Η καινούργια, πιο αυστηρή προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την Κίνα διαμορφώνεται από τις ανησυχίες της Γαλλίας πως οι εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου έχουν ξεκινήσει να αποτελούν μία σημαντική απειλή για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, επικαλούμενο αξιωματούχους, η γαλλική κυβέρνηση παίζει μεγάλο ρόλο στην αλλαγή της ευρωπαϊκής πολιτικής. Μάλιστα, αναφέρουν το φιάσκο της ηλιακής βιομηχανίας πριν από μία δεκαετία, όταν οι φθηνές εισαγωγές από την Κίνα «διέλυσαν» την ευρωπαϊκή παραγωγή. Ένας από τους αξιωματούχους δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα μπορούσε να πληγεί με τον ίδιο τρόπο και έτσι η ΕΕ αντιμετωπίζει ένα σημαντικό δίλημμα: Είτε επιβεβαιώνει τη δύναμή της, είτε υποτάσσεται στην Κίνα.
Η πρόθεση δεν είναι να μετατραπεί η εμπορική σχέση Ευρώπης - Κίνας, αξίας 900 δισ. δολαρίων, σε μία μετωπική σύγκρουση, όπως αυτή του Πεκίνου με την Αμερική, αλλά να δημιουργηθεί ένα ισότιμο πεδίο δράσης μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομικών μπλοκ του κόσμου.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει οι ευρωπαίοι εταίροι να δουν την Ευρώπη ως μία εξισορροπητική δύναμη ανάμεσα στις δύο οικονομικές υπερδυνάμεις. Αυτό θα επέτρεπε στο Παρίσι και σε άλλες πρωτεύουσες να καλλιεργήσουν εμπορικές σχέσεις με διαφορετικούς συμμάχους, όπως η Ινδία. Ωστόσο, η πιο σκληρή στάση της Ευρώπης έχει προκαλέσει εκνευρισμό, ακόμα και σε αξιωματούχους στο Παρίσι που είναι ανήσυχοι σχετικά με τι θα σημαίνει να γίνουν πράξη τα γαλλικά σχέδια.
Ο αντιπρόεδρος της κινεζικής κυβέρνησης He Lifeng, εξέφρασε «βαθιά ανησυχία και απογοήτευση» μετά την απόφαση του Ευρωπαίου Επίτροπου Εμπορίου, Valdis Dombrovskis, σχετικά με την απόφαση της ΕΕ για να ξεκινήσει έρευνα για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Εμανουέλ Μακρόν υποστηρίζει εδώ και καιρό την αναθεώρηση των ευρωπαϊκών οικονομικών στόχων, με σκοπό να προσφέρει τα εργαλεία για να προστατευτούν οι βιομηχανίες που «κατρακυλούν» και την αυξημένη κρατική υποστήριξη σε τομείς κλειδιά. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες της Γαλλίας έχουν αντιμετωπίσει την αντίσταση από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, που φοβάται πως τα αντίποινα θα μπορούσαν να βλάψουν τις εξαγωγές της, ενώ τα μικρότερα κράτη ανησυχούν για τον αθέμιτο ανταγωνισμό που θα ξεκινήσουν εταιρείες κολοσσοί.