Δύο δείχνουν να είναι οι ευρύτερες επιδιώξεις του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στη χάραξη μιας γενικής στρατηγικής σε σχέση με τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου.
Αναμφίβολα, στη μία «πλευρά της ζυγαριάς» μπαίνει η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που είναι σε κάποιο στάδιο υλοποίησης μέσα σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και δίχως να παραγνωρίζονται προβλήματα και τυχόν απρόοπτα, όπως και η προώθηση των διαγωνιστικών διαδικασιών για όσα projects υπάρχουν εκκρεμότητες. Και σε αυτά εντάσσονται τόσο οι μεγάλες υποδομές όσο και μικρότερα έργα που όμως έχουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες (οδικά, αρδευτικά κ.α.).
Το άλλο… «ζύγι» καταλαμβάνει ο τομέας των μεταφορών με στόχο την ανάπτυξη ασφαλών και σύγχρονων μέσων με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των χρηστών (λεωφορεία, Μετρό, σιδηρόδρομος κ.α.), προς όφελος προφανώς των πολιτών και της εθνικής οικονομίας. Προφανώς υπάρχουν και άλλα θέματα που «είναι στο μυαλό» του Χρ. Σταϊκούρα, ωστόσο, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, αυτό το παραπάνω «δίπολο» φαίνεται να αποτελεί τον πυρήνα του σχεδιασμού και της στρατηγικής του πρώην «τσάρου» της ελληνικής οικονομίας και επικεφαλής της πολιτικής ηγεσίας των υποδομών – μεταφορών.
Ο οποίος δείχνει να έχει αντιληφθεί, αν και είναι μόλις λίγες εβδομάδες στη νέα του θέση, τον δυνητικό ρόλο των υποδομών και των μεταφορών στη μεγέθυνση και την βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, καθώς και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Ο πυρήνα της στρατηγικής στόχευσης
Μάλιστα, χτες, για άλλη μια φορά ο 50χρονος πολιτικός από τη Φθιώτιδα σκιαγράφησε τον πυρήνα των προτεραιοτήτων, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Υπουργείο. Στο πλαίσιο της διευρυμένης σύσκεψης με τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό, συμμετείχαν επίσης ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Νίκος Ταχιάος.
«Στον πυρήνα της στρατηγικής μας στόχευσης είναι η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων και o σχεδιασμός μιας νέας δέσμης έργων. Η ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών, η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών, η βελτίωση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων, εθνικών και ευρωπαϊκών. Επίσης, στον ίδιο πυρήνα βρίσκονται η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα, η ενίσχυση των ‘‘πράσινων’’ υποδομών και μεταφορών, καθώς και η ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
Τα «ταξίδια» στα έργα και ο «πίνακας προόδου»
Ο οποίος, λογικά θα έχει πιο πλήρη και σαφή εικόνα για τα θέματα του υπουργείου του από Σεπτέμβριο και μετά, την περίοδο της ΔΕΘ, όταν θα κλείνει σχεδόν 3 μήνες (παρά κάτι) στην πολιτική ηγεσία του χαρτοφυλακίου του. Στην παρούσα φάση, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, ο κ. Σταϊκούρας δείχνει να είναι σε διαδικασία ενημέρωσης για την πρόοδο μεγάλων έργων υποδομής, έχοντας ήδη επισκεφτεί εργοτάξια σε Ε 65, Ακτιο – Αμβρακία, Πάτρα – Πύργος ή άλλα projects (π.χ. αρδευτικά). Λογικά, αυτό το… road trip του υπουργού και των συνεργατών του (Ν. Ταχιάος, Χρ. Αλεξοπούλου) ανά την Ελλάδα θα συνεχιστεί, ώστε να εξακριβωθεί κατά πόσο τα χρονοδιαγράμματα πάνε βάζει της ενημέρωσης που υπάρχει από υπηρεσίες και κατασκευαστές/κοινοπραξίες (αναδόχους). Για την ώρα, φαίνεται ότι ο πρώτος απολογισμός είναι θετικός.
Ωστόσο, στο υπουργείο φέρονται να επιθυμούν μια συνεχή επιβεβαίωση και διαπίστωση των milestones και των εκκρεμοτήτων/προβλημάτων που παρουσιάζονται (π.χ. με απαλλοτριώσεις, ανώριμες μελέτες, αρχαιολογίες, κόστη, περιβαλλοντικά ζητήματα, έλλειψη εργατικών χεριών κ.α.), δίχως να «κολλάνε» τα έργα. Αντιθέτως, κάθε πρόβλημα να εξετάζεται στην ώρα του. Αυτή η διαδικασία θα φέρει πιο ρεαλιστική εικόνα υλοποίησης και πίεση στον ιδιωτικό τομέα να επιταχύνει όπου υπάρχουν καθυστερήσεις. Για την ώρα, τα εν εξελίξει έργα εκτελούνται καλά, ενώ υπάρχει και το ζήτημα της συγχώνευσης των ΑΚΤΩΡ και Intrakat. Υπηρεσιακής πηγές του υπουργείο αναφέρουν ότι όλες οι κατασκευαστικές εγείρουν ζητήματα. Απαραίτητη είναι όμως η πλήρης τεκμηρίωση για όλα τα αιτήματα, με εισήγηση και από τις υπηρεσίες.
Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, αποτελεί «στοίχημα» για τον νέο υπουργό η ολοκλήρωση έργων (Ε 65, Ακτιο – Αμβρακία, Πάτρα – Πύργος, Μετρό Θεσσαλονίκης, ΒΟΑΚ κ.α.) και η προώθηση νέων διαγωνισμών. Ανάμεσα σε αυτούς και πάνω από 60 έργα που σχετίζονται με projects άρδευσης/ύδρευσης, σχεδόν 2 δις ευρώ, που είναι σημαντικά για τις τοπικές κοινωνίες.
Μείζον θέμα η βελτίωση του «στόλου» των ΜΜΜ και της ασφάλειας
Ωστόσο, όπως και την Πέμπτη ανέδειξε το insider.gr, ο νέος υπουργός δίνει μεγάλη έμφαση στο άλλο «μισό» χαρτοφυλάκιο που μάλλον ήταν κάπως… ξεχασμένο, σε σχέση με την προώθηση μεγάλων υποδομών. Το insider.gr αναφέρθηκε προχτές στα θέμα των μεταφορών. Όπως προκύπτει από πληροφορίες, σε γενικές γραμμές ο κ. Σταϊκούρας και γενικότερα η ηγεσία του υπουργείου εστιάζουν στη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη. Άλλωστε, υπάρχουν προβλήματα, γερασμένος και ελλιπής στόλος (σχεδόν 70% πιο παλιός σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο).
Στο υπουργείο φαίνεται να στοχεύουν σε κάποιους ευρύτερους άξονες. Όπως είναι η βελτίωση του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς γενικότερα, αν και κάποιοι φορείς είναι κρατικοί (ΟΣΕ, ΟΣΥ, Μετρό κ.α.) και άλλοι ιδιωτικοί (π.χ. Hellenic Train), ενώ υπάρχουν και εκκρεμότητες με τα ΚΤΕΛ, την ηλεκτροκίνηση κ.α. Πάντως, αυτό που προκύπτει είναι ότι έρχονται 250 νέα «πράσινα» λεωφορεία ενώ γενικότερα εντός του 2024 θα κυκλοφορούν στα μεγάλα αστικά κέντρα 650 νέα. Ωστόσο, θα υπάρχει σταδιακή απόσυρση παλιών οχημάτων, οπότε, δεν θα αυξηθεί ο στόλος άμεσα με συν 650 οχήματα. Στο υπουργείο φέρονται να έχουν ως στόχο ως τις αρχές του νέου έτους να υπάρξει μία βελτίωση στα ΜΜΜ χωρίς λαϊκισμό και χρονοδιαγράμματα που δεν τηρούνται.
Επίσης, στο υπουργείο σχεδιάζουν κατά πληροφορίες ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου, ήτοι προσλήψεις σε εποπτευόμενους φορείς (ήδη γίνονται διεργασίες μέσω ΑΣΕΠ), ενώ πολύ ψηλά στην ατζέντα του υπουργού φέρεται να είναι το θέμα «ασφάλεια» στα μέσα μεταφοράς (σιδηρόδρομος, αεροδρόμια/ασφάλεια πτήσεων), αλλά και η παρακολούθηση της πορείας συμβάσεων όπως η τηλεδιοίκηση (τμηματικά). Στην ατζέντα συμπεριλαμβάνονται και τα θέματα ηλεκτροκίνησης και ψηφιοποίησης που εντάσσονται στις βασικές προτεραιότητες του υπ. Υποδομών και Μεταφορών.
Τι ανέφερε ο πρωθυπουργός
Μάλιστα, και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έκανε χτες μνεία στα θέματα αυτά. Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε απολύτως κρίσιμο το υπ. Υποδομών και Μεταφορών για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της πατρίδας μας, ενώ προωθεί και ζητήματα κοινωνικής συνοχής, ειδικά όσον αφορά τις μαζικές μεταφορές «που έχουμε συμφωνήσει από κοινού να προτεραιοποιήσουμε ως προς τις δράσεις μας» τους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια. Στάθηκε ιδιαίτερα στις άμεσες παρεμβάσεις στα λεωφορεία και εκτίμησε πως μέχρι τις αρχές του επόμενου χρόνου «θα έχουμε απτά αποτελέσματα να δείξουμε, με τα πρώτα καινούρια 250 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία να παραδίδονται και να δρομολογούνται σε γραμμές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σε πρώτη φάση αντικαθιστώντας παλαιότερα λεωφορεία».
Για να προσθέσει: «Νομίζω ότι οι πολίτες αμέσως θα εκτιμήσουν τη διαφορά στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας. Και, βέβαια, η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, της ηλεκτροκίνησης, μιας μετακίνησης πιο φιλικής προς το περιβάλλον, είναι μία δράση όπου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συνεργαζόμενο με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μπορούμε να κάνουμε στον τομέα αυτόν πολύ σημαντικά πράγματα».Τέλος, εστίασε στην ασφάλεια των
Ο «δεκάλογος» Σταϊκούρα
Αξίζει να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στις 10 βασικές προτεραιότητες του υπουργείου, όπως τις έχει θέσει ο κ. Σταϊκούρας, είναι η υλοποίηση εμβληματικών έργων υποδομής, ώστε η Ελλάδα να συνδέει και να ενώνει, να μην αποκλείει, ούτε να απομακρύνει, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, η αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος, των υποδομών και της οργάνωσης του σιδηροδρομικού δικτύου, με τον βέλτιστο συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων, η αναβάθμιση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και η αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, η ενίσχυση της αεριοκίνησης, της ηλεκτροκίνησης και της υδρογονοκίνησης, η υλοποίηση επενδύσεων σε αρδευτικά δίκτυα, η υποστήριξη ανέπαφων πληρωμών, η ψηφιοποίηση εργασιών και η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα.