Το Insider.gr είχε «διακινδυνεύσει» την πρόβλεψη, η Ελλάδα να βρεθεί στο στρατόπεδο υποστήριξης της γερμανικής πρότασης όσον αφορά τις αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας. Η παραδοξότητα αυτή «κινδυνεύει» κατά τα φαινόμενα να επαληθευτεί.
Την Παρασκευή στο Eurogroup από τη γερμανική Κυβέρνηση παρουσιάστηκε μία αντίθετη προς εκείνη της Κομισιόν πρόταση. Το Βερολίνο πρότεινε συγκεκριμένους αριθμητικούς στόχους προσαρμογής για το χρέος, έναντι της πρότασης της Κομισιόν για αλα κάρτ συμφωνίες με την κάθε χώρα μέλος.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η «σκιώδης» πλευρά της συζήτησης για την αναμόρφωση του Συμφώνου Σταθερότητας που αφορά την Ελλάδα
Η έκπληξη από την πλευρά του Βερολίνου – την παρουσίασε ο ΥΠΟΙΚ κ. Λίντνερ – φαίνεται να «βολεύει» την Ελλάδα σε όλα τα επίπεδα. Συγκεκριμένα, ο κ. Λίντνερ πρότεινε ετήσια μείωση του χρέους κατά «έως και μία μονάδα του ΑΕΠ» για τις χώρες των οποίων το χρέος υπερβαίνει το 60% και έχουν έλλειμμα πάνω από το 3% του ΑΕΠ. Και αστειεύτηκε: «Δεν είναι πολύ φιλόδοξος στόχος, μια χώρα με χρέος άνω του 100% θα χρειαζόταν 40 χρόνια Και στη ζωή μου δεν θα δω τον στόχο να επιτυγχάνεται…».
Η Κομισιόν αντίθετα επιμένει – με την υποστήριξη της Γαλλίας και της Ιταλίας ιδιαίτερα στην «μη αριθμητική» προσέγγιση, αλλά στην αλά καρτ προσαρμογή ανάλογα με την κατάσταση και την τάση της κάθε οικονομίας. Η γερμανική πρόταση για την Ελλάδα μοιάζει «παιχνιδάκι» αν λάβει κανείς υπ’όψιν του ότι για το 2024 που θα ξανα-εφαρμοσθεί το Σύμφωνο Σταθερότητας, η μείωση του χρέους στην Ελλάδα θα είναι πολλαπλάσια - χωρίς καταναγκασμό από το Σύμφωνο Σταθερότητας - εκείνης που προτείνει η Γερμανία.
Ήδη από το 2021 - 22 και το 2023 έχει μειωθεί από τα επίπεδα του 200% σε 171% και ήδη διολισθαίνει μέχρι και το 2024 κατά ίσως και δέκα ακόμα μονάδες, με όσα ετοιμάζονται και προς το παρόν δεν... λέγονται. Βέβαια, το πρόβλημα είναι ότι αυτή η «ρύθμιση» που προτείνει το Βερολίνο θα είναι μόνιμη και σαν τέτοια κανένας δεν μπορεί να ξέρει τι γίνεται σε 5 – 6 χρόνια από σήμερα, ειδικά αν κοιτάξει κανείς πίσω του τι έχει συμβεί εδώ και 3 – 4 χρόνια.
Εκεί η πρόταση της Κομισιόν «κερδίζει» καθώς η αλα κάρτ συμφωνία μοιάζει πιο ρεαλιστική και προσαρμοσμένη στην κατάσταση κάθε χώρας στην εκάστοτε συγκυρία. Προς το παρόν όμως, η γερμανική κυβέρνηση έχει την υποστήριξη έντεκα χωρών που έχουν υπογράψει μια ανοιχτή επιστολή: με τη Γερμανία και την Αυστρία, είναι μαζί η Βουλγαρία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Κροατία, οι τρεις χώρες της Βαλτικής, η Δανία, η Σλοβενία και το Λουξεμβούργο. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται Ιρλανδία και Σλοβακία. Που πάει να πει ότι δεκατρείς από τους είκοσι επτά αν και όχι ολότελα σύμφωνοι με το Βερολίνο εν τούτοις παραμένουν απέναντι στην πρόταση της Κομισιόν.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Μια «παγίδα» της Κομισιόν απειλεί να «ακυρώσει» το κέρδος μιας αναβάθμισης του δημόσιου χρέους
Η αντίθεση όλων δεν έχει να κάνει μόνο με την αυστηρότητα ή μη απέναντι στον στόχο μείωσης του χρέους αλλά στο «πώς» θα γίνεται αυτό. Η πρόταση της Κομισιόν λόγω του ότι προβλέπει διαπραγμάτευση και σύμβαση για μία αλά καρτ συμφωνία από πολλούς κρίνεται ότι δίνει μεγάλη «εξουσία» στην Κομισιόν να ασκεί κατά το δοκούν πιέσεις όπου και όσο θέλει ενδεχομένως και κάτω από την επιρροή των εκάστοτε ισχυρών στην ΕΕ. Οι μέχρι στιγμής «πείρα» ασφαλώς δικαιολογεί τις συγκεκριμένες ανησυχίες…
Γαλλία και Ισπανία, δεν συμφωνούν με συγκεκριμένους άκαμπτους αριθμητικούς στόχους αλλά στόχους προσαρμοσμένους στην κατά περίπτωση κατάσταση. Η Ιταλία πάλι κινείται στην ίδια κατεύθυνση καθώς πιέζεται πολύ από την πλευρά του χρέους το οποίο αυξάνεται και επιπλέον υποστηρίζει την ανάγκη να εξεταστούν χωριστά οι επενδύσεις, ιδίως εκείνες για την ενεργειακή, ψηφιακή και περιβαλλοντική μετάβαση. Πολωνία και Λιθουανία θέλουν επίσης να δουν τις αμυντικές δαπάνες να αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο τουλάχιστον όσο ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται. Ασφαλώς η συζήτηση της Παρασκευής στο Eurogroup δεν έδωσε απαντήσεις στα ερωτήματα και τις διαφορές, αλλά τώρα φαίνεται ότι τα «στρατόπεδα» έχουν αρχίσει να ξεχωρίζουν…