«Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» οι μειώσεις των τιμών στα τρόφιμα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» οι μειώσεις των τιμών στα τρόφιμα
Την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι πρώτες μειώσεις στις τιμές των τροφίμων θα γίνουν ορατές τον Μάρτιο, η μια μετά την άλλη κορυφαίες επιχειρήσεις προειδοποιούν για νέες ανατιμήσεις μέσα στο 2023. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το σύνολο της ακρίβειας το καλάθι του νοικοκυριού αλλά παίρνει το «πράσινο φως» ως τις αρχές του καλοκαιριού.

Το μεγαλύτερο στοίχημα του 2023 θα αποτελέσει αναμφίβολα η προσπάθεια μείωσης των τιμών στα τρόφιμα, την ώρα που η μια μετά την άλλη κορυφαίες επιχειρήσεις προειδοποιούν για νέο γύρο ανατιμήσεων, με φόντο τα αυξημένα κόστη.

Και μπορεί ο πληθωρισμός να κατέγραψε νέα αποκλιμάκωση τον Ιανουάριο στο 7%, ωστόσο η άνοδος στις τιμές των τροφίμων καλά κρατεί, αγγίζοντας το 15,4%. Παρά τις πρώτες ενδείξεις για «φρενάρισμα» των ανατιμήσεων σε ορισμένα είδη διατροφής, το κύμα ακρίβειας εξακολουθεί να τρομάζει τους καταναλωτές. Και αυτό γιατί, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα στα οποία έχουν καταγραφεί κάποιες μειώσεις τιμών, είναι εκείνα τα οποία κατέγραψαν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα.

«Εκτιμώ πως μια μείωση της τιμής στα τρόφιμα θα καταγραφεί τον Μάρτιο», ανέφερε χθες, στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε για το «καλάθι του νοικοκυριού» ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης. Όπως εξήγησε, οι τιμές στα τρόφιμα παραμένουν αυξημένες, καθώς οι επιχειρήσεις του κλάδου διαθέτουν ακόμη αποθέματα, τα οποία πρέπει να πουλήσουν. «Υπάρχει σοβαρή διαφορά φάσης», παραδέχτηκε.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης «βλέπει» μια εκλογίκευση των τιμών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα. «Δεν θα γυρίσουμε ποτέ στα επίπεδα που ήμασταν γιατί κάποια κόστη δεν θα ξαναγυρίσουν εκεί που ήταν, όπως η ενέργεια και το μισθολογικό κόστος. Αλλά θα υπάρξει μια ισορροπία», εκτίμησε ο κ. Παντελιάδης, μιλώντας την περασμένη εβδομάδα σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της HORECA 2023. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι έχουν αρχίσει και καταγράφονται μειώσεις τιμών, ωστόσο είναι σαφώς μικρότερες έναντι των ανατιμήσεων που καταγράφηκαν το προηγούμενο διάστημα. «Υπάρχουν προϊόντα που αυξήθηκαν πάρα πολύ και έχουν μειωθεί όπως χαρτικά, χοιρινό, καφές, σπορέλαια, αγελαδινά. Για την ώρα αυτά είναι σταγόνα στον ωκεανό», εξήγησε ο ισχυρός άντρας της METRO AEBE, προσθέτοντας πως περισσότερα προϊόντα έχουν ανατιμήσεις παρά υποτιμήσεις. «Έρχονται ακόμη πολλές ανατιμήσεις και σε τρόφιμα και σε μη τρόφιμα», προέβλεψε.

«Θεωρώ ότι απέχουμε πάρα πολύ από το να μιλήσουμε για μείωση των τιμών στον κλάδο των τροφίμων. Ίσως μπορέσουμε, όμως, να δούμε μια σταθεροποίηση των τιμών τους επόμενους μήνες», εκτίμησε προ δεκαημέρου ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας. Όπως σημείωσε, επικαλούμενος τα τελευταία στοιχεία που παρουσιάζει η αγορά, η άνοδος των τιμών καταναλωτή παραμένει σημαντικά ηπιότερη των τιμών εισαγωγών και παραγωγού σε τρόφιμα, ποτά, καπνό και ενεργειακά προϊόντα, γεγονός που «ίσως δυσκολέψει την αποκλιμάκωση των τελικών τιμών, με δεδομένο ότι πάντοτε υπάρχει μια χρονική υστέρηση μέχρι να περάσει το κόστος παραγωγής στις τιμές στο ράφι».
Την ίδια στιγμή για νέο γύρο ανατιμήσεων προσεχώς προειδοποιούν κορυφαίοι όμιλοι, όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και η Coca-Cola HBC.

Όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, μιλώντας στους δημοσιογράφους, στο περιθώριο συνέντευξης Τύπου για το σήμα επισκέψιμου ζυθοποιείου, στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε ανατιμήσεις στα προϊόντα της για τον καταναλωτή κατά μέσο όρο 5% το 2022, ενώ για το 2023 οι ανατιμήσεις υπολογίζονται κοντά στο 9%.

«Μεγάλη πρόκληση για την αγορά της μπύρας παραμένει το κόστος», παραδέχθηκε με τη σειρά του και ο Αλέξανδρος Κουρής, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων που παράγει τις premium μπύρες Νήσος. «Πρώτες ύλες και ενέργεια αποτελούν ένα τεράστιο πρόβλημα», σημείωσε, τονίζοντας πως και οι «μικροί» του κλάδου αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις τουλάχιστον 12% για να διαχειριστούν τα υπέρογκα κόστη».

Νέο γύρο ανατιμήσεων εντός του 2023 «βλέπει» η διοίκηση της Coca-Cola HBC, λόγω της ανόδου του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας. «Κατά τη διάρκεια του 2022 κατορθώσαμε να διαχειριστούμε μια σημαντική αύξηση του κόστους λόγω του πληθωριστικού κύματος στις βασικές αγορές δραστηριοποίησής μας», ανέφεραν τα στελέχη του ομίλου την περασμένη Τρίτη, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με αναλυτές και επενδυτές που ακολούθησε τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων για τη χρήση του 2022. «Το 2022 το συνολικό σχέδιο αναπροσαρμογής των τιμών προχώρησε πολύ καλά, χωρίς να υπάρξει κανένα πρόβλημα στους πελάτες μας σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιούμαστε», τόνισαν, αναγνωρίζοντας πως το σχέδιο ανατιμήσεων αντιστοιχεί στα δύο τρίτα της ανάπτυξης του ομίλου τη χρονιά που μας πέρασε. Μάλιστα, όπως εκτίμησε η διοίκηση, θα σημειωθούν κι άλλες ανατιμήσεις μέσα στην τρέχουσα χρονιά.

Διεθνείς κολοσσοί σέρνουν το χορό των ανατιμήσεων

Πρόσφατα και η Unilever προειδοποίησε πως θα προχωρήσει σε νέες αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της. Μετά λοιπόν τις αυξήσεις - ρεκόρ που γνώρισαν τα προϊόντα της το τελευταίο τρίμηνο του 2022, η Unilever ανακοίνωσε ότι θα ανεβάσει και άλλο τις τιμές στα συσκευασμένα τρόφιμα, καθώς και στα απορρυπαντικά και τα σαπούνια, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει το αυξανόμενο κόστος παραγωγής.

Σύμφωνα με στελέχη του πολυεθνικού κολοσσού, οι αυξήσεις των τιμών αναμένεται να συνεχιστούν και το δεύτερο εξάμηνο του 2023, αλλά πιο περιορισμένα, καθώς αναμένεται να έχει περάσει το «peak» του πληθωρισμού. Το τελευταίο τρίμηνο του 2022, η εταιρεία αύξησε τις τιμές των προϊόντων της κατά 13,3%.

«Ψήνεται» παράταση για το καλάθι του νοικοκυριού

«Είναι τελείως αδύνατο το καλάθι του νοικοκυριού να αντιμετωπίσει την ακρίβεια στο σύνολό της. Καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να το κάνει αυτό», ανέφερε χθες ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. «Η ακρίβεια δεν είναι κάτι που αντιμετωπίζεται με το καλάθι του νοικοκυριού» πρόσθεσε, τονίζοντας ωστόσο ότι αποτελεί ένα εργαλείο και «οι καταναλωτές, οι πιο ευαίσθητοι στις ανατιμήσεις, μπορούν να βρουν ένα καταφύγιο χαμηλού έως και μηδενικού πληθωρισμού». «Γενικώς το καλάθι του νοικοκυριού έχει αποδείξει ότι μπορεί να συγκρατήσει και - σε ορισμένες περιπτώσεις - να μειώσει τις τιμές», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Αυτός είναι και ο λόγος που «ψήνεται» παράταση του μέτρου, αφού το καλάθι έχει αρχική ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023. Υπενθυμίζεται ότι τέθηκε σε εφαρμογή στις 2 Νοεμβρίου 2022 και πλέον διανύει τη 16η εβδομάδα συνεχούς λειτουργίας του. «Προσανατολίζομαι σε μια τρίμηνη παράταση του καλαθιού, μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού. Το έχω ήδη συζητήσει με την Επιτροπή Ανταγωνισμού», αποκάλυψε χθες ο κ. Γεωργιάδης.

Όπως άλλωστε ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αυξάνονται σε 60, από 51 που ήταν μέχρι πρότινος, οι κατηγορίες των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού». Σε αυτό εισέρχονται μόνιμα το νωπό μοσχάρι που είχε προστεθεί προσωρινά και κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, το γάλα υψηλής παστερίωσης ή μακράς διάρκειας - πλήρες και με χαμηλά λιπαρά, το λευκό τυρί και η σοκολάτα.

Ταυτόχρονα, το κοτόπουλο «σπάει» σε δύο κατηγορίες, ολόκληρο και σε κομμάτια, τα όσπρια διαιρούνται σε τρεις κατηγορίες, ώστε να βρίσκονται μέσα στο καλάθι υποχρεωτικά: φακές, φασόλια και ρεβύθια, ενώ στα αλλαντικά μπαίνουν υποχρεωτικά και οι δύο κατηγορίες γαλοπούλα και πάριζα, έναντι της επιλογής για μια εκ των δύο που υπήρχε μέχρι σήμερα.

Με στόχο, τέλος, την κάλυψη των διατροφικών αναγκών των καταναλωτών την περίοδο της Σαρακοστής στο καλάθι του νοικοκυριού μπαίνουν προσωρινά ο χαλβάς, οι νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές), καθώς και δύο τουλάχιστον είδη κατεψυγμένων θαλασσινών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Έρχεται γρήγορο Internet στα σχολεία της χώρας με την βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης

«Μικρές ΔΕΗ» από ομάδες επιχειρήσεων για φθηνό ρεύμα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider