Σημαντική αύξηση του τζίρου τους καταγράφουν οι επιχειρήσεις εστίασης στη χώρα μας, ξεπερνώντας τόσο τα επίπεδα του 2022, όσο και των ετών πριν από την πανδημία. Ανάκαμψη του κλάδου καταγράφεται στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου του 2023 με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τα 3,77 δισ. ευρώ από 3,26 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης, ο κύκλος εργασιών το δεύτερο τρίμηνο 2023 ανήλθε σε 2,253 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 9,1% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2022, όπου είχε ανέλθει σε 2,064 δισ. ευρώ. Κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ο τζίρος είχε διαμορφωθεί στα 1,522 δισ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 26%.
Αισιοδοξία αλλά και προβληματισμός στην αγορά
Η αύξηση του τζίρου είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό στοιχείο για ένα κλάδο που συγκεντρώνει πάνω από 80.000 επιχειρήσεις και απασχολεί περισσότερους από 470.000 εργαζόμενους στην Ελλάδα, και ο οποίος όπως φαίνεται θα ξεπεράσει τον τζίρο των 8,42 δισ. ευρώ του 2022. Τα πάντα βέβαια θα εξαρτηθούν από το πως θα διαμορφωθεί η εικόνα του τριμήνου Ιουλίου – Σεπτεμβρίου κατά την οποία, λόγω του τουρισμού, εισπράττεται περίπου το 40% των ετήσιων εσόδων του κλάδου.
Τα μηνύματα από την τουριστική κίνηση δείχνουν πως ο στόχος για ένα νέο ρεκόρ του τουρισμού φέτος είναι μάλλον πολύ κοντά, γεγονός το οποίο ενισχύει τις προοπτικές του κλάδου της εστίασης. Αυτό όμως που παρατηρούν οι εστιάτορες είναι ότι ενώ τα τραπέζια γεμίζουν, η μέση απόδειξη ανά τραπέζι μειώνεται αισθητά, καθώς λόγω της ακρίβειας οι πελάτες – Έλληνες και ξένοι- έχουν γίνει πολύ πιο συντηρητικοί στις παραγγελίες τους.
Ένα ακόμη πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επαγγελματίες της εστίασης είναι τα πιο ακριβά κόστη των πρώτων υλών, από τα φρέσκα οπωρολαχανικά που καταγράφουν αυξήσεις ακόμη και 100% σε ορισμένες κατηγορίες, έως το ελαιόλαδο και τα φρούτα. Όλα τα παραπάνω θα μετρήσουν στο τελικό ταμείο της χρονιάς και το αν τελικά οι εστιάτορες θα δουν μεγαλύτερη κερδοφορία το 2023 μαζί με την διαφαινόμενη αύξηση του τζίρου τους.
Οι «πρωταθλητές» του β’ τριμήνου
Επιστρέφοντας στο β΄ τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πως στην Αττική πραγματοποιήθηκε το 41% του τζίρου της εστίασης, ενώ ακολουθούν οι περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας με 12,16% του συνολικού τζίρου, Νοτίου Αιγαίου με μερίδιο 8,55% και Κρήτης με 7,45%.
Σε ό,τι αφορά τις καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το β’ τρίμηνο του 2022 την μεγαλύτερη αύξηση του τζίρου μεταξύ των περιοχών με σημαντικό κύκλο εργασιών (σ.σ. άνω του 1% του συνολικού τζίρου) εμφανίζουν οι: Αιτωλοακαρνανία με αύξηση 21,7%, Αργολίδα με αύξηση 14,19%, Μαγνησία με +13,18%, Κέρκυρα με +13,28% και Εύβοια με +13,26%.
Την μικρότερη αύξηση σε σχέση με πέρυσι καταγράφει η Θεσσαλονίκη, ενώ η μόνη περιοχή με αρνητικό πρόσημο σε σχέση με το 2022 είναι η Μύκονος με μείωση του τζίρου κατά 4,88%. Στην Αττική η αύξηση του τζίρου σε σχέση με πέρυσι ήταν 8,08%.