Το Ντουμπάι επανέφερε το σχέδιο των ιπτάμενων ταξί, προσφέροντας αυτή τη φορά αρκετές λεπτομέρειες για την απογείωσή τους έως το 2026.
Ήδη από το 2017, η εμπορική πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων είχε υποσχεθεί την κυκλοφορία ιπτάμενων ταξί στην πόλη που φιλοξενεί ήδη το ψηλότερο κτίριο του κόσμου και άλλα αρχιτεκτονικά θαύματα. Μια σειρά από εταιρείες έχουν επίσης «ανακυκλώσει» αυτές τις υποσχέσεις, οι περισσότερες εγκαίρως για να συμπεριληφθούν στην ετήσια Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής της κυβέρνησης του Ντουμπάι, η οποία ξεκίνησε σήμερα.
Ο ηγέτης του Ντουμπάι, ο σεΐχης Mohammed bin Rashid Al Maktoum, ανακοίνωσε την Κυριακή στο Twitter το επαναλανσάρισμα του προγράμματος των ιπτάμενων ταξί. Αυτή τη φορά, το Ντουμπάι ανέδειξε στο διαφημιστικό βίντεο το ηλεκτρικό ιπτάμενο ταξί με έξι ρότορες που κατασκευάστηκε από την Joby Aviation από την Σάντα Κρουζ της Καλιφόρνιας.
Η συνεργασία με την Joby Aviation, αντί για τα κινεζικής κατασκευής EHang 184 και XPeng X2 ή το γερμανικής κατασκευής ηλεκτρικό Volocopter, που είχαν προηγουμένως συμμετάσχει σε παρουσιάσεις στο Ντουμπάι, δεν εξηγήθηκε από τους αξιωματούχους των Εμιράτων. Τα αεροσκάφη Joby παρουσιάστηκαν σε περίπτερο στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής της Κυβέρνησης τη Δευτέρα.
«Είμαστε ενθουσιασμένοι με την ευκαιρία και διερευνούμε ενεργά το ενδεχόμενο», δήλωσε ο Oliver Walker-Jones, εκπρόσωπος της Joby Aviation. Ο Ahmed Bahrozyan, αξιωματούχος της Αρχής Οδών και Μεταφορών του εμιράτου (RTA), δήλωσε αντίστοιχα στον κρατικό ραδιοφωνικό σταθμό Dubai Eye τη Δευτέρα ότι «είναι νωρίς ακόμα» για το σχέδιο. «Δεν έχουμε ακόμη υπογράψει με κανέναν εταίρο», είπε.
Τέσσερις «πιάτσες»
Μια άλλη διαφορά της τελευταίας δέσμευσης για ιπτάμενα ταξί είναι η παραχώρηση συγκεκριμένων στοιχείων σχετικά με το πρόγραμμα. Η πόλη σχεδιάζει τέσσερα «vertiports», ένα στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι, το πιο πολυσύχναστο στον κόσμο για διεθνή ταξίδια, ένα στο κέντρο του Ντουμπάι, ένα στο τεχνητό αρχιπέλαγος Palm Jumeirah και ένα στη Μαρίνα του Ντουμπάι. Τα σημεία αυτά θα περιλαμβάνουν δύο εξέδρες εκτόξευσης και τέσσερα σημεία φόρτισης για τα ιπτάμενα ταξί.
«Πιστεύουμε ότι πρόκειται για ελκυστικές περιοχές με επιχειρηματικούς και τουριστικούς κόμβους που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σημαντική ζήτηση», σημείωσε ο Bahrozyan.
Και πόσο θα κοστίζει;
Η τιμή για τα ιπτάμενα ταξί «θα είναι στο εύρος μιας υπηρεσίας λιμουζίνας στο Ντουμπάι, ίσως λίγο υψηλότερη», δήλωσε ο Bahrozyan. Η RTA περιγράφει τις τιμές των υπηρεσιών λιμουζίνας έως «τουλάχιστον κατά 30% υψηλότερες από τις τιμές των ταξί» στην πόλη. Τα ταξί έχουν ελάχιστο κόμιστρο περίπου 3,25 δολάρια και χρεώνουν 0,50 δολάρια ανά χιλιόμετρο.
Μία άλλη αλλαγή σε σχέση με τα προηγούμενα σχέδια, είναι ότι η RTA σκοπεύει να δώσει πρώτα άδεια σε ταξί με πιλότο, αντί για αυτόνομα. Ο Bahrozyan μίλησε για πιλότο και θέσεις για επιβάτες, όπως ακριβώς είναι τα ηλεκτρικά ιπτάμενα ταξί της Joby. Ωστόσο, ο Bahrozyan είπε ότι θα συνεχιστούν τα τεστ για τα ιπτάμενα ταξί.