Ρεύμα: Αλλαγές στην «πρεμιέρα» φορολόγησης των προμηθευτών

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ρεύμα: Αλλαγές στην «πρεμιέρα» φορολόγησης των προμηθευτών
Το πιο πιθανό ενδεχόμενο είναι η ανάκτηση των υπερεσόδων να γίνει εξαρχής για όλο το εξάμηνο Αύγουστος 2022 – Ιανουάριος 2023, αντί να ξεκινήσει από το τρίμηνο Αύγουστος-Οκτώβριος 2022 που προέβλεπε η σχετική ρύθμιση. Στη φάση σύνταξης βρίσκεται η ΚΥΑ, η οποία θα καθορίσει τη μεθοδολογία υπολογισμού των τυχόν συγκυριακά υπερβολικών εσόδων των εταιρειών, τα οποία και θα φορολογηθούν.

Πιθανότερο ενδεχόμενο είναι να διευρυνθεί η χρονική περίοδος που θα καλύπτει η πρώτη εφαρμογή του μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων των προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος, όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, στο περιθώριο της παρουσίασης της πρότασης για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).

Επίσης, ο κ. Σκρέκας άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην εισπράττονται άμεσα οι έκτακτες εισφορές των εταιρειών προμήθειας που θα προκύπτουν από τον μηχανισμό. Σε μία τέτοια περίπτωση, τα ποσά αυτά θα συμψηφίζονται με τα κεφάλαια που χορηγούνται στους παρόχους για τις επιδοτήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι η ρύθμιση του ΥΠΕΝ στα μέσα Νοεμβρίου, με την οποία νομοθετήθηκε ο μηχανισμός, προέβλεπε πως το μέτρο θα εφαρμόζεται ανά τρίμηνο, κάνοντας «πρεμιέρα» με την περίοδο Αύγουστος-Οκτώβριος 2022, δηλαδή με το πρώτο τρίμηνο εφαρμογής του νέου μοντέλου στη λιανική του ρεύματος, με την αναστολή των ρητρών αναπροσαρμογής. Μάλιστα, σύμφωνα με τη ρύθμιση η είσπραξη του 60%, από τα όποια υπερέσοδα προέκυπταν από τους υπολογισμούς της ΡΑΕ, θα γινόταν μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου 2022.

Ωστόσο, η διορία αυτή παρήλθε χωρίς να έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται το μέτρο και να έχουν προκύψει τα προς ανάκτηση ποσά. Έτσι, με βάση όσα ανέφερε χθες ο κ. Σκρέκας, πλέον εκτός απροόπτου η «πρεμιέρα» του μηχανισμού θα γίνει με τη φορολόγηση των εταιρειών προμήθειας για όλο το 6μηνο Αύγουστος 2022 – Ιανουάριος 2023.

Αναθεώρηση της μεθοδολογίας

Η αιτία για τη μετάθεση της εκκίνησης του μηχανισμού είναι η καθυστέρηση στην έκδοση της Κοινής Απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, για τον καθορισμό της μεθοδολογίας υπολογισμού των ποσών που θα ανακτώνται. Όπως ανέφερε χθες ο κ. Σκρέκας, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το υπουργείο Οικονομικών και η ΡΑΕ διαβουλεύονται επί της μεθοδολογίας.

Όπως έχει γράψει το Insider, η εμπλοκή στη φόρμουλα οφείλεται στο γεγονός ότι, σε σχέση με το αρχικό σχέδιο που είχε το ΥΠΕΝ για τον προσδιορισμό των υπερεσόδων, στην πορεία υπήρξε αλλαγή στην προσέγγιση αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο αυτά θα υπολογίζονται. Η αλλαγή αφορά τον καθορισμό των εύλογων εσόδων των προμηθευτών, βάσει τον οποίων θα προκύπτει αν μια εταιρεία είχε υπερέσοδα κάποιον μήνα, και πόσα.

Για τον καθορισμό αυτής της βάσης σύγκρισης, το αρχικό σχέδιο του ΥΠΕΝ ήταν να προσδιορισθεί κάθε μήνα μία οριζόντια εύλογη χρέωση, ίδια για όλους τους προμηθευτές. Η τιμή αυτή θα προέκυπτε συναρτήσει ενός μέσου όρου των τεσσάρων συνιστωσών κόστους που έχουν οι εταιρείες – δηλαδή των λειτουργικών τους εξόδων, του κόστους εξασφάλισης ποσοτήτων ρεύματος για το πελατολόγιό τους, των επισφαλειών από τους ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς και του κόστους για hedging (για όσους προμηθευτές προχωρούν σε αντιστάθμιση κινδύνου).

Ωστόσο, όπως προέκυψε και από τα στοιχεία που συνέλεξε στην πορεία η ΡΑΕ από τους παρόχους, διαφάνηκε πως υπάρχει μεγάλη απόκλιση στα κόστη των εταιρειών. Επομένως, η προσέγγιση της οριζόντιας εύλογης χρέωσης θα οδηγούσε σε υπερφορολόγηση ορισμένων προμηθευτών, και σε υποφορολόγηση κάποιων άλλων.

Εξατομικευμένοι υπολογισμοί

Σε αυτό το πλαίσιο, προκρίθηκε η λύση οι υπολογισμοί να γίνουν διακριτά για κάθε πάροχο, στη βάση των δικών του εξόδων. Από τις δύο μεθοδολογίες που πρότεινε η ΡΑΕ στο ΥΠΕΝ προς αυτή την κατεύθυνση, το υπουργείο επέλεξε την απλούστερη, η οποία καθιστά πιο εύκολους τους υπολογισμούς.

Έτσι, όπως έχει γράψει το Insider.gr, κάθε μήνα και για κάθε προμηθευτή, θα υπολογίζεται το «εύλογο περιθώριο δραστηριότητας», μία τιμή (σε ευρώ ανά Μεγαβατώρα) στην οποία θα ενοποιούνται τόσο τα λειτουργικά έξοδα και οι επισφάλειες, όσο και το εύλογο περιθώριο κέρδους. Το «εύλογο περιθώριο δραστηριότητας» θα αφαιρείται από τη διαφορά ανάμεσα στη χρέωσή του και το μέσο κόστος εξασφάλισης ηλεκτρικής ενέργειας από την εγχώρια χονδρεμπορική αγορά (συνυπολογίζοντας και το κόστος εξισορρόπησης).

Με το νούμερο που θα προκύπτει θα υπολογίζονται οι αυξημένες εισροές του παρόχου από την προμήθεια ρεύματος στο πελατολόγιό του. Από αυτές τις αυξημένες εισροές θα προσδιορίζονται τα υπερέσοδα, αφαιρώντας το κόστος για hedging τον συγκεκριμένο μήνα (για τις εταιρείες που προχωρούν σε αντιστάθμιση κινδύνου).

Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, με δεδομένο ότι έχει πλέον «κλειδώσει» η μεθοδολογία, η Κοινή Υπουργική Απόφαση βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε φάση σύνταξης. Με δεδομένο πάντως ότι ο πρώτος «γύρος» φορολόγησης των προμηθευτών θα περιλάβει μέχρι και τον Ιανουάριο, πλέον η ΚΥΑ μπορεί να εκδοθεί έως και τις αρχές του επόμενου μήνα, ώστε στη συνέχεια η ΡΑΕ να ζητήσει τα σχετικά στοιχεία από τους προμηθευτές για όλο το εξάμηνο, για να προχωρήσει στους υπολογισμούς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider