Σε φάση ωρίμανσης φαίνεται να βρίσκεται ένα σημαντικό οδικό έργο που εκτιμάται ότι θα δώσει «ανάσες» στην Αττική, ιδίως στο δυτικό τμήμα του Λεκανοπεδίου. Ο λόγος για τον κόμβο της Λεωφόρου του Σχιστού και την αναβάθμιση της περιφερειακής του όρους Αιγάλεω, το οποίο, βρίσκεται σε διαδικασία προώθησης από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αν και έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις στις διάφορες απαραίτητες διεργασίες που απαιτούνται καθώς αναμένονταν εξελίξεις στο θέμα αυτό από πέρσι κιόλας (τέλη 2022).
Όπως πρόσφατα ανέφερε και σε συνέντευξή του ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, το έργο βρίσκεται σε μια πολύ ώριμη φάση, έχουν γίνει οι απαιτούμενες μελέτες και έχουν ήδη εγκριθεί, ενώ, επιπλέον, έχουν εκδοθεί και οι περιβαλλοντικοί όροι και έχει κηρυχθεί η απαλλοτρίωση. Αυτά που σίγουρα απομένουν να γίνουν, ως επιπλέον βασικά βήματα, είναι η ένταξη του project σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και η δημοπράτησή του. Δηλαδή, πρέπει το έργο να ενταχθεί μάλλον στο ΕΣΠΑ 2021-2027 ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, κατά τις εκτιμήσεις στους πρώτους μήνες του 2024. Με παλιότερα δεδομένα (αρχικές μελέτες) το κόστος υπολογίζονταν σε περίπου 60 – 70 εκατ. ευρώ.
Όπως από πέρυσι έχει αναδείξει το insider.gr, πρόκειται για έργο που θεωρείται «ανάσα για τη Δυτική Αττική. Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες Σήραγγες που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά. Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του θα βελτιωθεί σημαντικά η κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό, προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Το έργο «Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών - Κορίνθου και ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά», περιλαμβάνει την:
· Ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω στο τελευταίο τμήμα της μήκους 1,4χλμ. μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών - Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου (Η/Κ) Σκαραμαγκά.
· Αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Σχιστού με κατασκευή ενός ακόμη υπερυψωμένου κλάδου με νέα γέφυρα υπεράνω της Εθνικής Οδού (Ε.Ο.) Αθηνών - Κορίνθου.
· Αναβάθμιση της Ε.Ο. Αθηνών -Κορίνθου στο τμήμα της μεταξύ του Η/Κ Σκαραμαγκά και του Α/Κ Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας αυτής.
· Κατασκευή του νέου Α/Κ Ναυπηγείων επί της Λεωφόρου Σχιστού ανάντη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που είναι αναγκαίος για την κατάργηση του ισόπεδου σηματοδοτημένου κόμβου στη διασταύρωση με Λεωφόρο Σχιστού και του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά καθώς και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών απαιτήσεων του οδικού δικτύου της περιοχής. Στα πλαίσια της κατασκευής του εν λόγω Ανισόπεδου Κόμβου αλλά και της αναβάθμισης του Α/Κ Σχιστού προβλέπεται και αναδιαμόρφωση της Λεωφόρου Σχιστού στο μεταξύ των δύο αυτών κόμβων τμήμα αυτής.
· Κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων όμβριων της περιοχής που εντάσσεται και εξυπηρετεί και τα παραπάνω οδικά έργα.
· Εργασίες μετατόπισης/προστασίας των δικτύων Ο.Κ.Ω. (Φυσικό Αέριο, Ελληνικά Πετρέλαια, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.
Πάντως, γενικότερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιχειρούν να αναβαθμίσουν το θέμα κυκλοφορίας – μετακινήσεων στο ευρύτερο μέτωπο της Δυτικής Αττικής ή των περιοχών της δυτικής προαστίων της Αθήνας και με άλλα έργα. Ενδεικτικά, ως τέτοια πρέπει να λογίζονται η επέκταση του Προαστιακού προς τα Μέγαρα ή της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον (σε πρώτη φάση και μελλοντικά προς Μενίδι), θεωρώντας ότι η Δυτική Αττική είναι μια περιοχή ιδιαίτερα δυναμικής οικονομικά, που ως τώρα ήταν εκτός συγκοινωνιακού χάρτη.
Οι άλλες σημαντικές υποδομές
Όπως και προ ημερών αναφέραμε, για το έργο του προαστιακού Δυτικής Αττικής ετοιμάστηκε ο φάκελος και διαβιβάστηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις αρχές Σεπτεμβρίου και τον προηγούμενο μήνα, η απόφαση διαβιβάστηκε στη Βουλή. Αυτή τη στιγμή, αναμένεται να επαναδιαβιβαστεί στη Βουλή για την τελική του κύρωση η οποία θα φέρει και την υπογραφή. Έπειτα και από την υπογραφή, είναι θέμα λίγων ημερών να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ανάδοχος είναι η εταιρεία ΜΕΤΚΑ.
Προαστιακό Δυτικής Αττικής ο οποίος θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το έργο αφορά στην κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηρόδρομου, μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον ΣΣ Μεγάρων. Κατά τη λειτουργία του θα εξυπηρετεί τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων.
Το έργο ύψους άνω των 130 εκατ. ευρώ είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για να λάβει χρηματοδότηση 80,5 εκατ. ευρώ (το υπόλοιπο ποσό για την κάλυψη του συνολικού κόστους θα προέλθει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής προβλέπονται οι σταθμοί ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου. Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ – Κιάτο. Το έργο με αφετηρία τα Άνω Λιόσια, θα διασχίζει τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα. Θα αποτελείται από επτά νέους σταθμούς και θα εξυπηρετεί και τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Η δε επέκταση του Μετρό προς Ίλιον θεωρείται έργο ιδιαίτερης σημασίας, που αναμένεται με την ολοκλήρωσή του να αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου, με την εκτιμώμενη απόσταση έως το Σύνταγμα να διαρκεί 20 λεπτά, ενώ η διαδρομή προς Ομόνοια περίπου 15 λεπτά. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα περιλαμβάνεται σήραγγα 4,5 περίπου χιλιομέτρων με 3 σταθμούς (ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ). Υπενθυμίζεται ότι στην αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχαν δώσει το παρών ονόματα – σχήματα όπως οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ (με Alstom), Intrakat, ΑΚΤΩΡ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) - Μυτιληναίος.
Αν προσθέσουμε κι ένα άλλο έργο στην ευρύτερη περιοχή προς τον… Πειραιά, ήτοι τη ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος (σχεδόν 500 εκατ. ευρώ), η περιβαλλοντική ωρίμανση (ΜΠΕ) και άλλες παράμετροι ακόμα είναι «στον αέρα», τότε γίνεται αντιληπτό ότι δημιουργείται ένα πλέγμα υποδομών (μαζί με άλλα που έγιναν στον Πειραιά όπως το Μετρό) που μπορούν να αναβαθμίσουν τις μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής στα δυτικά προάστια της πόλης. Για την ιστορία, η υποθαλάσσια σύνδεση Σαλαμίνας-Περάματος, η οποία συζητείται εδώ και πολλά χρόνια, περιλαμβάνει υποθαλάσσια σύνδεση του Περάματος με τη Σαλαμίνα (στη νήσο του Αγίου Γεωργίου) και οδικές προσβάσεις στη Σαλαμίνα (με παράκαμψη των Παλουκίων) και ένα νέο οδικό άξονα από το Σχιστό μέχρι το Πέραμα.