Μετά το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που «έβγαλε» το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ με το οποίο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχτηκε πλειοδότης στον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, στο ΤΑΙΠΕΔ ήδη έχουν ξεκινήσει τους σχετικούς ελέγχους του φακέλου ώστε να ανακηρυχθεί το συντομότερα και επίσημα ως «νικητής» το γκρουπ Περιστέρη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδέχεται οι έλεγχοι να ολοκληρώνονται αυτές τις ημέρες και μάλιστα στο αυριανό Διοικητικό Συμβούλιο, εκτός απροόπτου, να έχουμε την ανακοίνωση περί προτιμητέου επενδυτή. Πάντως, ακόμα και αν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή και έχουμε χρονική μετάθεση διαδικασιών, ο διαγωνισμός έχει πάρει τον δρόμο του.
Βέβαια, όπως έχουμε αναφέρει, θα απαιτηθούν διάφορα βήματα. Ο επενδυτής, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα πρέπει να μπει στη διαδικασία οριστικοποίησης του χρηματοδοτικού σχήματος με τις τράπεζες. Η σύμβαση στην πορεία θα πάει για «ξεψάχνισμα» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπου λογικά θα απαιτηθεί κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα μερικών μηνών. Όταν δοθεί το «πράσινο φως» θα υπογραφεί η σύμβαση ανάμεσα σε ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτή, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πρέπει να καταβληθεί και το ποσό της προσφοράς σε μία δόση.
Προφανώς, στη συνέχεια, η σύμβαση θα πρέπει να «περάσει» και να επικυρωθεί από τη Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι η υφιστάμενη σύμβαση (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και μέχρι τότε θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για να αναλάβει το asset η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Τι συμβαίνει με τον Λιμένα Βόλου
Κατά τις ίδιες πηγές, στο αυριανό Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ (Πέμπτη 14/09), εφόσον όλα πάνε βάσει σχεδιασμού (αυτό ισχύει και για την Αττική Οδό), θα έχουμε εξελίξεις και αναφορικά με τον διαγωνισμό για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (έως 67%) του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ). Το Ταμείο αναμένεται να «ανάψει πράσινο φως» για τα νομιμοποιητικά έγγραφα που έχουν καταθέσει οι τέσσερις υποψήφιοι επενδυτές για την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου. Επί της ουσίας, θα ανοίξει ο φάκελος Α' με τα νομιμοποιητικά έγγραφα των τεσσάρων διεκδικητών που υπέβαλαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Ως συνηθίζεται, οι φάκελοι με τα νομιμοποιητικά έγγραφα θα τεθούν στη διάθεση των διεκδικητών ενώ θα αρχίσει να μετρά η 10ήμερη περίοδος για την υποβολή ενστάσεων. Αν δεν υποβληθούν ενστάσεις, τότε οι οικονομικές προσφορές (φάκελος Β’) θα ανοίξουν σε επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, μάλλον στις 28 Σεπτεμβρίου. Θεωρητικά, τότε θα έχουμε και πλειοδότη, εκτός να πάμε σε γύρο με βελτιωμένες προσφορές που ενδέχεται να ζητήσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ιδίως αν η διαφορά του πρώτου είναι μικρότερη του 10% από τους άλλους (επί της ουσίας, του δεύτερου στη σειρά).
Υπενθυμίζεται ότι τέσσερις προσφορές υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ Α.Ε.), ήτοι οι Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., Mariner Capital Ltd (από τη Μάλτα). Για την ιστορία, για τον ΟΛΒ είχαν δείξει ενδιαφέρον και σχήματα όπως οι Advance Properties O.O.D. (όμιλος από Βουλγαρία), QTerminals W.L.L. (με έδρα το Κατάρ), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που τελικά δεν έδωσαν προσφορά.
Συγκυριακά η φάση αυτή του διαγωνισμού έπεσε πάνω στην καταστροφική κακοκαιρία Daniel και στις μεγάλες ζημιές που έγιναν σε Βόλο, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και ευρύτερα στην περιοχή, όπου καταγράφηκαν και μεγάλα προβλήματα σε υποδομές (δρόμους, σιδηρόδρομο κ.α.). Ωστόσο, δεν υπήρξαν πληροφορίες για προβλήματα στον λιμένα αλλά μένει να φανεί αν επηρεαστούν οι διαδικασίες (π.χ. κάποια μικρή αναβολή).
Ποιο είναι το asset
Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal.
Για τη χρήση του 2022, ο Οργανισμού Λιμένος Βόλου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 5.447.049 ευρώ, αυξημένος κατά 3,48% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (5.263.562 ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης του λιμένα, καθώς και της αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2022 ανήλθαν σε 716.474 ευρώ (έναντι 522.419 ευρώ το 2021). Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην ηπειρωτική χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, εκτιμάται ότι θα επιτελέσουν πόλο έλξης για τους επενδυτές. Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).
Υπενθυμίζεται ότι στην εταιρεία παραχωρήθηκε (για 60 έτη, έως τις 19 Νοεμβρίου 2062) το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης: α) του λιμένος Βόλου, β) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) στη θέση Γορίτσα της Αγριάς (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «ΑΓΕΤ Ηρακλής» και «Ελινόιλ»), γ) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) φορτοεκφόρτωσης στη θέση Τσιγγέλι στον Αλμυρό Μαγνησίας (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «Sovel» και της «Αειφόρος Α.Ε.»), και (δ) των λιμενικών εγκαταστάσεων στον όρμο της Αγριάς Βόλου.