Κάποια από αυτά θεωρούνται εμβληματικά, εθνικού επιπέδου, υψηλής σημασίας και έχουν μεγάλο προϋπολογισμό. Άλλα, πάλι, είναι μικρότερου μεγέθους και χαμηλότερου κόστους, ωστόσο, έχουν μεγάλο ενδιαφέρον και αντίκτυπο για τοπικές κοινωνίες και οικονομίες καθώς επιχειρούν να στοχεύσουν στην «καρδιά» προβλημάτων, όπως η άρδευση σημαντικών περιοχών, που αποτελεί και θέμα… επιβίωσης. Ο λόγος για μεγάλα και μικρά αρδευτικά έργα που ανήκουν στην «ομπρέλα» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τα οποία για το ευρύ κοινό ίσως να μην έχουν το ενδιαφέρον ενός αυτοκινητόδρομου, της Αττικής Οδού ή του ΒΟΑΚ, να μην κάνουν το ίδιο «γκελ» με το Μετρό και τα Λεωφορεία, ωστόσο, θεωρούνται υψηλής σημασίας για την κυβέρνηση και τον Χρ. Σταϊκούρα.
Πρόκειται για δεκάδες μεγαλύτερου ή μικρότερου μεγέθους έργα ανά την Ελλάδα, σε νησιά (Κρήτη, Λέσβο κ.α.), Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές, συνολικού ύψους σχεδόν 2 δις ευρώ, δημόσια έργα ή ΣΔΙΤ. Μάλιστα, οι διαγωνιστικές διαδικασίες έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΒΑΞ, οι ΑΚΤΩΡ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η Intrakat, η Mytilineos, που συμμετείχαν σε διαγωνισμούς άλλοτε αυτόνομα και άλλοτε μέσω κοινοπραξιών.
Γιατί είναι σημαντικά
Κατά πληροφορίες, στο υπουργείο δίνουν ιδιαίτερο βάρος σε αυτά τα projects, ακόμα και στα μικρότερα, που μπορούν να συνδράμουν στην επίτευξη στόχων όπως η εξοικονόμηση νερού, ο εξορθολογισμός των συνθηκών άρδευσης, η αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και κατ΄ επέκταση η σημαντική βελτίωση του γεωργικού εισοδήματος. Κατά πληροφορίες, στο πλαίσιο ανακατανομής αρμοδιοτήτων και έργων, το υπ. Υποδομών και Μεταφορών βάζει υπό την ομπρέλα του και έργα άλλων υπουργείων, αν και μάλλον δεν αφορά αυτό στα έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (π.χ. κοιλάδα Νέστου, Αλμωπός, Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων νομού Λασιθίου και λοιπά συνοδά έργα – Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Νομού Λασιθίου, Ταυρωπού, Μιναγιώτικου κ.α.).
Προ δεκαημέρου περίπου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, με αφορμή την επιθεώρηση των εργασιών της κατασκευής του αρδευτικού δικτύου στην Ηράκλεια Φθιώτιδας, ανακοίνωνε την υλοποίηση 63 μεγάλων αρδευτικών έργων, συνολικού προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα. «Με τα έργα, μαζί με τα μεγάλα εγγειοβελτιωτικά που ήδη υλοποιεί το Υπουργείο συνολικού ύψους 1,5 δισεκ. ευρώ, θα επιτευχθεί η εξοικονόμηση νερού, ο εξορθολογισμός των συνθηκών άρδευσης, η αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και κατ΄ επέκταση η σημαντική βελτίωση του γεωργικού εισοδήματος», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Με τις συγκεκριμένες, σημαντικές και πολυάριθμες παρεμβάσεις για το αρδευτικό νερό σε επίπεδο χώρας, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, επιδιώκουμε την αποδοτικότερη και ορθολογικότερη διαχείρισή του, μέσα από επενδύσεις εξοικονόμησής του, αξιοποίησης των επιφανειακών απορροών, κατασκευής και εκσυγχρονισμού των αρδευτικών δικτύων, εισαγωγής προηγμένων αρδευτικών συστημάτων, αξιοποίησης νέων τεχνολογιών και εφαρμογών τηλεμετρίας, τηλεδιαχείρισης και τηλεεποπτείας, καθώς και ενεργειακής αναβάθμισης των αντλιοστασίων.
Στόχος μας, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα, είναι η στήριξη των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και των οικονομιών τους», σημείωνε ο υπουργός, μιλώντας σε συνέδριο.
Η «λίστα»
Μιλώντας επίσης στις αρχές του μήνα σε συνέδριο, στο οποίο ανέδειξε το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 στον τομέα των Υποδομών (188 έργα, ύψους 27,6 δισ. ευρώ), αναφέρθηκε ειδικά στα αρδευτικά projects. «Η αύξηση της ζήτησης για νερό, σε συνδυασμό με τη μείωση στη διαθεσιμότητά του λόγω παρατεταμένων περιόδων ξηρασίας, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη επένδυσης σε εγγειοβελτιωτικές και αρδευτικές υποδομές. Έχουν δημοπρατηθεί και σύντομα θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις για τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή Βάλτου – Αμφιλοχίας και στο Μπραμιανό στην Ιεράπετρα της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.
Επίσης, έχουν δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ το Φράγμα Ενιπέα, προϋπολογισμού 185 εκατ. ευρώ, και το Φράγμα Ταυρωνίτη, προϋπολογισμού 215 εκατ. ευρώ. Για τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή τους εντός της τετραετίας, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
Επιπλέον, αν υπογραφεί η σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την CEB, μπορούμε να δημοπρατήσουμε και το Φράγμα στο Πλατύ του Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ.
Σε αυτά προστίθενται 63 μεγάλα αρδευτικά έργα, την υλοποίηση των οποίων αναλαμβάνει το Υπουργείο, προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης και θα επιταχυνθούν