Παίρνει σειρά το λιμάνι του Βόλου – Οι διεκδικητές, το timing των προσφορών και το asset

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Παίρνει σειρά το λιμάνι του Βόλου – Οι διεκδικητές, το timing των προσφορών και το asset
Ένας ακόμα διαγωνισμός που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακού λιμένος εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον. Εν αναμονή της υποβολής προσφορών για το 67% του ΟΛΒ στις 23/08, αν δεν προκύψει ανατροπή. Ποιοι είναι οι «μνηστήρες».

Το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων επιχειρηματικών σχημάτων και funds για τα περιφερειακά λιμάνια που σπεύδει να βγάλει προς αξιοποίηση με διάφορα μοντέλα (παραχώρηση δραστηριοτήτων ή υπο-παραχώρηση, πώληση πλειοψηφικού ποσοστού Οργανισμών κ.α.) το ΤΑΙΠΕΔ είναι δεδομένο και «τσεκαρισμένο», αν κρίνουμε περιπτώσεις διαγωνισμών και εγχειρημάτων όπως της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου ή και της Καβάλας ακόμα, έστω και εν μέρει.

Κάτι τέτοιο αναμένεται και στο τελικό στάδιο για τον λιμένα Βόλου, αυτό της υποβολής οικονομικών προσφορών για την απόκτηση ποσοστού 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ).

Θεωρητικά, το χρονικό ορόσημο έχει τεθεί για αύριο Τετάρτη 23 Αυγούστου, όπως από καιρό έχει αναδείξει το insider.gr. Μένει βέβαια, δεδομένου ότι μεσολάβησαν οι θερινές διακοπές για τους περισσότερους, να δούμε αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα «μέχρι κεραίας» ή δοθεί κάποια παράταση της τελευταίας στιγμής.

Οι προσφορές και οι «μνηστήρες»

Ωστόσο, πέραν του timing των προσφορών, η ουσία είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει καταφέρει σε γενικές γραμμές να προωθήσει διαδικασίες που κέντρισαν το ενδιαφέρον, είτε στην αρχική φάση είτε μέχρι τέλους, σημαντικών επιχειρηματικών ονομάτων. Σε ό,τι αφορά στον ΟΛΒ, επτά σχήματα έχουν περάσει στην τελική φάση και τα περισσότερα εξ αυτών έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον.

Ωστόσο, μένει αφενός να αποδειχτεί αν αυτό το ενδιαφέρον μετουσιωθεί σε υποβολή προσφοράς, εφόσον τελικά τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και δεν έχουμε κάποια αλλαγή. Γιατί συχνά στην πορεία κάποιοι ενδιαφερόμενοι για ειδικούς (σε σχέση με το asset και τις προτεραιότητές τους) ή γενικούς (π.χ. ευρύτερη οικονομική κατάσταση) άλλαξαν γνώμη και δεν έδωσαν προσφορές, αν και για τον Λιμένα Βόλου υπήρχε η εκτίμηση ότι οι περισσότεροι από τους «7» σκέφτονταν θετικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Για την ιστορία, για τον ΟΛΒ έχουν δείξει ενδιαφέρον σχήματα όπως τα Advance Properties O.O.D. (όμιλος από Βουλγαρία), Goldair Cargo – Goldair Handling, Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος, Mariner Capital Ltd (από τη Μάλτα), QTerminals W.L.L. (με έδρα το Κατάρ), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (όμιλος Γ. Περιστέρη), ΟΛΘ. Με βάση τη λογική που έχει αναπτύξει το ΤΑΙΠΕΔ σε προηγούμενους διαγωνισμούς, αλλά και δεδομένου ό,τι φέρεται να επιθυμεί (και σε αυτή την περίπτωση) σχετικά ταχείς ρυθμούς, θεωρητικός στόχος της διοίκησης του Ταμείου πρέπει να είναι η ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή εντός φθινοπώρου 2023, ώστε να προχωρήσει εν συνεχεία η διαδικασία για την παραχώρηση του asset.

Ποιο είναι το asset και οι χρήσεις

Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal.

Το λιμάνι του Βόλου περιμένει, επίσης, την επανασύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο, κάτι το οποίο θα του προσδώσει δυναμική. Για τη χρήση του 2022, ο Οργανισμού Λιμένος Βόλου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 5.447.049 ευρώ, αυξημένος κατά 3,48% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (5.263.562 ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης του λιμένα, καθώς και της αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2022 ανήλθαν σε 716.474 ευρώ (έναντι 522.419 ευρώ το 2021). Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην ηπειρωτική χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, εκτιμάται ότι θα επιτελέσουν πόλο έλξης για τους επενδυτές. Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).

Υπενθυμίζεται ότι στην εταιρεία παραχωρήθηκε (για 60 έτη, έως τις 19 Νοεμβρίου 2062) το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης:

α) του λιμένος Βόλου, β) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) στη θέση Γορίτσα της Αγριάς (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «ΑΓΕΤ Ηρακλής» και «Ελινόιλ»), γ) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) φορτοεκφόρτωσης στη θέση Τσιγγέλι στον Αλμυρό Μαγνησίας (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «Sovel» και της «Αειφόρος Α.Ε.»), και (δ) των λιμενικών εγκαταστάσεων στον όρμο της Αγριάς Βόλου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Danos/BNP Paribas - Ακίνητα: «Βλέπει» άνοδο ενοικίων και συμπίεση αποδόσεων στα Logistics

Τέσσερα mega σχήματα «χτυπούν» αρδευτικά ΣΔΙΤ μισού δισ. ευρώ

Μήνας εξελίξεων για τα «Εξοικονομώ» ο Σεπτέμβριος – Οι προθεσμίες και τα νέα προγράμματα

gazzetta
gazzetta reader insider insider