρίσκεται ένας νέος μηχανισμός καταγγελιών αλλά και ένας νέος μηχανισμός ορισμού των εκπτωτικών τιμών, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κι Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης κατά την σημερινή παρουσία του στην ΕΡΤ και στην εκπομπή Συνδέσεις.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα όσα διευκρίνισε, ο νέος μηχανισμός ελέγχου της αγοράς θα μπορεί να επιβεβαιώσει την εκπτωτική τιμή ενός προϊόντος, ώστε να μην υπάρχουν οι παραφωνίες που έχουν κατά διαστήματα παρατηρηθεί με εμπόρους που ανεβάζουν τις τιμές πριν την εκπτωτική περίοδο, προχωρώντας σε πλασματικές εκπτώσεις στη συνέχεια. «Στόχος είναι να γνωρίζουμε την τιμή των τελευταίων 30 ημερών πριν την εκπτωτική περίοδο και σε αυτήν να εφαρμόζεται η έκπτωση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθανάσης.
Όσο για τον νέο μηχανισμό καταγγελιών, ο αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι το υπάρχον σύστημα θα συμπληρωθεί κι από δυνατότητα Online υποβολής καταγγελίας, μέσω του ιστότοπου kataggelis.gov.gr. Η νέα δυνατότητα θα ενεργοποιηθεί προσεχώς, θα περιλαμβάνει την δυνατότητα καταχώρησης και ανώνυμης καταγγελίας και θα λειτουργεί συμπληρωματικά με την «Γραμμή Καταναλωτή» 1520, όπως διευκρίνισε
Τα εν λόγω μέτρα θα εξειδικευτούν την ερχόμενη Τρίτη σε σχετική συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και θα κατατεθούν σύντομα προς ψήφιση στη Βουλή.
Αν και δεν έχει γίνει γνωστή η ακριβής ημερομηνία εφαρμογής τους, ο στόχος, σύμφωνα με τους επικεφαλής του υπουργείου, παραμένει ίδιος: η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η μερική αποκλιμάκωση των τιμών ή έστω η διατήρησή τους στα ίδια επίπεδα, αντιστρόφως ανάλογα δηλαδή από τις αυξήσεις που παρατηρούνται εξαιτίας της ανοδικής πορείας του πληθωρισμού. Αυτό ήταν άλλωστε και το σκεπτικό για το άλλο μέτρο, το Καλάθι του νοικοκυριού, που έχει θέσει σε εφαρμογή εδώ και δύο και πλέον μήνες, από το ίδιο υπουργείο.
Σε αυτό το μέτωπο, τα στοιχεία της 10ης εβδομάδας που δόθηκαν την Τετάρτη στη δημοσιότητα δείχνουν ότι στο 92% των προϊόντων οι τιμές μειώθηκαν ή διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Για την ακρίβεια με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν πριν από δύο ημέρες στο υπουργείο Ανάπτυξης κι Επενδύσεων, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν, από το σύνολο των 833 προϊόντων που περιλαμβάνονται και είναι απολύτως συγκρίσιμα: στο 7%, ήτοι 55 προϊόντα, οι τιμές μειώθηκαν, στο 85%, ήτοι 714 προϊόντα οι τιμές παρέμειναν σταθερές και στο υπόλοιπο 8% ήτοι 64 προϊόντα η τιμή αυξήθηκε.
Οι επιδόσεις ήταν οριακά χειρότερες από την προηγούμενη (9η) εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, όπου η τιμή κατέγραψε μείωση στο 6% των προϊόντων, παρέμεινε σταθερή στο 92% των προϊόντων ενώ αυξήθηκε μόλις στο 2% των προϊόντων.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια το αρμόδιο υπουργείο ευαγγελίζεται ότι το μέτρο λειτουργεί τονώνοντας τον ανταγωνισμό και οδηγώντας σε συγκράτηση τιμών, διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό το διαθέσιμο εισόδημα των πιο ευάλωτων. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα σε τηλεδιάσκεψη που είχε μέσα στην εβδομάδα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων εξετάστηκαν τρόποι περαιτέρω ενίσχυσής και του Καλαθιού, με βασικό γνώμονα τον εμπλουτισμό του με περισσότερα προϊόντα. Οι αποφάσεις και σε αυτό το μέτωπο θα παρθούν την επόμενη εβδομάδα με τις ανακοινώσεις ωστόσο να έρχονται αργότερα.