Ο τομέας της ανακαίνισης αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και η αγορά έχει θέσει σαν στόχο να δώσει φρέσκια όψη στα «γερασμένα» κτήρια, εξωτερική και εσωτερική, λειτουργική και αισθητική, είτε αυτά προορίζονται για ιδιοκατοίκηση είτε για πώληση ή για κάθε είδους εμπορική/επαγγελματική εκμετάλλευση. Η περιορισμένη διαθεσιμότητα εκτάσεων για την κατασκευή νέων ακινήτων στην Αθήνα δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες για την ανάπτυξη του τομέα των ανακαινίσεων. Καθώς η αγορά κατοικίας θεωρείται από πολλούς ως μια επένδυση με άμεση απόδοση, το lifting που προσφέρει μια ριζική ανακαίνιση στα ήδη υπάρχοντα σπίτια, αποτελεί την ιδανική λύση για τη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του ακινήτου.
Σε αυτές τις προκλήσεις αναφέρεται σε συνέντευξη που παραχωρεί στο Insider.gr, ο κ. Δημήτρης Νάστος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ανακαινίσεων Nas.Co. Όπως σημειώνει, η ανακαίνιση έχει πλέον εξελιχθεί και αποτελεί έναν τομέα από μόνη της χωρίς να είναι πια το «παραπαίδι» της οικοδομής όπως συνέβαινε στο παρελθόν, όπου τις εργασίες ανακαίνισης, συχνά, δεν τις αναλάμβαναν εξειδικευμένοι επαγγελματίες αλλά άτομα με ελλιπή κατάρτιση και τα αποτελέσματα στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν από μη επιθυμητά έως απογοητευτικά. Η αρχή έγινε με κάποιους οραματιστές του χώρου, οι οποίοι διέβλεψαν την ανάγκη που υπήρχε στην αγορά να καλυφθεί ο ιδιώτης/ιδιοκτήτης ακινήτου με υπηρεσίες που θα αναλαμβάνουν όλα τα στάδια κατασκευής ακόμη και του εξοπλισμού και της διακόσμησης κάτω από τον ενιαίο σχεδιασμό και έλεγχο μιας και μόνο εταιρείας που θα προσέφερε πακέτο λύσεων με το «κλειδί στο χέρι». Ένας τέτοιος οραματιστής ήταν και ο κ. Νάστος, ο οποίος από το 2008 άρχισε να στρέφεται σε υπηρεσίες και προϊόντα «πακέτα» κάνοντας την αρχή με το έτοιμο κούφωμα και εμπλουτίζοντας σταδιακά τις υπηρεσίες της εταιρείας για να φθάσουν στη σημερινή τους μορφή όπου περιλαμβάνουν ένα ολοκληρωμένο «πακέτο» κατασκευής ή ανακαίνισης και μάλιστα, επιχειρηματικά συνδυάζεται και με το Real Estate. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο καταναλωτής που θέλει να ανακαινίσει ένα ακίνητο, έχει τη δυνατότητα να λάβει μέσα σε λίγες ώρες προτάσεις για το σχεδιασμό, τις εργασίες, τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, κάθε είδους κατασκευές ακόμη και για τα έπιπλα και τη διακόσμηση. Πρόκειται για ένα υβριδικό μοντέλο, για μια καινοτομία στην ελληνική αγορά, η οποία απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό.
Για το καινοτόμο αυτό εγχείρημα αλλά και για την πορεία της αγοράς και του real estate μιλάει στο Insider.gr ο κ. Δημήτρης Νάστος:
-Έχετε δημιουργήσει ένα υβριδικό μοντέλο υπηρεσιών από το σχεδιασμό μέχρι την κατασκευή, τη διακόσμηση και την επίπλωση. Πρόκειται για ένα «πακέτο» κατασκευής ή ανακαίνισης με το «κλειδί στο χέρι». Σε ποιους απευθύνονται οι υπηρεσίες σας;
Απευθυνόμαστε σε όλο τον κόσμο: σε ιδιώτες που χτίζουν ή ανακαινίζουν, σε επιχειρηματίες, σε κατασκευαστές, σε επαγγελματίες που εμπλέκονται άμεσα και έμμεσα με την κατασκευή και νευραλγικούς κλάδους όπως είναι ο Τουρισμός, τα Ακίνητα κλπ. Αναλαμβάνουμε όλο το φάσμα των παρεμβάσεων, από το σχεδιασμό, την κατασκευή αλλά και εργασίες ανακαίνισης, διακόσμησης και αποπεράτωσης προσφέροντας υπηρεσίες και υλικά/προϊόντα από πλακάκια μέχρι συστήματα θέρμανσης τελευταίας τεχνολογίας, φωτιστικά και έπιπλα.
-Πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί η αγορά των ακινήτων το επόμενο διάστημα;
Θεωρώ ότι η αγορά ακινήτων θα κάνει μια ελαφριά «κοιλιά» λόγω των πολιτικών και γεωπολιτικών καταστάσεων (εκλογές, πόλεμος στην Ουκρανία) αλλά θα ανακάμψει ξανά. Τα νεόδμητα παρουσιάζουν μια σχετική κάμψη αλλά αυτά που είναι να πουληθούν, θα πουληθούν. Ειδικότερα όμως στην Αττική, ο τομέας της ανακαίνισης και του real estate θα έχει συνεχή ανάπτυξη επειδή η διαθέσιμη γη είναι περιορισμένη. Επομένως, οι ανακαινίσεις σε αυτή την περίπτωση αποτελούν μονόδρομο.
-Πόσο συχνά θεωρείτε ότι πρέπει να γίνεται ανακαίνιση σε μια κατοικία;
Μετά από μια 15ετία το ακίνητο απαιτεί συντήρηση (υδραυλικά, αλλαγή σε πλακάκια, ηλεκτρολογικά, συστήματα θέρμανσης κλπ). Για παράδειγμα, τα σπίτια του 1970 ή του 1980, ακόμη και του 2000 χρειάζονται ριζική ανακαίνιση. Το σπίτι στα 30 χρόνια «γερνάει».
-Γίνονται ανακαινίσεις ή ο πληθωρισμός και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος έχουν φρενάρει τη διάθεση των καταναλωτών για τέτοιου είδους επενδύσεις;
Μετά από την κρίση του 2012, η ανακαίνιση ήρθε για να μείνει. Μέχρι τότε ήταν κατά κάποιο τρόπο το «παραπαίδι» της οικοδομής και οι εργασίες εκτελούνταν από μη εξειδικευμένους, συχνά από γνωστούς ή φίλους που είχαν κάποιες γνώσεις, με αμφίβολης ποιότητας αποτελέσματα. Υπήρχε ένα στρατηγικό κενό στην αγορά. Ο κόσμος λόγω περιορισμένου χρόνου δεν είχε τη δυνατότητα να ασχοληθεί με την ανακαίνιση ή τις κατασκευαστικές εργασίες του ακινήτου του αλλά επίσης δεν είχε πού να απευθυνθεί για το σύνολο των εργασιών που απαιτούνταν. Έτσι, από το 2008 άρχισε να σχηματοποιείται στο μυαλό μου η ιδέα της δημιουργίας ενός “mall” της ανακαίνισης. Και τελικά αυτό γίναμε. Ήρθαμε για να καταρρίψουμε το ρητό «εάν δεν χτίσεις και δεν παντρέψεις….» και να τα κάνουμε όλα πιο εύκολα. Ολοκληρωμένα και συγχρόνως tailor made. Είμαστε πλέον μια τεχνική και εμπορική εταιρεία, κάνουμε εισαγωγές, φτιάχνουμε χρονοδιαγράμματα, κατόψεις, design (το οποίο περιλαμβάνεται στην τιμή) κοκ. Οι προσφορές μας είναι υπεραναλυτικές, έχουμε τεράστια γκάμα προϊόντων και επιλογών ώστε ο ενδιαφερόμενος να επιλέγει ανάλογα με τις ανάγκες και τον προϋπολογισμό του.
-Τι θεωρείτε ότι πρέπει να προσέχει ο καταναλωτής όταν πρόκειται να ανακαινίσει ή ακόμη και να χτίσει;
Η Αθήνα είναι πλέον ένα απέραντο εργοτάξιο. Υπάρχουν πολλοί επενδυτές οι οποίοι έχουν αγοράσει δεκάδες σπίτια και δεδομένης της περιορισμένης προσφοράς, οι τιμές είναι υψηλές τόσο για ενοικίαση όσο και για αγορά. Ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη ότι τα ακίνητα αποτελούν επένδυση με καλή απόδοση. Με βάση αυτό το δεδομένο και συνυπολογίζοντας ότι τα περισσότερα κτίρια στην Αθήνα είναι παλιά, θα πρέπει να επενδύει στην ανακαίνιση και να την εμπιστεύεται σε εξειδικευμένους επαγγελματίες.
Οι προσφορές των επιχειρήσεων είθισται να είναι αναλυτικές και διαφανείς. Ωστόσο, θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψη ότι ένα τελικό κόστος από μόνο του δεν λέει κάτι ούτε είναι πάντα συγκρίσιμο καθώς υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποιότητες υλικών και εργασιών. Η εμπειρία και η αξιοπιστία της εταιρείας που αναλαμβάνει το έργο είναι σημαντική. Οι γραπτές συμφωνίες, τα χρονοδιαγράμματα και ο σεβασμός της άποψης και της επιθυμίας του καταναλωτή είναι επίσης σημαντικά. Και φυσικά, σημαντικό είναι και το after sales service, καθώς μια καλή συνεργασία μεταξύ επαγγελματία και ιδιοκτήτη ακινήτου είναι συνήθως μακροχρόνια και μπορεί να καλύπτει όποια ανάγκη και εάν προκύψει μελλοντικά. Για παράδειγμα, στη δική μας εταιρεία, μέσα σε λίγες ώρες έχουμε βοηθήσει τον πελάτη να επιλέξει τι θέλει σεβόμενοι τις επιθυμίες του. Δεν επιβάλουμε κάποιο design αλλά προτείνουμε ανάλογα με την ανάγκη και τη χρήση. Πραγματοποιούμε αυτοψία στα σπίτια και κάνουμε εξατομικευμένες προτάσεις οι οποίες αποτυπώνονται λεπτομερώς και συνοδεύονται από χρονοδιαγράμματα.
Ως προς τις τιμές, αυτές είναι συνήθως θέμα επιλογής του πελάτη. Μια εταιρεία πρέπει να έχει επιλογές για κάθε budget, όταν όμως μια προσφορά περιλαμβάνει όλες τις εργασίες για ένα έργο, από την αρχή μέχρι το τέλος, τότε συνήθως συμφέρει περισσότερο από το να ανατίθεται η κάθε εργασία ξεχωριστά σε κάποιον επαγγελματία. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο συντονισμός είναι αρκετά δύσκολος και στο τέλος με κάποιο τρόπο το budget απογειώνεται. Η δική μας εταιρεία ουσιαστικά χρηματοδοτεί τα έργα καθώς οι πληρωμές γίνονται κατά την παράδοση. Σε αυτό φυσικά βοηθάει και το γεγονός ότι έχουμε αποθέματα, έχουμε επενδύσει σε αποθήκες, σε δικά μας logistics και υλικά και δεν κινδυνεύουμε να αναιρέσουμε την υπόσχεσή μας σε κάποιον πελάτη επειδή υπάρχει έλλειψη σε κάποιο υλικό/προϊόν στην αγορά ή επειδή ανέβηκαν οι τιμές όπως συνέβη πρόσφατα με πολλά προϊόντα και υλικά στις αλυσίδες εφοδιασμού.