Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη δημιουργία του «καλαθιού της Σαρακοστής», ενώ δεν θα αργήσουν να γίνουν και οι επίσημες ανακοινώσεις.
Όπως εκτίμησε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, μια πιθανή ημερομηνία έναρξης του σαρακοστιανού καλαθιού θα μπορούσε να είναι η 15η Φεβρουαρίου, ωστόσο δεν αποκλείεται να είναι και νωρίτερα.
Όπως έγινε με το καλάθι των Χριστουγέννων, τώρα θα προστεθούν νηστίσιμα τρόφιμα, προκειμένου να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά, «ώστε να μπορέσουν όλοι οι συμπολίτες μας να αγοράσουν τα βασικά που απαιτούνται για τη Σαρακοστή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθανάσης.
Ποια προϊόντα θα μπουν στο σαρακοστιανό καλάθι
Το «καλάθι της Σαρακοστής» αφορά σε μια προσπάθεια εμπλουτισμού του καλαθιού του νοικοκυριού με νηστίσιμα προϊόντα, στα πρότυπα του εορταστικού καλαθιού που ίσχυσε την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. Στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού αναμένεται να προστεθούν προϊόντα που παραδοσιακά επιλέγουν οι καταναλωτές την περίοδο της νηστείας όπως κατεψυγμένα θαλασσινά, ταραμοσαλάτα, χαλβάς.
Υπενθυμίζεται άλλωστε πως ήδη στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού του νοικοκυριού συμπεριλαμβάνονται κάποια προϊόντα που μπορούν να καταναλωθούν την περίοδο της Σαρακοστής όπως τα κατεψυγμένα λαχανικά (φασολάκια, αρακάς κλπ) και τα όσπρια.
Έπεται το πασχαλινό καλάθι
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το σαρακοστιανό καλάθι αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ έως και λίγες ημέρες πριν το Πάσχα, προκειμένου στη συνέχεια να δώσει τη θέση του στο πασχαλινό καλάθι, το οποίο επίσης θα εμπλουτιστεί με προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνει ο Έλληνας την περίοδο του Πάσχα. «Το πασχαλινό τραπέζι θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο», σχολίαζε στο insider.gr κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ενδιαφέρον και για νέο καλάθι για τα παιδιά
Ταυτόχρονα και ενόψει του Πάσχα εξετάζεται η δημιουργία και ενός ακόμη καλαθιού για τα παιδιά - το οποίο θα περιλαμβάνει παιχνίδια, λαμπάδες κλπ - και το οποίο θα λειτουργήσει στα πρότυπα του «καλαθιού» του Αη-Βασίλη που δημιουργήθηκε από τις 14 Δεκεμβρίου έως και τις 11 Ιανουαρίου για τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
«Γίνονται συζητήσεις και για νέο καλάθι παιχνιδιών. Υπάρχει ενδιαφέρον, ενώ υπενθυμίζω πόσο μεγάλο ήταν τελικά το ενδιαφέρον των καταστημάτων παιχνιδιών για συμμετοχή στην πρωτοβουλία του καλαθιού του Αη-Βασίλη», σημείωνε η ίδια πηγή.
Έρχεται παράταση 3-4 μηνών στο καλάθι του νοικοκυριού
Δεδομένων των αναφορών της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία νέων, εποχικών καλαθιών, τα σενάρια επέκτασης της ισχύος του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένα. Και αυτό γιατί φέτος το Πάσχα «πέφτει» στις 16 Απριλίου 2023, ενώ η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού έχει αρχική ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου. Υπενθυμίζεται εδώ ότι το μέτρο του καλαθιού του νοικοκυριού, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης, τέθηκε σε ισχύ στις 2 Νοεμβρίου του περασμένου έτους.
Όπως εξήγησε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου «η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα έκτακτο μέτρο περιορισμένου χρόνου. Και η άδεια που πήραμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι περιορισμένου χρόνου. Προσωπικά όμως θεωρώ ότι είναι αυτονόητη μια παράτασή του κατά 3-4 μήνες».
Παρ’ όλα αυτά, η επέκταση του μέτρου θα απαιτήσει τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έχει ανάψει υπό προϋποθέσεις το «πράσινο φως» για την εφαρμογή του καλαθιού του νοικοκυριού.
Πού «σκοντάφτει» η ένταξη περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο καλάθι
Σε ό,τι αφορά τις διεργασίες στην κατεύθυνση ένταξης περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού, ώστε να επιτευχθεί μια σχετική ισορροπία με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που βρίσκονται σε αυτό, όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, οι διαδικασίες φαίνεται πως δεν προχωρούν. «Δεν υπάρχει κινητικότητα από την πλευρά της βιομηχανίας τροφίμων», σχολίαζε το στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης.
«Έχω δώσει χρόνο στις βιομηχανίες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ να συζητήσουν για μεγαλύτερες προσφορές. Ως τώρα αυτό που βλέπω είναι προσφορές ανάξιες λόγου, όχι συγκλονιστικές», αποκάλυψε την προηγούμενη εβδομάδα ο κ. Γεωργιάδης, επιβεβαιώνοντας πως για την ώρα δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών.
Υπενθυμίζεται ότι στόχος του υπουργείου είναι «να υπάρχει σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κι ένα επώνυμο». Μάλιστα για τον λόγο αυτό έχει ζητηθεί και η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει καμία στρέβλωση στην αγορά, εάν σε κάποιες κατηγορίες του καλαθιού αυξηθούν τα επώνυμα προϊόντα.
Στο μεταξύ, από σήμερα Τετάρτη η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού εισέρχεται στη 14η εβδομάδα εφαρμογής της. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (σ.σ. της 13ης εβδομάδας), από 833 προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού, 57 (7%) ανέβηκαν, 57 (7%) μειώθηκαν και 719 (86%) παρέμειναν σταθερά.