Η κινεζική οικονομία γίνεται όλο και πιο επιτυχημένη με καινοτόμες τεχνολογίες, σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt.
Οι κινεζικές εταιρείες καταθέτουν επίσης περισσότερες αιτήσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας στη Γερμανία - και σε ορισμένους τομείς πλησιάζουν τις γερμανικές εταιρείες. Αυτό προκύπτει από μια αξιολόγηση του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών της Κολωνίας (IW). Οι ερευνητές εξέτασαν τις κινεζικές αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας με αντίκτυπο στη Γερμανία.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι κινεζικές αιτήσεις ιδίως στους τομείς της βιοτεχνολογίας και των μηχανοκίνητων οχημάτων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη τα τελευταία χρόνια.
Η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ εξακολουθούν να προηγούνται κατά πολύ στον αριθμό των γενικών αιτήσεων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας. Αλλά ενώ οι αιτήσεις ευρεσιτεχνίας της Κίνας αυξήθηκαν έντονα, οι αιτήσεις ευρεσιτεχνίας από τις ΗΠΑ σχεδόν παρέμειναν στάσιμες, ενώ από την Ιαπωνία μειώθηκαν ακόμη και ελαφρώς πρόσφατα.
Η ανάλυση αναφέρεται στα έτη 2010 έως 2019- λόγω των μακρών περιόδων αναφοράς, πρόκειται για τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία.
Τα αποτελέσματα αναλυτικά έχουν ως εξής:
-Στον τομέα της βιοτεχνολογίας, ο αριθμός των αιτήσεων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας από την Κίνα έχει επταπλασιαστεί μέσα σε δέκα χρόνια (2010-2019). Οι αντίστοιχες αιτήσεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 16% την ίδια περίοδο.
-Για τα μηχανοκίνητα οχήματα, ο αριθμός των αιτήσεων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας έχει δεκαπλασιαστεί.
-Η Κίνα βασίζεται σε λίγες εταιρείες για καινοτομίες: Δέκα κινεζικές εταιρείες έχουν καταθέσει πάνω από το 70% των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας ψηφιοποίησης. Μόνο ο όμιλος πληροφορικής Huawei έχει τετραπλασιάσει τον αριθμό των αιτήσεων διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας του μέσα σε δέκα χρόνια. Άλλες σημαντικές αιτήσεις είναι η ZTE, η Oppo και η Tencent.
- Η κατάσταση είναι παρόμοια για τα μηχανοκίνητα οχήματα: Οι εταιρείες με τις περισσότερες πατέντες σε αυτόν τον τομέα περιλαμβάνουν τον κατασκευαστή μπαταριών CATL και τις αυτοκινητοβιομηχανίες BYD, Geely και Nio.
-Η Κίνα θα μπορούσε σύντομα να είναι πιο καινοτόμος από τη Γερμανία τόσο στα μηχανοκίνητα οχήματα όσο και στη βιοτεχνολογία.
Η μέτρηση της καινοτόμου δύναμης μιας χώρας με βάση τις αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας είναι αμφιλεγόμενη. Για παράδειγμα, η κινεζική κυβέρνηση ενθαρρύνει σκόπιμα τις εταιρείες της να υποβάλλουν αιτήσεις για όσο το δυνατόν περισσότερα διπλώματα ευρεσιτεχνίας - ακόμη και αν αυτά δεν χρησιμοποιούνται ποτέ.
Ωστόσο, οι ερευνητές του IW αποδίδουν ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας με ισχύ στη Γερμανία, «επειδή κάθε αίτηση από κάθε χώρα υπόκειται στα ίδια αυστηρά κριτήρια εξέτασης και χορήγησης και πρέπει να ξεπεράσει το ίδιο ποιοτικό εμπόδιο».
Στις ΗΠΑ ή την Κίνα, από την άλλη πλευρά, θα χορηγούνταν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για πολλές εφευρέσεις που στη Γερμανία θα προστατεύονταν στην καλύτερη περίπτωση ως υποδείγματα χρησιμότητας ή δεν θα μπορούσαν καν να κατοχυρωθούν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, σύμφωνα με τους ερευνητές.
«Δεν έχουμε ξαναδεί τέτοια δυναμική»
Η κυβέρνηση της Κίνας προωθεί εδώ και χρόνια ορισμένες βασικές τεχνολογίες. Στη στρατηγική «Made in China 2025» που παρουσίασε το 2015, το Πεκίνο είχε ήδη προσδιορίσει δέκα μελλοντικούς τομείς στους οποίους οι κινεζικές εταιρείες θα πρέπει να διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο.
Οι κλάδοι που υποστηρίζονται με κρατικές επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων περιλαμβάνουν τη βιοτεχνολογία, την ηλεκτρονική κινητικότητα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνιών, την αεροδιαστημική τεχνολογία και τη ρομποτική.
Χάρη σε αυτή τη μαζική οικονομική στήριξη του κράτους προς τις εταιρείες και τα ερευνητικά ιδρύματα, η Κίνα έχει καλύψει το χαμένο έδαφος στις αιτήσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας «μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα», λέει ο Όλιβερ Κόπελ, επικεφαλής της βάσης δεδομένων για τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας του γερμανικού think tank (IW) και συντάκτης της ανάλυσης. «Δεν έχουμε ξαναδεί τέτοια δυναμική καινοτομίας σε καμία άλλη χώρα».
Σύμφωνα με τον Kόπελ, οι αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας δείχνουν ότι η Κίνα προχωρά με πολύ στοχευμένο τρόπο. Μεγάλη πρόοδος σημειώνεται σε καθορισμένες τεχνολογίες-κλειδιά, είπε, ενώ άλλοι τομείς παραμελούνται. "Για παράδειγμα, η Κίνα επενδύει στις μπαταρίες των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων, αλλά δεν αναπτύσσει τις δικές της πατέντες στα ελαστικά αυτοκινήτων", δήλωσε ο Kόπελ.
Η κρατική ηγεσία της Κίνας διοχετεύει εδώ και χρόνια τεράστια χρηματικά ποσά σε εταιρείες τεχνολογίας και ερευνητικά ιδρύματα. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: προκειμένου να προωθήσει στοχευμένα τις εγχώριες εταιρείες, το κράτος ενεργεί ως δεσμευμένος αγοραστής, για παράδειγμα για την κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρονικών αυτοκινήτων BYD, αναθέτει συμβάσεις χωρίς επίσημο διαγωνισμό και κρατά τους ξένους ανταγωνιστές εκτός αγοράς.
Το κράτος είναι εδώ και καιρό υποστηρικτής πολλών ανερχόμενων εταιρειών, όπως η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρονικών αυτοκινήτων Nio. Σύμφωνα με υπολογισμό της Wall Street Journal, μόνο η εταιρεία πληροφορικής Huawei έχει λάβει περίπου 75 δισ. δολάρια σε οικονομική βοήθεια από το κράτος.
«Η πλειονότητα των νέων και ταχέως αναπτυσσόμενων τεχνολογικών εταιρειών προέρχεται από την Κίνα και όχι πλέον από τις ΗΠΑ», λέει ο ερευνητής του IW, Κόπελ.
Η ανάλυση του IW αναφέρει ότι είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Κίνα θα έχει ξεπεράσει σαφώς τη Γερμανία στη βιοτεχνολογία πριν από το τέλος του τρέχοντος πενταετούς σχεδίου το 2025. Παρόμοια είναι η κατάσταση και για τα μηχανοκίνητα οχήματα, όπου υπάρχει ο «οξύς κίνδυνος του leapfrogging», δηλαδή της παράκαμψης αρκετών σταδίων ανάπτυξης.
Κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, μόνο οι κρατικές επιχειρήσεις επένδυσαν το ισοδύναμο περίπου 110 δισεκατομμυρίων ευρώ σε «στρατηγικές μελλοντικές βιομηχανίες», 30% περισσότερο από ό,τι το προηγούμενο έτος.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Επιτροπή Εποπτείας και Διαχείρισης Κρατικών Περιουσιακών Στοιχείων (SASAC) του Κρατικού Συμβουλίου. Προέτρεψε τις κρατικές επιχειρήσεις να εντείνουν τις προσπάθειές τους σε κλάδους-κλειδιά, τόνισε η SASAC.
Ωστόσο, η επιτυχία της Κίνας στις αιτήσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας δεν σημαίνει ότι η κινεζική ηγεσία επιτυγχάνει πλήρως τους στόχους που έχει θέσει σε βασικούς τομείς. «Η Κίνα εξακολουθεί να εξαρτάται από την ξένη τεχνολογία σε διάφορους κρίσιμους τομείς», αναφέρει πρόσφατη ανάλυση της δεξαμενής σκέψης Bruegel.
Η Κίνα έχει καλύψει τη διαφορά στους ημιαγωγούς τα τελευταία χρόνια, αλλά υστερεί σε σχέση με τις εταιρείες στις ΗΠΑ και την Ταϊβάν, ιδίως στην περίπτωση των ιδιαίτερα προηγμένων τσιπ. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία για τις πατέντες του IW. Σύμφωνα με αυτά, μόνο το 6,1% των κινεζικών διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας ψηφιοποίησης με ισχύ για τη Γερμανία αφορά ημιαγωγούς.
Η ανάλυση του IW αναφέρει ότι η Κίνα ακολουθεί τη στρατηγική «make and buy». Η Κίνα οδεύει προς το να γίνει ο κορυφαίος τεχνολογικός καινοτόμος του κόσμου μέσω της δικής της ερευνητικής δύναμης ("make") και είναι ήδη ένας από τους σημαντικότερους ανταγωνιστές της Γερμανίας. "Επιπλέον, η Κίνα αποκτά διπλώματα ευρεσιτεχνίας και συνεπώς αποκλειστικές τεχνολογικές γνώσεις από τη Γερμανία μέσω διαφόρων διαύλων".
Σε παρόμοιο συμπέρασμα κατέληξε πρόσφατα και η κινεζική δεξαμενή σκέψης Merics, με έδρα το Βερολίνο, σε μια μεγάλη μελέτη. Το Πεκίνο θα προωθήσει εγχώριες λύσεις όπου μπορεί, ακόμη και αν αυτό γίνεται εις βάρος της αποτελεσματικότητας, λέει. Παρ' όλα αυτά, η χώρα «θα καλωσορίσει επίσης ξένους επενδυτές στους τομείς όπου το τεχνολογικό χάσμα της Κίνας είναι μεγαλύτερο».